کارشناس عرب گفت آمریکا می‌خواهد در استقبال سرمایه‌گذاران خارجی به ایران بیشترین استفاده را نصیب اقتصاد خود کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، "حکمت شحرور" نویسنده و تحلیلگر سیاسی عرب در گفتگو با شبکه تلویزیونی العالم درباره ادعای جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص اینکه تحریم های لغو شده علیه ایران، اجازه سرمایه گذاری غرب را در این کشور نمی دهد، گفت : در هنگام برگزاری مذاکرات بین تهران و گروه پنج بعلاوه یک و پس از آن و یا حتی پیش از کاهش تحریم ها ایران در کانون توجه غرب به ویژه بسیاری از سرمایه‌گذاران بین المللی برای همکاری قرار گرفت. زمانی که اولین گام در کاهش تحریم ها برداشته و مشخص شد که فضای خوش بینانه‌ای این مذاکرات را در بر گرفته است، سرمایه گذاران زیادی به طرف تهران سرازیر شدند تا حدی که خود ایرانی هایی که چنین استقبالی را پیش بینی می کردند، انتظار این گستردگی را نداشتند. دو عامل باعث روی آوردن سرمایه گذاران به طرف ایران شد ، اول اینکه این کشور پس از گذشت سی سال از تحریم ها ، زمینه مناسبی برای سودآوری به شمار می آید به ویژه اینکه قوانین ، حاکمیت و ثبات در این کشور را تثبیت کرده است و ایران خود را به عنوان کشوری بزرگ نشان داده است. برای همین این موضوع موجب شد، فضای اطمینان بخشی برای سرمایه گذاران به ویژه شرکت های دولتی و خصوصی بین المللی ایجاد شود.  عامل دوم اینکه ایران مذاکرات خود را با اعتماد به نفس بالایی آغاز کرد، که این موضوع نیز اطمینان زیادی را به این کشور ایجاد کرده است.  کشورهای اروپای به سرمایه گذاری در ایران به شدت نیاز دارند و همه ما می دانیم، که آلمان هنوز استفاده کننده بزرگ در ایران است و اروپا و آمریکا در این خصوص زیان کرده اند، به ویژه شرکت هایی که بر دولت های خود برای لغو این تحریم ها فشار می آورند. کری در وضعیتی قرار گرفته است که انتظار چنین چیزی را نداشت و حتی در گزارش های خود به کنگره آمریکا گفته بود لغو تحریم ها جزئی خواهد بود. این موضوع فضای مثبتی برای ایران و فضایی منفی برای کری به وجود آورده است اما نمی تواند این روند را متوقف کند.     

وی در پاسخ به این پرسش که چرا آمریکا می خواهد آنچه را که رسانه های غربی حمله سرمایه گذاران غرب به ایران می نامند کاهش دهد ، گفت : آمریکا مطمئنا می خواهد در این روند سرمایه گذاری در ایران بیشترین استفاده را عاید خود کند و زمانی که شرکتهای اروپایی در این زمینه از آمریکا پیشی می گیرند ، کری تلاش می کند با این اقدام خود فرصت را به اقتصاد کشورش بدهد تا از مسیرهایی که به طرف ایران ایجاد می شود، نیز بهره‌مند شوند.    

وی در خصوص نگرانی اسرائیل از سرمایه گذاریهای غرب در ایران و واکنش رسانه های اسرائیلی به آن ،‌ گفت: دستاوردهایی  که ایران به دست می آورد، شکست سنگینی برای اسرائیل به شمار می‌آید، یعنی تازمانی که شرایط به شکل مسالمت آمیز با تهران به پیش می‌رود، زیان‌کننده اصلی اسرائیل خواهد بود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار