وزیر کشور گفت: تاسیس شورای توسعه در استان‌ها یک ضرورت انکار ناپذیر است و باید به فکر عملیاتی کردن ابلاغیه‌ای که رهبر انقلاب اعلام کردند باشیم.

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران، "عبدالرضا رحمانی فضلی" وزیر کشور در همایش معاونین امور عمرانی استانداری‌های سراسر کشور که عصر امروز در ساختمان وزارت کشور برگزار شد، گفت: باید به درک مشترک از مبانی برسیم چرا که اگر مبانی منسجم و تحلیل درست نداشته باشیم نمی‌توانیم اجماعی مشخص و تعیین کننده داشته باشیم.  
 
وی افزود: در پهنه جغرافیایی ایران با کانون‌هایی از جمعیت و مراکز اقامتی و سکونتی مثل کلان‌شهرها، روستاها و شهرها مواجهیم که در مرحله اول با بررسی آنها متوجه عدم توازن و تعادل می‌شویم.  
 
وزیر کشور اظهار داشت: خیلی از مناطق جغرافیایی ایران بلااستفاده مانده و در مناطق مرزی با خلاء جمعیت و مسائل ناشی از آن روبروایم اما در برخی مناطق دچار انباشتگی جمعیت هستیم.  
 
رحمانی فضلی افزود: علت عدم تعادل و توازن تصمیم‌های مدیران،‌ حاکمان و برنامه‌ریزان کشور است و هر چقدر که در مسائل ریزتر می‌شود مشکلات ملموس‌تر و پیچیده‌تر می‌شود.  
 
وی تصریح کرد: در تهران با 10 الی 12 میلیون جمعیت مواجه هستیم که با مشکلاتی همچون اقتصادی، فقر، عدم توازن و آلودگی و بهره‌برداری زیاد از امکانات روبرو است و امسال در کل 5 الی 6 روز شرایط مطلوب داریم و در خیلی از موارد مجبور شده‌ایم به مردم بگوییم که از خانه‌هایشان بیرون نیایند، البته این موارد در شهرهای دیگر همانند آذربایجان غربی که در آنجا فاجعه رخ داده و همچنین در اصفهان برای زاینده‌رود هم این اتفاق افتاده است.  
 
رئیس سابق دیوان محاسبات کل کشور اظهار داشت: اگر تغییر رویکرد ندهیم هرچه رشد اقتصادی بالاتر رود و تولید بیشتر شود مشکلات و مسائل و شرایط زیست‌محیطی بیشتر می‌شود، درست است شرایط اقتصادی بهتر می‌شود اما رفاه و آسایش از بین می‌رود و دلیل این اتفاق مدیریت غلط و نامناسب و برنامه‌ریزی‌های ضعیف و ناتوان است.  
 
وزیر کشور با بیان اینکه کودتای رضاشاه باعث تغییر در نگرش حکومت‌داری نسبت به دوره قاجاریه و صفویه شد، تصریح کرد: علت این تغییر  به دلیل شرایط جهانی بوده و به همین خاطر تولید انبوه، نیاز بازار مواد اولیه و برنامه‌ریزی متمرکز در کشور اتفاق افتاد و دولت تمام قدرت‌های محلی و نفوذ آنها را از بین برد، البته مردم در آن زمان از این اقدامات استقبال کردند و با اینکه ظاهر زیبایی داشت اما تمرکز بر قدرت سیاسی، نظامی و اطلاعاتی را شکل داد.  
 
رحمانی فضلی گفت: اما بازسازی کشور حول مناسبات روابط بین‌الملل و با رویکرد  اقتصادی غربی انجام شد و با دو طرح بزرگ اصل 4 ترومن و طرح مارشال نظامات آن روزگار شکل می‌گیرد و بر این اساس برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی می‌شود، اما مردم با اصلاحات ارزی خلع سلاح می‌شوند و ملاکین به شهرهای بزرگ می‌آیند و فعالیت‌های واسطه‌ای و ساختمانی انجام می‌دهند، همچنین نفت دچار افزایش قیمت می‌شود و ارز فراوان به دست دولت می‌رسد.  
 
وی افزود: بعد از انقلاب معادلات با وارد کردن مولفه‌های خرد و جزئی مثل تبصره 13، مناطق محروم و تولید بودجه دچار به هم ریختگی شد اما با رفتن تجهیزات به مناطق مانند آب،‌ برق، گاز و جاده آسفالت باز هم جمعیت آن مناطق خالی شد چرا که جهت‌گیری اصلی در توزیع منابع اتفاق نیافتاده است.  
 
رئیس سابق دیوان محاسبات کل کشور اظهار داشت: در سفر اخیر به هرمزگان بحث سرمایه‌گذاری در حوزه‌های انرژی و فولاد در جاسک مطرح شد و همچنین بحث بهره‌برداری از زمین و آب‌شیرین کن باعث تحولی عظیم در آنجا می‌شود که می‌توانیم بر این اساس منطقه عظیم پتروشیمی و پالایشگاه‌های بسیاری راه بیاندازیم و همچنین به تاسیس بندر و راه‌آهن بپردازیم که این اقدامات مرکز و شمال ایران را هم در بر می‌گیرد.  
 
وزیر کشور تصریح کرد: بدون تحلیل جامع برنامه‌ریزی و آمایشی و با تجربه تاریخی که داریم یقین بدانید که اقتصاد مقاومتی قابل تحقق است چرا که حدود 20 استان ما اگر برنامه‌ریزی سه ساله مبتنی بر پتانسیل‌های خود داشته باشند می‌توانند به سمت خودکفایی بروند.  
 
رحمانی فضلی ادامه داد:‌ در یک برنامه جامع فضایی استان‌هایی مثل ایلام و سیستان و بلوچستان به دلیل اینکه عقب‌ماندگی تاریخی دارند، باید امکانات بیشتری بدهیم و بودجه عمومی و منابع دیگر باید به تناسب میزان رشد و توسعه پایدار توزیع شود.  
 
وی اظهار داشت: در اقتصاد مقاومتی باید هر 24 بند آن که مقام معظم رهبری ابلاغ کردند انجام شود که این امر باعث تغییر اساسی و جهش کامل، ملموس و عینی می‌شود. 

وزیر کشور خاطرنشان کرد: تاسیس شورای توسعه در استان‌ها یک ضرورت انکار ناپذیر است و باید به فکر عملیاتی کردن ابلاغیه‌ای که رهبر انقلاب اعلام کردند باشیم.

وزیر کشور گفت: اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به درستی انجام نشد و قانون در اجرای آن هم رعایت نشد چرا که قانون می‌گوید از محل افزایش حامل‌های انرژی 50 درصد به مردم و 50 درصد در حوزه تولیدی تعلیق می‌گیرد البته در حوزه دولتی چیزی داده نشد و همه را به مردم دادند و در یک سال 2 هزار و 300 میلیارد بودجه بحران، به هدفمندی و مسکن مهر اختصاص یافت، به همین خاطر در جهت کاهش مصرف مشکل پیش آمد و خزانه مقروض شد و آثارش را در بخش‌های دیگر گذاشت، چرا که بودجه هدفمندی از عمران و توسعه برداشته شده بود.   
 
رحمانی فضلی افزود: اجرای هدفمندی یارانه‌ها مهم بود اما آثار خوبی نداشت و هم‌اکنون دولت تدبیر و امید می‌خواهد مسیر را به قانون برگرداند البته مسیری که ما رفتیم شاید در ابتدای کار دچار مشکل شود اما به نظر من این چنین نخواهد شد.  
 
وی اظهار داشت:‌ مجلس قانونی تصویب کرده تا از محل اجرای قانون 48 هزار میلیارد درآمد در بخش تولید، سلامت و امنیت غذایی هزینه شود که اگر انجام شود حداقل 12 میلیارد تومان وارد تولیدو امنیت غذایی می‌شود و در یک بازه زمانی کوتاه ظرفیت خوابیده تولید را می‌توانیم فعال کنیم که این امر باعث ایجاد اشتغال و پایین آمدن تورم می‌شود.  
 
رئیس سابق دیوان محاسبات کل کشور بیان داشت: مسئله بعدی بهره‌وری است چرا که در  اقتصاد با عدم تجهیز منابع و سرمایه روبرو بوده‌ایم چون صدهزار میلیارد تومان معوقات دست چندین نفر بوده و 200 الی 300 هزار میلیارد نقدینگی کنترل نشده است.  
 
وزیر کشور ادامه داد: معضل بعدی افزایش مصرف است چرا که مصرف زیاد بوده و استانداری‌ها باید در این زمینه کار کنند که نیازمند تبلیغات، فرهنگ‌سازی و برنامه‌ریزی است.  
 
رحمانی فضلی گفت: بهره‌وری در حوزه عمرانی در بررسی‌هایی که در دیوان محاسبات شد نشان داد که اثربخشی، کارایی و صرفه اقتصادی منابع به شدت پایین است که این مسئله به ضعف بهره‌وری و بالا رفتن قیمت کالاها منجر می‌شود.  
 
وی افزود: هم‌اکنون 3 الی 4 هزار پروژه در دست دولت است و با این وضعیت تا 30 سال دیگر هم تمام نمی‌شود، البته دولت تصمیم گرفته پروژه‌هایی را که 80 درصد آماده شده‌اند را تمام کند و پروژه‌های زیر 50 درصد را به بخش خصوصی واگذار کند.  
 
رئیس سابق دیوان محاسبات کل کشور ادامه داد: دولت اعتقاد دارد که اقتصاد ما باید مبتنی بر مردم باشد، یعنی توجه به سرمایه‌ درونی داشته باشیم.  
 
وزیر کشور درباره مسافرت‌های نوروزی امسال اظهار داشت: امسال اولین بار است که دولت تدبیر و امید با نوروز مواجه می‌شود به همین خاطر در استانداری‌ها هرچه در توان دارید با عزت با میهمانان برخورد کنید که این امر می‌تواند در زیباسازی شهرها و کنترل ترافیک جلوه پیدا کند و به تناسب هر نفری که در تصادفات جاده‌ای کم شود به اندازه یک امت ثواب برده‌ایم به همین خاطر باید ایمنی جاده‌ها را بالا برده و همچنین منابع و امکانات فراهم و بازار تنظیم شود، البته همیشه به دنبال راه‌ها و شیوه‌های نوین باشید و این حصار را تخریب و ورای آن نگاه کنید.  
 
انتهای پیام/
برچسب ها: رحمانی ، فضلی ، وزیر ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار