روزنامه ایندیپندنت در سرمقاله خود نوشت: از نظر باراک اوباما الحاق کریمه به روسیه بزرگترین چالشی است که وی تاکنون با آن مواجه بوده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه ایندیپندنت ، این روزنامه انگلیسی در سرمقاله خود نوشت: از نظر باراک اوباما الحاق کریمه به روسیه بزرگترین چالشی است که وی تاکنون در مدت ریاست جمهوری خود با آن مواجه بوده است. 

 بحران کنونی اوکراین آزمونی است هم برای باراک اوباما و هم برای اعتبار کشوری که وی ریاست جمهوری آن را برعهده دارد. 

از این رو اوباما پیش از هرکاری باید تصورات را تغییر دهد. احتیاط وی و شیوه متفکرانه اش در بسیاری از زمینه ها تحسین برانگیز است. باراک اوباما برخلاف سلف خود یعنی جرج بوش پیش از هر اقدامی ابتدا به دقت فکر می کند و مزایا و معایب کار را می سنجد.
 
نویسنده با اشاره به ماجرای حمله ای که به کشته شدن" اسامه بن لادن" منجر شد، نتیجه گرفته است که بدون شک این فرمانده کل قوا قادر است تصمیم‌های دشواری اتخاذ کند.     

اما این مسئله هم همچنان مطرح است که در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما آمریکا در حال عقب نشینی جهانی است. آمریکا از عراق عقب نشینی کرده و به دنبال خروج از افغانستان تا پایان سال است. در مبارزه ناتو در سال 2011 در لیبی که به برکناری معمر قذافی منجر شد، مقامات کاخ سفید با افتخار اعلام کردند که از راه دور عملیات را هدایت می کرده اند. درمورد سوریه هم که عملکرد دولت آمریکا مبتنی بر تردید بوده است. 

این حس عقب نشینی با طرح هایی که هفته گذشته چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا درمورد کاهش بودجه پنتاگون اعلام کرد، نماد بیشتری پیدا کرد. طرح هایی مانند کاهش تعداد نیروهای کشور به کمترین میزان ممکن از زمان پیش از ورود آمریکا به جنگ جهانی دوم.
  
نه تنها "ولادیمیر پوتین" در کرملین بلکه دیگر رقبای احتمالی آمریکا مانند چین به طور قطع دریافته اند که این دولت آمریکا مانند دولت های گذشته شدت عمل نشان نخواهد داد و آنها می توانند با مصونیت نسبی به کارهای خود بپردازند. 

برنامه ریزی برای صرفه جویی به منظور رفع مشکلات داخلی آمریکا مطلب جدیدی نیست. در زمان جنگ های کره و ویتنام و در پایان جنگ سرد و سرنگونی اتحاد جماهیر شوروی هم صرفه جویی هایی انجام می شده است. 

به طور قطع روسیه منافع مشروع و منحصر به فردی در اوکراین دارد اما این بدان معنی نیست که می تواند به سادگی بخشی از این کشور را ضمیمه خود کند. باراک اوباما باید به صراحت و آشکارا طرح خود را برای مقابله با چنین اقدامی بیان کند. 

همانگونه که پوتین هم می داند، امکان مداخله نظامی مستقیم غرب در بحران اوکراین وجود ندارد. اما راه های دیگر هم برای ایجاد اطمینان از این که روسیه هزینه کارهای خود را پرداخت خواهد کرد، وجود دارد. اخراج روسیه از گروه هشت می تواند شروع خوبی باشد.واشنگتن و متحدانش می توانند تحریم‌های شدیدی هم برضد افراد حقیقی و موسسات روسی اعمال کنند. از آن‌ها مهمتر می توان دسترسی روسیه به نظام مالی بین المللی را محدود کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار