ژاپن افزایش هزینه نظامی چین در سال 2014 را نگران کننده توصیف کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازخبرگزاری فرانسه ،ژاپن روز چهارشنبه افزایش بیش از 12 درصدی هزینه نظامی چین در سال 2014 را نگران کننده توصیف کرد. 

 "یوشیهید سوگا " سخنگوی دولت ژاپن گفت: « شفافیت یا به عبارتی بهتر نبود شفافیت در سیاست دفاعی و توانایی‌های نظامی چین به عامل نگران کننده برای جامعه بین الملل از جمله ژاپن تبدیل شده است .»


چین امروز اعلام کرد بودجه نظامی سال 2014 خود را 12/2 درصد افزایش می دهد.این خبر در حالی اعلام می‌شود که پکن با برخی از کشورهای همسایه خود اختلافات شدید ارضی دارد.

سوگا افزود دولت ژاپن به این افزایش بودجه توجه دارد و پیگیری تحولات مربوط به هزینه‌های نظامی چین را ادامه خواهد داد.
کارشناسان غربی می‌گویند به این نتیجه رسیده‌اند که هزینه‌های نظامی واقعی پکن بسیار بیشتر از مبالغ اعلام شده است. وزارت دفاع آمریکا،پنتاگون، هم معتقد است چین در سال 2012 بین 135 تا 215 میلیارد دلار(معادل 98 تا 156 میلیارد یورو) صرف هزینه‌های دفاعی کرده است.

سخنگوی دولت ژاپن تصریح کرد:« ما ضمن همکاری با دیگر کشورهای مربوط، از چین می‌خواهیم شفافیت سیاست دفاعی خود را بیشتر کند.

در پی تنش‌های ناشی از ایجاد یک‌جانبه یک منطقه دفاع هوایی توسط پکن"جان کری"،وزیر خارجه آمریکا 14 فوریه در سفر به پکن از چین خواست در زمینه دفاعی شفاف تر باشد.

سوگا امروز بار دیگر تکرار کرد ژاپن، برخلاف اتهامات مکرر چین، تمایلی به «نظامی‌گری» ندارد و برخلاف چین از زمان پایان جنگ جهانی دوم در مسیر آزادی،صلح و دموکراسی پیش می‌رود.

گفتنی است روابط چین و ژاپن از سپتامبر سال 2012 به علت اختلاف بر سر آب‌های سرزمینی در دریای چین شرقی و همچنین مشاجرات مربوط  به تاریخ قرن بیستم به تیرگی گراییده است. 

وزیر دارایی چین در گزارشی برای پارلمان این کشور اعلام کرد هزینه‌های نظامی چین امسال به 808/23 میلیارد یوان معادل 95 میلیارد و 900 میلیون یورو می‌رسد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار