عوامل بسیاری می‌تواند موجب بزهکاری در نوجوانان شود که از مهمترین آنها می‌توان به نقش خانواده‌ها اشاره نمود.

آزاده نجفی، جامعه‌شناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: بزهکاری در کودکان و نوجوانان تحت تأثیر عوامل بسیاری از جمله مشکلات خانوادگی، فرهنگی، اقتصادی و ... می‌باشد که از مهمترین آنها می‌توان به نقش خانواده‌ها اشاره نمود.

وی ادامه داد: کودکان و نوجوانان بزهکار معمولاً دارای والدین سخت‌گیر، خشن و یا بی‌تفاوت هستند که عدم توجه و اهمیت آنها به نیازها و خواسته‌های جسمی و روحی فرزندشان می‌تواند ذهن نوجوانان را مغشوش کرده و در نتیجه دچار ناآرامی و التهاب شوند.

نجفی، با اشاره به اینکه خانواده می‌تواند کودک را در مسیر صحیح هدایت کرده و زمینه گناه، جرم و بزهکاری را در او کاهش دهد، افزود: رفتار خشونت‌آمیز و سرزنش بی‌مورد نوجوانان می‌تواند موجب کاهش اعتماد به نفس در آنان شده و او را وادار به رفتاری نماید تا توجه دیگران را به خود معطوف کند.

وی به یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار در بزهکاری نوجوانان اشاره نمود و تصریح کرد: نفاق، تعارض و جدال میان والدین در بزهکاری نوجوانان نقش مهمی دارد و می‌تواند اثرات خود را در سالهای جوانی او نشان دهد.

نجفی، اظهار داشت: هیچ انسانی بالفطره خلافکار زاده نمی‌شود و بسیاری از مجرمین خطرناک و سنگدل در کودکی از نوازش مادری و محبت پدری محروم مانده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: برای رویارویی با بزهکاری نوجوانان می‌بایست عوامل ایجاد کننده را شناسایی نمود و با گرفتن تجربه از اطرافیان و مراجعه به افراد متخصص آن را کنترل کرد.

انتهای‌پیام/
برچسب ها: نوجوان ، بزهکار ، خانواده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار