پیوندی گفت: سایمگو و اسکوپوس در بررسی‌های خود اعلام کردند ایران اگر به همین رویه به رشد علمی خود ادامه دهد در ۲۰۱۸ رتبه چهارم تولید علم در جهان را می‌تواند کسب کند.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران، دکتر پیوندی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: تبدیل شدن کشور به مرجعیت علمی در علوم پزشکی و غیرپزشکی در دنیا هدفی والا، ارزشمند و دست یافتنی اس. اما این کار نیازمند نظام کامل علم و فناوری است. نظامی که بتواند نیروی انسانی کارآمدپرورش دهد که تولید علم، ثبت دانش، انتقال، انتشار و در ‌‌نهایت تجاری سازی و عرضه به جهان را انجام دهد. 

وی افزود: نیاز به نقشه جامع علمی کشور امری ضروری است و تقسیم آن به بخشهای جزئی‌تر و واگذار کردن آن‌ها به مراکز تحقیقاتی، اساتید دانشگاه‌ها، صاحبنظران و... در راستا عملیاتی کردن آن‌ها بسیار مهم است و وجود یک شبکه نظارتی برای جلوگیری از بروز انحرافات در این نقشه را ضروری است. 

 وی ادامه داد: دستیابی به مرجعیت علمی طی برنامه‌ای کوتاه مدت و فردی امکانپذیر نیست و باید با همکاری یکدیگر برنامه بلندمدتی را در نظر گرفت و در فضایی صمیمی همگی تلاش کنیم. به نیروهای موجود اکتفا نکرده و در جهت تربیت نیروی انسانی کارآمد پیش رویم و از آن‌ها در مسیر پیشروی بر اساس نقشه جامع علمی کشور استفاده شود. 

 پیوندی با تاکید بر اینکه باید قدرت علمی ما نیز همپای ارزشهای والا به سمت جلو حرکت کند خاطرنشان کرد: اگر در بخش علمی و پژوهشی اقتدار پیدا کنیم مطمئنا در بخشهای سیاسی اجتماعی و اقتصادی نیز قدرتمند خواهیم شد. همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند اقتدار علمی منشا اقتدار سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است. 

وی افزود: با توجه به اینکه انقلاب ما مبتنی بر ارزشهای والای اسلامی است می‌توانیم به شکلی دهکده جهانی اسلامی را برپا کنیم. به همین دلیل مخالفتهای جدی با ما می‌شود. ما می‌توانیم یک تمدن جدید مبتنی بر ارزشهای اسلامی در دنیا ایجاد کرده و آن را دنبال کنیم. این تمدن عظیم جهانی زمانی می‌تواند اتفاق بیفتد که سازو کارهای آن مشخص شود و پایه آن براساس توانمندی علمی کشور بنا گذاشته شود. 

 پیوندی تصریح کرد: سازمانهای بین المللی نیز برخلاف خواسته درونی خود رشد علمی ایران را اذعان داشتند بطوری که سایمگو و اسکوپوس در بررسی‌های خود اعلام کردند ایران اگر به همین رویه به رشد علمی خود ادامه دهد در ۲۰۱۸ رتبه چهارم تولید علم در جهان را می‌تواند کسب کند. همچنین مراکز مطالعاتی انگلیس و امریکا و چین پیش بینی کردند که در ۲۰۵۰-۲۰۳۵، ایران، ترکیه و مکزیک قدرتهای کلیدی جهانی خواهند بود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۴ ۱۴ اسفند ۱۳۹۲
اونها میخوان این رتبه را کسب کنبم و یادمون بره این علم هایی که تولید میشه اصلا در ایران قابل استفاده نیست و برای اونها تولید علم میکنیم.
آخرین اخبار