مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید اندیشه با اشاره به مداخلات انجام شده پس از تکمیل شهرهای جدید گفت: مردم پس تکمیل شهرهای جدید با مجوز یا بدون مجوز خلاف طرح مصوب اولیه شهر جدید بناهایی را به صورت پنهانی می‌سازند و یا تراکم‌های غیر قانونی برای خود می‌گیرند.

محمد آئینی در گفتگوی تفصیلی با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران با اشاره به شهر جدید اندیشه به عنوان شهر پیشرو اظهار داشت: ما به دنبال این هستیم که یک شهر زنده و با هویت و دارای توانایی رقابت با سایر شهرها ایجاد کنیم، توجه ویژه وزارت راه و شهرسازی به اقتصاد مسکن و اقتصاد شهری است لذا با این نگاه باید به شیوه دیگری به شهر بنگریم و به اشتغال شهروندان و کارکردهای اقتصادی شهر هم توجه کنیم.
 
وی افزود: در مجموع برای اجرای سیاست‌های توسعه شهری دو هدف عمده وجود دارد، ابتدا فضایی را برای اسکان جمعیت جدید فراهم کند دوم اینکه در آن فضا امکان فعالیت برای شهروندان ایجاد شود یعنی ما شهر و سکونت گاه‌هایمان را با دو مؤلفه سکونت و فعالیت میشناسیم.
 
مدیرعامل شرکت عمران اندیشه تصریح کرد: بحث سکونت با کالبد شهر هم مرتبط است یعنی اگر بخواهیم ببینیم که یک شهر، شهر خوبی است یا خیر باید از این دو جنبه آن را بررسی کنیم که کالبد و فضای سکونتی آن چگونه است؟ آیا سرزنده و پایدار و نفوذ پذیر است و از کیفیت‌های کالبدی و فیزیکی لازم برخوردار است یا از زیبایی بصری لازم برخوردار است یا چشم نواز است و آیا شهروندان در آن فضا احساس آرامش دارند یا خیر.
 
آئینی اضافه کرد: دومین موضوع بحث عملکرد و فعالیت است که آیا در آن شهر فعالیت‌های سکونتی و اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی کارکرد لازم خودشان را دارند یا نه، در معادلات فرسودگی هم این مسایل مطرح شده که هر کدام از این موارد دچار مشکل شوند فرسودگی نسبی ایجاد می‌شود یعنی اگر بخشی از شهر یا کل شهر هم از نظر کالبد و فضای سکونتی و فیزیکی‌اش پایداری و زیبایی لازم را نداشته باشد و شهروندان نتوانند با آن ارتباط برقرار کنند، این شهر دچار فرسودگی نسبی است.
 
وی ادامه داد: اگر همین شهر کارکرد و فعالیت خودش را هم از دست داده باشد و در آن هیچ اقدام فرهنگی و اجتماعی مورد نیاز انسان در آن صورت نگیرد و یا فعالیت اقتصادی در آن انجام نشود و از چرخه اقتصادی و حیات کشور خارج شده باشد می‌توان گفت این شهر دیگر فرسودگی‌اش کامل است و دیگر رو به مرگ بوده و حتی می‌توان آن را مرده محسوب کرد.
 
*شهری که عملکرد و فعالیت شهری لازم را نداشته باشد دچار فرسودگی است
 
مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید اندیشه افزود: همچنین ممکن است یک شهری باشد که کالبدش کالبد سرپایی باشد و پایداری لازم را داشته باشد اما فعالیت لازم را نداشته باشد، این شهر هم دچار فرسودگی نسبی است، بنابراین برای اینکه ما بتوانیم فضاهای سکونتی خوبی را فراهم کنیم در مجموع سه سیاست از لحاظ توسعه شهری داریم.
 
آئینی درباره سیاست‌های توسعه شهری گفت: سیاست اول این است که ما سر ریز جمعیت را در درون شهرهای موجودمان اسکان بدهیم یعنی ظرفیت‌های بلااستفاده و ظرفیت‌های متروک که در داخل شهر رها شده‌اند را دوباره احیا کنیم و در خدمت شهر قرار دهیم به عنوان مثال اگر شما از بالای تهران به عنوان متراکم‌ترین شهر پرواز کنید باز هم نقاط بسیاری را به صورت لکه‌های افتاده خواهید دید که بنا به دلایلی که ممکن است بحث حقوقی و معارضان مالکیتی یا بحث‌های شهری باشد استفاده نمی‌شوند و بلااستفاده افتاده‌اند و این خود نوعی اسراف است چون زمین شهری یک کالای بسیار گران و تجدید ناپذیر است و قابل وارد کردن نیست و بسیار ارزشمند است و وقتی ما این را در وسط شهر قرار می‌دهیم در واقع در حال به هدر دادن منابع ملی‌مان هستیم و تخصیص درستی از منابع ملی‌مان نداریم این نگاه به " توسعه از درون " معروف است که البته نسبت به توسعه‌های دیگر یک سری مزیت‌ها دارد.
 
وی افزود: سیاست دوم این است که وقتی شهرمان از درون ظرفیتی ندارد چاره‌ای نداریم که شهر را به سه صورت افقی، متصل و بلافصل گسترش بدهیم مانند شهرک‌های جدیدی که در حاشیه  شهر ها ایجاد می‌شود مانند شهرک صدف در حاشیه شهریار یا شهرک قدس در حاشیه محدوده تهران آن وقت، سعادت آباد، فراز و .. که به مرور به شهر متصل می‌شود.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید اندیشه تصریح کرد: این سیاست، سیاست توسعه شهری متصل است که شهر به صورت افقی گسترش پیدا می‌کند به طور مثال محدوده آن 5 هزار هکتار بوده و پس از توسعه 7 هزار هکتار می‌شود که شهر به صورت شعاعی گسترش پیدا می‌کند منتها فاصله‌ای وجود ندارد.
 
آئینی بیان کرد: یکی دیگر از سیاست‌ها، سیاست توسعه منفصل است یعنی با یک فاصله‌ای از شهر موجود ما یک سری سکونتگاه‌های جدید را احداث می‌کنیم که ایجاد شهرهای جدید در این دسته‌بندی سوم هستند.

اگر تعریف درستی نداشته باشیم شهرهای جدید خوابگاهی می شوند
 
وی با بیان اینکه فلسفه شهرهای جدید این است که سرریز جمعیت شهرهای مادر را در خود جای دهند، اظهار کرد: چون شهرهای جدید با یک فاصله ای معمولا 30 کیلومتری از شهرهای مادر ساخته می‌شوند و همچنین در حاشیه شهرهای مادر قرار می‌گیرند اگر تعریف درستی برای خود نداشته باشند تبدیل به شهرهای خوابگاهی می‌شوند و این نقطه اول فرسودگی و مردگی آنها است.
 
مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید اندیشه ادامه داد: بنا به هر دلیلی به ویژه در حاشیه کلان شهرها و در فاصله با آنها ما نیاز به ایجاد شهرهای جدید داریم به دلیل اینکه ما رشد قابل توجهی در کلان شهر ها مشاهده می‌کنیم، بنابراین شهر جدید در سیاست توسعه شهری منفصل قرار می‌گیرد ولی در هر صورت به عنوان یک شهر جدید تعریف می‌شود که اگر این شهر جدید بخواهد شهر مطلوبی باشد باید در حد مطلوب کار کند یعنی کالبد خوبی را برای شهروندان فراهم کند که این کالبد خوب چند ویژگی عمده دارد.
 
آئینی اضافه کرد: یعنی بناهایی که در آن ساخته می‌شوند بناهایی نوین باشند و با ساختارهای نوین و رعایت مقررات کلی ساختمان ساخته شوند یعنی انتظار می‌رود در شهرهای جدید ساختمان‌هایی ساخته شود که در مقابل زلزله با ریشترهای بالا مقاومت کند زیرا دیگر پذیرفته نیست در شرایطی که مقررات ملی ساختمان تصویب شده. تکنولوژی پیشرفت کرده و مصالح خوب و بادوام در اختیار است ما ساخت و سازهای نامناسب داشته باشیم و همچنین قابل قبول نیست که با وجود ماشین و شبکه معابر و دسترسی در شهر های جدید ما مشکلات شهرهای قدیمی را داشته باشیم.

وی افرود: پس در شهرهای جدید وسایل نقلیه به ویژه وسایل امداد رسان باید بتوانند به راحتی خدمات بدهند یعنی نباید معابری وجود داشته باشد که در آن آمبولانس نتواند حرکت کند چون شهر های جدید در واقع شهر های از پیش اندیشیده شده‌اند و دارای طرح شهری‌اند و اینطور نیست که به صورت طبیعی و ارگانیک ایجاد شده باشند.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید اندیشه با بیان اینکه طرح شهر های جدید را وزارت راه و شهرسازی و مهندسین مشاور آماده می‌کنند و به مراجع ذیربط برای تصویب ارائه می‌دهند، گفت: انتظار می‌رود دراین شهرها شاهد کمبود سرانه فضای سبز نباشیم و همچنین انتظار نمی‌رود که ما با ریزدانگی مواجه شویم لذا این موارد به عنوان ویژگی شهر های ما از لحاظ کالبدی به شمار می‌روند.
 
آئینی افزود: شهرهای قدیمی نفوذ ناپذیراند، ریزدانه‌اند و ناپایدار، بنابراین انتظار می‌رود که شهرهای جدید چون از پیش برنامه‌ریزی شده و تحت نظارت دستگاه‌های ذیربط ساخته شده‌اند از لحاظ کالبدی مشکل نداشته باشند یعنی شهر های جدید در مقایسه با شهر های دیگر مشکلات کمتری دارند.
 
نبود درآمد پایدار در شهرداری‌ها، عامل تغییر چهره شهرهای جدید
 
وی با اشاره به مداخلات انجام شده پس از تکمیل شهرهای جدید گفت: مردم پس تکمیل شهرهای جدید با مجوز  یا بدون مجوز خلاف طرح مصوب اولیه شهر جدید بناهایی را به صورت پنهانی می‌سازند و یا تراکم‌های غیر قانونی می‌گیرند.
 
مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید اندیشه خاطرنشان کرد: تا زمانی که سازنده اولیه یعنی شرکت عمران در شهر حضور داشته‌ است در این شهر ها ما هم با ساخت و ساز های اصولی و زیبا مواجه هستیم و همچنین شهرهای جدید از فضای سبز نسبتا چشم نواز برخوردار هستند.
 
اندیشه نخستین شهر در کشور است که به اهداف طرح جامع و تفصیلی خود رسیده است
 
آئینی بیان کرد: در این میان نیز می‌توان اعلام کرد شهر جدید اندیشه در این زمینه پیشرو است و می‌توان از آن به عنوان پدر شهرهای جدید یاد کرد و و در واقع اولین شهر جدیدی است که به اهدافی که در طرح جامع و تفصیلی خودش داشته و افق جمعیتی که مد نظرش بوده دست پیدا کرده و مورد استقبال واقع شده است.
 
وی افزود: دلایل دیگری مثل نزدیکی به سکونت‌گاه‌های جمعیتی کلان شهرها مانند تهران ، کرج، شهر قدس، شهریار و نزدیکی به سه فرودگاه امام، مهر آباد و پیام نیز به این موضوع کمک کرده و این موقعیت استثنایی را فراهم کرده است.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید اندیشه تصریح کرد: شرکت عمران اندیشه در طول سالیان گذشته زحمات زیادی را انجام داده و توجه داشته که حتی قبل از جمعیت خدمات را فراهم کند و یکی از نقاط مثبت شهر اندیشه این است که خدمات شهر از جمعیت ساکنش پیش بوده و به عنوان نمونه شرکت عمران اندیشه تا کنون 39 واحد آموزشی مثل دبستان، راهنمایی، دبیرستان، مجتمع‌های فنی و حرفه‌ای، هنرستان توانسته است بسازد و در اختیار آموزش و پرورش قرار بدهد.

آئینی اضافه کرد: همچنین در کنار این 39 واحد، 9 واحد هم توسط بخش خصوصی عمدتا از نوع غیر انتفایی ساخته شده و عملا مردم در شهر اندیشه با کمبود واحدهای آموزشی مواجه نیستنند و کما اینکه بعد از این که مسکن مهر هم به شهر اضافه شد ساکنان این مسکن‌ها از همین خدمات موجود شهر استفاده می‌کنند و حتی تعدادی از دانش‌آموزانی که در شهر تحصیل می‌کنند از شهریار یا کرج و عمدتا از شهرک صدف شهریار می‌آیند و از مدارس شهر اندیشه استفاده می‌کنند.
 
وی تاکید کرد: همین داستان در مورد مراکز ورزشی هم صدق می‌کند و مکانیزمی در قانون پیش‌بینی شده که هم خود شرکت می‌تواند در زمان خودش به احداث این مکان ها اقدام کند و هم اینکه در اختیار بخش خصوصی قرار بدهد یعنی بخش خصوصی با ارائه موافقت اصولی از دستگاه ذیربط مثلا از اداره تربیت بدنی شهریار مجوز لازم برای احداث مراکز ورزشی را بگیرد که تا الان بیش از 12 واحد ورزشی با این نگاه آماده شده که بخشی از آن توسط خود شرکت عمران ساخته شده و در حال بهره برداری است و یا در اختیار دستگاه‌های دیگر قرار داده شده است و همچنین نزدیک به 12 قطعه زمین واگذار کرده است که توسط بخش خصوصی در حال بهره برداری و بخشی هم در حال ساخت است.
 
ساخت 39 واحد آموزشی و 4 واحد درمانی توسط شرکت عمران
 
مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید اندیشه افزود: سرانه‌های قابل قبولی هم از این جهت در شهر جدید اندیشه وجود دارد همچنین درمانگاه‌ها و واحدهای بهداشتی درمانی هم همینطور است هم اکنون طبق آماری که در اختیار داریم بیش از 4 واحد درمانی در این شهر جدید وجود دارد که شرکت عمران احداث کرده است که می‌توان به ساختمان اورژانس، درمانگاه امام خمینی و رازی و امام رضا اشاره داشت کما اینکه در مواردی برخی افراد برای احداث درمانگاه به دنبال مجوز بوده‌اند زیرا به دلیل اینکه سرانه‌های درمانی شهر تکمیل شده، نتوانسته‌اند مجوز را از مراجع ذیربط بگیرند.
 
آئینی اضافه کرد: همینطور بانک‌های مختلفی در شهر ساخته شده و بقیه هم در حال تکمیل هستند و همچنین دستگاه‌های دولتی دیگر هم باید در این شهر هر چه زودتر مستقر شوند به عنوان مثال چون مردم مراجعه زیادی به اداره ثبت اسناد و اداره تامین اجتماعی دارند، این تمایل وجود دارد در شهر خودشان کارشان به سرانجام برسد بنابراین برای استقرار این مکان‌ها پیش بینی زمین برایشان صورت گرفته و فقط این دستگاه ها باید بیایند و طرح مصوب و بودجه مصوب خودشان را ارائه کنند و ما آمادگی داریم در جهت تکمیل خدمات شهر همکاری کنیم.
 
وی گفت: همینطور فضای  آتش نشانی و کلانتری و ... که هر چند ممکن است کمبود هایی در این بخش وجود داشته باشد که آن هم ناشی از تامین زمین از سوی شرکت عمران نیست بلکه دستگاه های ذیربط هم نتوانستند   بودجه لازم را تخصیص دهند.

مدیرعامل شرکت عمران با اشاره به وظایف دستگاه‌های اجرایی برای استقرار در شهرهای جدید اظهار کرد: ماده 5  قانون به همه دستگاه‌ها تکلیف می‌کند که خدمات خودشان را ارائه دهند که این می‌تواند در کالبد شهر به طور کامل صورت بگیرد و همین شرایط کالبدی یکی از دلایلی است که ما شهر اندیشه را به عنوان یک شهر پیشرو مطرح می‌کنیم چون استقبال زیادی به سمت آن وجود دارد و سرمایه‌گذار هم علاقه‌مند است که در این شهر سرمایه‌گذاری کند.
 
آئینی افزود: ما هم اکنون در مولفه کالبدی شهر چندان مشکل نداریم منتها بخش دوم یعنی بخش فعالیت بسیار مهم است که این فعالیت با موضوع هویت بخشی هم در ارتباط است یعنی اگر یک شهری یک نقش جدی برای خودش تعریف نکند و فعالیتی چه در سطح منطقه و چه در سطح استان و چه در سطح کشور و حتی در سطح بین المللی بر عهده نگیرد و صرفا کارکرد سکونت‌گاهی و خوابگاهی مد نظر باشد آن شهر عملا به عنوان یک شهر سرزنده و پایدار تلقی نمی‌شود.
 
وی گفت: در این جهت شهرهای جدید به نظر می‌رسد که در ابتدای راه هستند یعنی اولا باید این نگاه را خوب درک کرده و خوب تبیین کنند و نقش‌های واقعی بگیرند نه نقش‌های زور گذر، همچنین باید نقش‌های پایداری را برای این شهرها با توجه به قابلیت‌هایشان و مزیت‌هایی که دارند جایگاهشان را در کشور تعریف کنند و با آن نقش به کشور معرفی شوند.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید اندیشه خاطرنشان کرد: برای مثال شهر اندیشه بنابر شرایط منحصر به فردی  که دارد شاید بشود با توجه به نزدیکی که به تهران دارد نقش‌های جدیدی برایش تعریف کرد برای نمونه نیز این شهر می‌تواند به مرکز همایش‌های بین‌المللی تبدیل شود یعنی تمام همایش‌های بین‌المللی که در کشور برگزار می‌شود می‌تواند در اندیشه برگزار شود و وقتی همچنین اتفاقی بیفتد مورد توجه واقع خواهد شد و توجه سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را به سوی خودش جلب خواهد کرد.

آئینی با تاکید بر اینکه حضور فعال مردم موجب پویایی اقتصاد شهرهای جدید می‌شود، گفت: حضور مردم باعث می‌شود که اقتصاد شهر متحول شود یعنی هر کسی بنا به هر دلیلی که وارد شهر شود یک هزینه‌ای می‌کند که می‌تواند یک خرید جزئی از فروشگاه‌های آن شهر باشد یا چیز دیگر بنابراین اقتصاد شهر را می‌توان اینگونه احیا کرد.

می‌خواهند زیر زمین‌ها و آسمان شهر را هم تجاری کنند/ شهرداری می‌تواند به یک درآمد پایدار برسد و به دنبال تراکم فروشی و یا تغییر کاربری‌های غیر منطقی نباشد

وی با بیان اینکه شهر جدید اندیشه باید دارای هویت باشد، افزود: به عنوان نمونه‌ای دیگر شهر جدید اندیشه می‌تواند مرکز درمان‌های تخصصی باشد یعنی وقتی این شهر بتواند این فضا را برای خود فراهم کند که چند بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی در خود ایجاد کند می‌تواند سرمایه‌های خارج از شهر را به درون خودش جذب کند.
 
مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید اندیشه بیان کرد:  در ادبیات شهرسازی گفته می‌شود که شهری زنده است که بتواند علاوه بر بودجه‌های خودش و درآمدهایی که در آن شهر حاصل می‌شود درآمدها و سرمایه‌های خارج از خودش را هم جذب کند و بتواند برای خود تقاضا ایجاد کند.

آئینی تصریح کرد: همچنین این شهر می‌تواند مرکز بازی‌های سر پوشیده باشد مثلا موج‌های آبی پارس یا موج‌های آبی مشهد که مورد استقبال واقع شده‌اند این شهر هم می‌تواند همچنین مرکزی هم باشد که نه تنها به مردم خود شهر سرویس دهد بلکه می‌تواند به کانون‌های جمعیتی اطراف خودش هم سرویس دهد.

وی افزود: ما وقتی بتوانیم نقشی را برای اندیشه تعریف کنیم و اصرار داشته باشیم که این موقعیت را برایش فراهم کنیم، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ مسلما بخش عمده‌ای از جمعیت این شهر در خدمت این سیاست قرار می‌گیرند و خدمات لازم برای کار را فراهم می‌کنند.

مدیرعامل شرکت عمران شهر اندیشه تصریح کرد: فعالیت دیگری را باز می‌توانیم برای شهر اندیشه تعریف کنیم مثلا به عنوان یک شهر نمایشگاهی یعنی انواع موزه‌ها و گالری‌ها می‌تواند در این شهر باشد برای نمونه اگر موزه دفاع مقدس در این شهر بیاید مردم و همشهریان هر روز با مجوعه افرادی که می‌آیند از آن موزه بازدید کنند مواجه هستند و آنها با حضورشان یک اقتصادی را وارد شهر می‌کنند.

آئینی گفت: همانطوری که ما برای شهر کالبد ایجاد کرده‌ایم هم اکنون باید به فکر ایجاد یک نقش منحصر به فرد برای شهر باشیم تا برای شهر هویت ایجاد کنیم و شخص ساکن اندیشه هم افتخار کند که در اندیشه زندگی می‌کند چون یک شهر زنده است و خود دارای درآمد و استقلال اقتصادی است.

وی اضافه کرد: بنابراین شهروندانی که درآمد بیشتری کسب می‌کنند بهتر هزینه‌های شهر را پرداخت می‌کنند و شهرداری می‌تواند به یک درآمد پایدار برسد و به دنبال تراکم فروشی و یا تغییر کاربری‌های غیر منطقی نباشد، مگر این شهر چقدر کاربری تجاری می خواهد؟ دیگر می‌خواهند زیر زمین‌ها و آسمان شهر را هم تجاری کنند در حالی که فعالیتی برایش نیست و بنده بر روی این بخش یعنی هویت بخشی به شهر اصرار دارم ولی ما در ادبیات جدید شهرسازی کشور متاسفانه هنوز در پله اول قرار داریم.

مدیران شهری در ایران کمتر به اشتغال شهروندان توجه می کنند

مدیرعامل شرکت عمران شهر اندیشه تصریح کرد: در کشورهای توسعه یافته اشتغال شهروندان یکی از دغدغه های اصلی مدیران شهری است البته موضوعی که در ایران کمتر به آن توجه می شود، یعنی از مدیریت شهری که ما آن را شهرداری و شورای شهر می دانیم انتظار می رود که در کنار سایر خدمات شهری که ارائه می دهند باید کلاس های آموزشی مستمر برای شهروندان داشته باشند تا مهارت های عملی آن ها را ارتقا بدهند به عنوان مثال اگر یک کارگر ساده با آموزش بتواند به یک تکنسین ماهر تبدیل شود یعنی ما شرایطی را فراهم کرده ایم که بتواند شغل بهتری را پیدا کند.

آئینی افزود: وقتی شغل بهتر پیدا کند در آمد بهتری پیدا می کند و باعث زندگی شهر می شود و عدالت هم در این جریان ایجاد می شود یعنی شما بستری را فراهم می کنید که هر کس به هر استعدادی که دارد برسد در واقع با این آموزش ها می شود بخشی از جمعیت غیر فعال شهر را به حرکت در آورد.

وی گفت: مثلا یکی از خانم های خانه دار را می شود با این آموزش ها وارد اقتصاد شهر کرد مثل آموزش خیاطی، تولید قارچ، صنایع دستی و غیره که می تواند در منزل تولید شود و وقتی این ها به فروش می رسد در چرخه تولید ناخالص داخلی کشور قرار می گیرد.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید اندیشه اظهار کرد: ما میخواهیم این نگاه را القا کنیم که شهرهای جدید حتی در کنار اینکه مدرسه و بیمارستان و فضای سبز می سازند باید کانون های محلی را هم ایجاد کنند که در آن خانه محلات، آموزش های شهروندی و امنیتی و اجتماعی و شغلی داده شود، نه اینکه بخواهیم کانون مسجد را تضعیف کنیم چون شان مسجد در حدی نیست که مثلا در آن آموزش خیاطی داده شود.

لزوم ایجاد فعالیت و نقش جدید برای شهرهای جدید کشور
 
آئینی با بیان اینکه شهر جدید صرفا ساختن بناهای جدید نیست گفت: ایجاد فعالیت و نقش جدید مهم تر  است و ما در مکان یابی هایمان برای شهرهای جدید باید این را مدنظر قرار دهیم که این نقطه ای که ما انتخاب می کنیم چه مزیت هایی برای تعریف نقش های جدی و اصلی و ذاتی دارد.

وی افزود: ما برای جلب مشارکت و همراهی مردم باید بسترسازی کنیم، ما هم اکنون در مساجد در حال گفتگو با مردم هستیم و از آنها می خواهیم که به ما پیشنهاد دهند و به آنها می گوییم که با این نگاه چگونه می توانیم برای جوانان شما شغل ایجاد کنیم.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید اندیشه تصریح کرد: ما میخواهیم از لحاظ مبانی نظری این نگاه را در ذهن مدیران شهر و کسانی که در ارتباط با شهر کار می کنند بگنجانیم که به فعالیت توجه کنند یعنی حتی در شهر های جدید باید اداره ای به نام اداره اشتغال و کاریابی ایجاد شود.

آئینی اضافه کرد: فعلا ما این جرقه فرهنگی را به راه انداختیم و هم اکنون در حال بررسی جنبه های مختلف آن هستیم که ببینیم چه کارکردی به شهر بدهیم مثلا دانشگاهی یا موارد دیگر زیرا اقتضای تدبیر و امید این است که باید حداقل یکسال مطالعه و بررسی های لازم را انجام دهیم تا اینکه فقط بخواهیم شعارگونه صحبت کنیم.

شهر جدید اندیشه تبدیل به منطقه مالی در کشور می شود

وی بیان کرد: ما می توانیم به اندیشه کارکرد دانشگاهی، هنری، بیمارستانی و اقتصادی و غیره بدهیم منتها با رویکرد توسعه پایدار و حفظ محیط زیست لذا ممکن است الان بگوییم که می خواهیم در این شهر یک مرکز فوق تخصصی قلب ایجاد کنیم که این خود یک زنجیره ای از صنایع را وارد شهر خواهد کرد، ما باید حد اقل 50 نفر متخصص هم به اینجا بیاوریم که خود آنها هم دارای تفریح و خریدهای متفاوتی از سایرین هستند همچنین در کنار آن یک سری از صنایع وابسته باید بیایند که یک چرخه اقتصادی را به دنبال خود خواهند داشت که چهره شهر را تغییر خواهد داد.

مدیرعامل شرکت عمران افزود: اگر بخواهیم اینجا را مرکز سرمایه گذاری و تأمین مالی ایران کنیم باید پیش بینی حدود 2 هزار الی 3 هزار دفتر کار را بسازیم یعنی تمام بانک ها باید در اینجا شعبه داشته باشند. همچنین تمامی نهادهای مالی و سرمایه گذاری، صنعت بیمه و گمرکات تسهیلات لازم و خدمات ترجمه و هتل برای سرمایه گذار که به این شهر می آید وجود داشته باشد که در کل همانند طراحی دوباره شهر جدیدی است.

آئینی خاطرنشان کرد: در اندیشه ما چند فرصت داریم یکی از این فرصت ها خود مرکز شهر است و یک سری نقاطی که برای خدمات باقی مانده است به عنوان مثال ما اگر بخواهیم در اینجا مرکز مالی داشته باشیم باید چند هتل پنج ستاره در اینجا داشته باشیم.

وی اضافه کرد: منتها صحبت کردن در مورد این موضوع ها کمی زود است ولی ما در این جهت پیش رفته ایم و حتی با بورس مذاکره کرده ایم و رئیس بورس را به این شهر دعوت کرده ایم و هم اکنون در حال مذاکره کردن در مورد منطقه مالی اندیشه هستیم.

مدیرعامل شرکت عمران تصریح کرد: ماهم اکنون این جرقه را ایجاد کرده ایم و اینجا اگر عملیاتی شود شهرهای جدید دیگر هم این الگو را خواهند برداشت، هم اکنون راهبردهای ما مشخص است یعنی این افق برای ما روشن است و در تاریکی به سر نمی بریم منتها در تکنیک و تاکتیک مشکل داریم.

آئینی ادامه داد: هم اکنون ما به دنبال این هستیم که شهر اندیشه را دوباره زنده کنیم این کالبد الان ساخته شده و حال باید حرکت کند و از این قابلیت ها که همکاران قدیمی ما با زحمات زیاد فراهم کرده اند در جهت نرم افزاری و رویکرد اقتصادی استفاده کنیم تا بتوانیم برای مردم کار ایجاد کنیم.

وی گفت: ما زمانی موفق خواهیم بود که شهروند اندیشه به تهران یا کرج برای کار نرود بلکه حتی از بیرون شهر برای کار به اینجا بیایند، این راهبرد هم اکنون برای ما روشن است و این با تعریف نقش جدید ایجاد می شود.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید اندیشه عنوان کرد: هم اکنون نقشی که شهر اندیشه دارد این است که سر ریز جمعیت تهران را پوشش دهد که این کارکرد درستی نیست و با این مفهوم چندان اثر بخش نیست، هم اکنون چون این کانون جمعیتی شکل گرفته می خواهیم با نگاه استراتژیک الگویی را ارائه کنیم، باید به اندازه شهرهای موجود برای حفظ تعادل شهرهای جدید ایجاد و بستر شهری مناسب را فراهم کنیم و ما می توانیم با این نگاه یک الگوی مناسب را ایجاد کنیم.

آئینی افزود: ما چند ویژگی برای شهرهای جدید داریم که شامل موضوع برقراری امنیت و آسایش شهروندان است که این آسایش با امنیت متفاوت است و شهروندان باید امنیت خاطر داشته باشند که در این شهر بمانند و ما باید این را با اشتغال فراهم کنیم تا رزق و روزی مناسبی برای آنان فراهم شود زیرا ممکن است شهر امن باشد اما شهروند امنیت و تعلق خاطر به شهر نداشته باشند.

خاطرنشان کرد: لازمه توفیق و عملیاتی شدن این رویکرد استفاده از متخصصان شهری و مدیریت مالی و اقتصادی به صورت توأمان است که امیدواریم بتوانیم با همکاری تمام مسئولان شهری و استانی و کشوری این برنامه ها را به سرانجام برسانیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه داداشی
۱۱:۵۸ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶
سلام ایکاش راهی پیدا بشه که اموزش بده کوچه ها محل بازی وسر وصدا کردن وایجاد الودگی صوتی نیستند بلکه پارکها وفضای سبز برای بازی وجنب وجوش بچه ها مناسب تر میباشند چون مردم سالمند وبیمار و.....دارند خدا رو خوش نمیادراهی بیمارستان شوند لطفا در طالقانی جلوی اتش نشانی زمین خالی هست وقول داده بودند به فضای سبز تبدیل شود انرا عملی کنید سپاسگزارم
United States of America
ناشناس
۱۶:۴۰ ۱۴ آبان ۱۳۹۵
شما فقط چاره ای برای راه ارتباطی این شهر بکنید بقیه رو نخواستیم...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۳ ۳۰ بهمن ۱۳۹۴
سلام چرامسولین فقط نوک دماغ خودشان رامیبینن چرابه فکرشهرکهای اطراف تهران نیستن بنده12سال ساکن شهرک اندیشه هستم مگرمامالیات عوارض نمیدم پس چرا هیچ امکاناتی نداریم
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۵:۲۴ ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
لطفا برای شهر جدید اندیشه مترو بگذارید
Iran (Islamic Republic of)
ریحانی
۱۵:۲۰ ۰۷ مهر ۱۳۹۳
ای کاش کمی هم بهفکر راه ارتباطی ساکنین شهر جدید اندیشه به تهران میشدید که روزانه بین3الی 4 ساعت توطرافیک عمر خود را تلف میکنند.علاوه بر ان روزانه شاهدچندین تصادف دلخراش ومرگبار را شاهد میباشند.
آخرین اخبار