معاون علمي و فناوري رياست جمهوري از لزوم ايجاد معاونت بين الملل در بنياد ملي نخبگان خبرداد

به گزارش خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران، سورنا ستاري در نشست سالانه شوراي نخبگان، كميته ها و كارگروه هاي تخصصي بنياد ملي نخبگان با اشاره به تغييرات اساسي در برنامه آينده بنياد ملي نخبگان گفت: يكي از اقدامات مهم طي چند ماه گذشته ايجاد ارتباط مستقيم بين معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري و بنياد ملي نخبگان براي اجراي بهتر برنامه ها و پشتيباني از نخبگان و استعدادهاي برتر بود.

وي با بيان اينكه ورودي هاي بنياد ملي نخبگان به دو بخش پژوهشي و آموزشي تقسيم مي شوند، افزود:‌ ورودي هاي پژوهشي از طريق جشنواره هاي اختراعات و ورودي هاي آموزشي از طريق المپيادهاي علمي دانش آموزي و دانشجويي و كنكورهاي سراسري تحت حمايت بنياد ملي نخبگان در مي آيند.

دكتر ستاري ادامه داد: در بخش ورودي هاي پژوهشي مخترعاني كه موفق به دريافت تاييديه سطح 3 اختراعات بنياد ملي نخبگان مي شوند در اختيار كريدورهاي تجاري سازي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري و بنياد قرار داده مي شوند تا از مخترعان حمايت بعمل آورند.

به گفته رئيس بنياد ملي نخبگان حمايت هاي بنياد ملي نخبگان هدفمند بوده و از اين پس متقاضيان بهره مندي از حمايت ها بايد در قبال آن براي جامعه تاثير گذار باشند.

دكتر ستاري با بيان اينكه در دوره جديد تاكيد بنياد ملي نخبگان بر توانمندسازي نخبگان و استعدادهاي برتر است، تصريح كرد: بايد با توانمندي نخبگان و استعدادهاي برتر به عنوان مثال با حمايت مخترعان سعي كنيم در جهت تجاري سازي طرح ها گام برداريم كه در اين راستا از پتانسيل پارك هاي علم و فناوري استفاده خواهد شد.

دبير هيات امناي صندوق نوآوري و شكوفايي با تاكيد براينكه مشكل بسياري از طرح ها نبود بازار براي عرضه و فروش محصول است، خاطرنشان كرد: كارگزاران كريدورهاي تجاري سازي در اين زمينه با حمايت معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري و بنياد ملي نخبگان اقدامات و پيشنهادهاي لازم را ارائه مي دهند.

رئيس بنياد ملي نخبگان با بيان اينكه در بخش آموزشي حمايت از مراكز نخبه پرور از اولويتهاي بنياد به شمار مي رود، گفت: اين سياست به اين معنا نيست كه حمايت از خود نخبگان و استعدادهاي برتر كم يا قطع خواهد شد بلكه در كنار آن از دانشگاه هاي نخبه پرور حمايت شده تا به دليل ارتباط مستقيم تر با افراد، حمايت هدفمند و با تاثير بيشتر در اختيار آنها گذاشته شود.

وي افزود:‌در اين راستا با توجه به سياست جديد نقش دانشگاه ها و اساتيد راهنما در دريافت حمايت ها براي نخبگان افزايش خواهد يافت. همچنين درصدديم براي دانشگاه هاي نخبه پرور خارج از ظرفيت هاي موجود سهميه اي براي حمايت بيشتر و تحت بورس قرار دادن آنها در نظر بگيريم.
معاون علمي و فناوري رئيس جمهور با ابراز تاسف از نبود مركز رشد و پارك فناوري قوي در دانشگاه صنعتي شريف و علوم پزشكي تهران افزود: با اين وجود شاهد اين هستيم كه محققان دانشگاه صنعتي شريف در زير زمين دانشگاه موفق به طراحي و ساخت ماهواره مي شوند.

وي با اشاره به تسهيلات شهيد تهراني مقدم بنياد ملي نخبگان در راستاي حمايت از شركت هاي دانش بنيان اظهاركرد: در زمينه جذب و به كارگيري نخبگان و استعدادهاي برتر و بر اساس تسهيلات شهيد تهراني مقدم در صورت حضور نخبگان در شركت هاي دانش بنيان بنياد تا دو سال حقوق اين افراد را متقبل مي شود.

دكتر ستاري با اشاره به تقويت بخش بين الملل بنياد ملي نخبگان گفت: در اين راستا اخيرا معاونت بين الملل در بنياد تاسيس شده است كه در قدم اول بايد اقدام به تهيه بانك اطلاعاتي از نخبگان و استعدادهاي برتر ايراني خارج از كشور كند.

وي در ادامه از حمايت معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري و بنياد ملي نخبگان از مراكز علمي بين المللي ايران مانند مركز پروفسور سميعي در تهران خبرداد.

رئيس بنياد ملي نخبگان با اظهار اميدواري نسبت به وقوع اتفاقات خوب در سال آينده بر آمادگي دريافت ايده ها در خصوص جلوگيري از خروج نخبگان از كشور و چگونگي جذب آنها در كشور تاكيد كرد.

وي افزود: البته در بدنه دولت هم بروي اين موضوع اجماع وجود دارد و مي توان از حمايت هاي دولت نيز استفاده كرد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار