نوروز همواره براى ايرانيان با بيدارى و زندگى دوباره ی طبيعت همراه بوده است . اين عيد در آغاز يک جشن ملى و باستانى بوده است و بعدها به علت وقوع برخى حوادث که بروز آن‌ها مصادف با نوروز بوده است ، جنبه ی دينى و مذهبى هم به خود گرفته است .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ، خانواده های خراسان از نو بنیاد و قدیمی گرفته تا خانواده هاس فقیر و ثروتمند به آداب و رسوم نوروز پایبندند . مراسم نوروز در خراسان ، هم‌چون ديگر نقاط ايران ،‌ از چند هفته مانده به آغازِ بهار شروع مى‌شود . خانه‌تکانى ، تهیه لباس نو ، سفيد کردن ظروف مسين ، سبز کردن کوزه و آمدن حاجى‌‌فيروز که به زبان خراسانى آن را «جيگى ‌‌جيگى نه ‌نه ‌خانم» مى‌‌گويند ، پيام فرا رسيدن سال نو را براى مردم به همراه دارد.

در هنگام تحويل سال ، در هر اتاقى چراغى را روشن مى‌کنند و عود مى‌سوزانند . آنگاه سفره ی سفيدى در وسط اتاق پهن مى‌‌کنند و دو عدد شمع روشن در طرفين يک جلد کلام‌‌اللّه مجيد ، و يک آينه در وسط سفره قرار مى‌دهند.

جلوى آينه مقدارى گندم مى‌پاشند و روى آينه هم يک تخم‌مرغ مى‌‌گذارند تا در موقع تحويل سال ، تخم‌مرغ روى آينه بچرخد . يک ظرف عسل در گوشه ی سفره و يک عدد نان سنگک در گوشه ی ديگر آن مى‌‌گذارند . هفت چيز را که نام آن با حرف «سين» شروع مى‌شود ، بر سفره مى‌چينند.

در هنگام تحويل سال نو ، سر کيسه‌هاى تمام حبوبات و برنج را باز مى‌‌گذارند . يک کوزه‌ی نو هم مى‌‌خرند و پر از آب مى‌کنند ، نارنجى هم در دهانه‌ی آن مى‌گذارند و تا سال نو نشود از آب کوزه استفاده نمى‌کنند .

غذاى شب سال نو ، سبزى ‌پلو با ماهى است که قسمتى از آن را روى سفره ی هفت سین جای می‌دهند .

مردم خراسان معتقدند که اگر سال نو با شنبه آغاز شود ، آن سال ، «سال نيکويي» است . پس از تحويل سال نو ، اعضاى خانواده به ديدن يک ديگر مى‌روند . مراسم نوروز و دید و بازدیدها تا سيزدهم فروردين ادامه دارد.

مردم خراسان در روز سيزدهم فروردين که به آن سیزده به در می گویند به قصد رفتن به دشت و سبزه ‌زار از خانه‌ هاى خود بيرون مى ‌آيند و بیشترشان ناهار را در صحرا صرف کرده و همچنین هر آن چه از آجيل و شيرينى ايام عيد باقى مانده است را در همان روز نوش جان می کنند . در بعضى از شهرهاى خراسان رسم است ، بعد از ظهر روزهاى شنبه و چهارشنبه ی اول سال هم از شهر بيرون مى‌روند./ز

برچسب ها: نوروز ، مشهد ، خراسان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.