اقتصاد مقاومتی فرصتی است تا کشاورزی را از لحاظ کیفی توسعه دهیم و به تولیدات داخلی متکی باشیم.

محمدتقی توکلی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران درباره برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی گفت:‌ در بخش کشاورزی با توجه به ظرفیت‌های نیروی انسانی و منابع طبیعی که در اختیار داریم اقتصاد مقاومتی این راه را پیش‌روی ما قرار می‌دهد که برای کالاهای اساسی برنامه‌ریزی کنیم تا به خوداتکایی برسیم.

وی در ادامه تصریح کرد: اگر ما بتوانیم محصولاتی را که تولید و صادر می‌کنیم با مدیریت توأم با دانش و فناوری همراه کنیم بهره‌وری از منابع موجود را می‌توانیم تا دو برابر ارتقا دهیم.

وی عنوان کرد: اقتصاد مقاومتی فرصتی است برای اینکه ما بخش کشاورزی را از لحاظ کیفی توسعه دهیم و به تولیدات داخلی متکی باشیم و زمانی که اقتصاد ما با مسائل و مشکلاتی مثل تحریم‌ها پیش‌ می‌آید، حداقل امنیت غذایی داشته باشیم.

همچنین اقتصاد مقاومتی فرصت بسیار مناسبی است برای تجدیدنظر در مدیریت و بهره‌وری کشاورزی.

وی در ادامه با  اشاره به مشکلات بهره‌وری در کشاورزی گفت: موانع و چالش‌های ما در بهره‌وری کشاورزی این است که سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی به خصوص در بخش زیرساخت‌ها کم است و ضریب مکانیزاسیون خیلی پایین است که قانون افزایش بهره‌وری به ما کمک می‌کند تا خدمات کشاورزی از دولت به بخش خصوصی به ویژه نظام مهندسی کشاورزی منتقل شود.

وی تصریح کرد: همه اینها در فرآیند اجرای برنامه اقتصاد مقاومتی امکان‌پذیر است.

وی درباره خوداتکایی در کشاورزی و تعامل با دنیا گفت: البته این خوداتکایی به این معنا نیست که ما با دنیا تعامل نداشته باشیم، چون ممکن است ما در کشت برخی محصولات مزیت تولید نداشتیم که در این معامله نیاز به واردات داریم.

وی در پایان گفت: خوشبختانه قانون انتظام که بخشی از وظایف سازمان وزارت جهاد کشاورزی را از صنعت و معدن جدا کرد و تقریبا خیلی از برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها و امور مربوط به کشاورزی را به وزارت کشاورزی سپرده می‌تواند زمینه را برای حمایت از تولید داخلی،‌ و صادرات را فراهم کند.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار