رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به مشخص شدن 15 بدهکار اصلی شهرداری گفت: حجم بزرگی از این بدهی‌ها از سوی سه شخص است که متاسفانه شهرداری برای وصول بدهی‌هایش اهرم فشار ندارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، علیرضا دبیر صبح امروز در نشست خبری خود با اشاره به عملکرد 6 ماهه کمیسیون برنامه و بودجه در شورای چهارم گفت: از زمان تشکیل کمیسیون برنامه و بودجه در ابتدایی ترین اقدام بحث متمم بودجه در دستور کار قرار گرفت که براساس آن متمم 3 هزار و 500 میلیاردی مصوب شد و پس از آن برنامه 5 ساله دوم شهرداری که تفاوت آن با برنامه اول در کمی بودن آن است در دستور کار قرار گرفت.
 
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: این کمیسیون کار خود را در 6 حوزه ماموریتی آغاز کرد که توانستیم صد و دو هزار میلیارد تومان بودجه شهرداری را مصوب کنیم و سعی کردیم از تمام ظرفیت‌های شورا برای تنظیم دقیق آن استفاده کنیم.  
 
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در 6 ماهه گذشته این کمیسیون اظهار داشت: از جمله این اقدامات بحث قیمت بلیط اتوبوس مترو و تاکسی بود که به ترتیب با رشد 18.5، 20 و 25 درصد مصوب شد و همچنین در بحث بلیط الکترونیک که تسهیلاتی خاص برای اقشار مختلف درآن نظر گرفته شد.
 
وی افزود: همچنین تصویب بودجه شرکت شهربان، بررسی لایحه وام‌های شهرداری براساس لایحه بانک مرکزی، تقسیم بندی تهران به 164 بلوک بحث تراکم و افزایش 24 درصدی آن، بحث دفاتر خدمات الکترونیک و مشخص شدن تعرفه‌های آن و همچنین بحث دیرکرد چک‌ها است که تبصره‌ای در نظر گرفته شد که براساس آن نرخ‌های بالای 2 میلیارد تومان بیشتر از 30 درصد نمی‌توانند استفاده کنند .
 
دبیر در ادامه بیان داشت: از دیگر اقدامات این کمیسیون می‌توان به بحث یکسان سازی خدمات زیباسازی،کمک به زلزله زدگان بوشهر به میزان 2 میلیارد تومان، تعیین حق بهره برداری عرف پس از 5 سال با رشد 20 درصدی اشاره کرد.
 
وی ادامه داد: بودجه امسال درواقع برش اول برنامه پنج ساله دوم شهرداری بود که با وجود دشواری های آن و نیاز 20 هزار میلیاردی توانست بودجه 15 هزار و 845 میلیاردی را مصوب کند.
 
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اشاره به افزایش بودجه‌ها در اکثر حوزه‌ها اظهارداشت: برای سال 93 در بودجه فرهنگی 12 درصد، در حوزه حمل و نقل و ترافیک 39 درصد، خدمات شهری 18 درصد و ایمنی و مدیریت بحران 3 درصد افزایش را داشته ایم.
 
وی افزود: همچنین در حوزه شهرسازی و معماری 3 درصد به استثنای 160 میلیارد تومانی که مازاد بر این درنظر گرفته شده افزایش را داشته‌ایم و در حوزه فرهنگی نیز در بحث گسترش مساجد رشد 354 درصدی را داشته‌ایم.
 
دبیر در ادامه تصریح کرد: در بودجه مناطق رشد 72 درصد بوده و حتی در برخی مناطق نظیر 9 و 10 علاوه بر بودجه درخواستی در نظر گرفته شده و در برخی مناطق نیز بودجه تملک از بودجه مناطق جدا شده است.
 
وی افزود: کل بودجه مناطق در سال 92، 38 درصد بوده که برای سال 93 به 46 درصد افزایش پیدا کرده است.
 
دبیر در ادامه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص کمک‌های شورا در راهنمایی و رانندگی اظهار داشت: این کمک‌ها در قالب دو بحث سرمایه ای و نگهداشت بوده است که بیش از 60 میلیارد تومان کمک شده و همچنین توجه ویژه‌ای به حمل و نقل عمومی شده که برای شرکت بهره برداری مترو 220 میلیارد تومان درنظر گرفته شده و سهم شهرداری نیز 320 میلیارد تومان است و مطابق قانون برای دولت نیز همین میزان است که امیدواریم انجام شود.
 
وی ادامه داد: در بحث افزایش بودجه متمم سال گذشته هزار و 700 میلیارد بوده که امسال به 2 هزار میلیارد رسیده همچنین 10 میلیارد تومان نیز کمک به رانندگان تاکسی در نظر گرفته شده و 350 میلیارد تومان درنظر گرفته شده است.
 
**15 بدهکار اصلی شهرداری مشخص شدند

دبیر در ادامه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص بدهکاران شهرداری گفت: در این خصوص 15 بدهکار اصلی شامل شرکت ها و اسامی مشخص شدند که از این تعداد 3 شخص حجم بزرگی از این بدهی را به شهرداری دارند که تنها یکی از آنها  20 میلیارد تومان بدهی دارد اما متاسفانه شهرداری برای وصول بدهی‌هایش اهرم فشار ندارد.
 
وی افزود: مابقی بدهی ها در حوزه اسناد  است که اغلب 7 تا 10 میلیارد تومان و مقرر شده با دیرکرد آنها تا 30 مرداد ماه گزارش های آن آماده شود.
 
وی ادامه داد: در خصوص اقتصاد مقاومتی نیز یک تبصره در نظر گرفته شده که بودجه سال 93 که مبتنی بر عملکرد است بسیاری از مشکلات در شهرداری را برطرف خواهد کرد.
 
دبیر در خصوص حوزه حمل و نقل تصریح کرد: سال 92 بودجه معاونت عمرانی 2 هزار و 600 میلیارد تومان بود که سال 93 هزار و 675 میلیارد شده و نکته دوم آن است که دولت قبل در بحث حمل و  نقل عمومی هیچ کمکی به شهرداری نکرده اما در جلساتی که اکنون با دولت انجام شده و وعده‌هایی که داده شده مشخص است دولت قصد کمک را دارد.
 
وی افزود: در نظرسنجی اخیر انجام شده اولین مشکل مردم بحث آلودگی هوا با 97 درصد و سپس با حمل و نقل عمومی 93 درصد است که امیدواریم با وعده‌های دولت در این خصوص اتفاقات خوبی رقم بخورد.
 
دبیر با اشاره به اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها خاطرنشان کرد: هنوز در شورا در این خصوص تصمیم خاصی گرفته نشده و  در تبصره ها نیز این مورد آورده نشده و پس از اجرای آن طرح باید به صورت لایحه به شورا بیاید و مجدد برای آن تصمیم گیری شود.
انتهای پیام/
برچسب ها: شورا ، شهرداری ، بدهی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار