الحیات: ایران و عربستان بهترین گزینه ها برای اتحاد با یکدیگر

مقاله نویس روزنامه الحیات با بررسی شرایط و تحولات به وجود آمده در چند سال اخیر در منطقه خاور میانه، اتحاد میان ایران و عربستان را ضروری دانست و نوشت هیچ کشوری در جهان، مناسب تر از ایران در همه ابعاد سیاسی، ژئوپولیتیک، راهبردی و اقتصادی برای اتحاد با عربستان سعودی وجود ندارد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛‌ روزنامه الحیات چاپ لندن در پایگاه اینترنتی خود در مقاله ای با عنوان «اتحاد عربستان سعودی با ایران» به قلم طراد العمری پژوهشگر سعودی نوشت : شاید ایده اتحاد میان عربستان سعودی و ایران با توجه به فضای ملتهب میان دو کشور، ایده‌ای تحریک آمیز، تخیلی یا آرمانی به نظر برسد. اما این ایده شایسته تامل است و محال نیست. عربستان سعودی به یک متحد قوی نیاز دارد.

ما در نقشه جهان گشتیم و هیچ کشوری مناسب تر از ایران در همه ابعاد سیاسی، ژئوپولیتیک، راهبردی و اقتصادی نیافتیم. تشکیل اتحادیه با کشورهای عربی خلیج فارس را بررسی کردیم، آن را باری سنگین و انسجامی شکننده یافتیم. به اتحاد با مصر اندیشیدیم روشن شد که به علل مختلف زیانش بیش از سود آن است.

نویسنده در ادامه می افزاید : تحولات منطقه موجب افزایش بار و وظیفه راهبردی عربستان سعودی شد و این کشور به همراه ایران به دو بازیگر اصلی نه تنها در منطقه خلیج فارس بلکه در کل خاور میانه تبدیل شدند. در این شرایط، نوبت انتخاب دکتر حسن روحانی به ریاست جمهوری ایران و پیام های حسن نیت وی (برای کشورهای منطقه به ویژه عربستان) رسید.

در انتهای این مقاله آمده است : فضای سیاسی کنونی ما را به یاد دوران پس از جنگ جهانی دوم می اندازد، زمانی که رهبران ابرقدرتها دور هم جمع می شدند، نقشه می کشیدند و کشورها، جوامع و مناطق نفوذ را مانند یک قرص نان میان خود تقسیم می کردند که این اقدامات به گسترش انقلابها، سقوط و ظهور قدرت ها و رهبران مختلف در سراسر خاور میانه منجر شد، در حالی که کشورها و ملت ها در آن زمان «متاثر از این تحولات» بودند و از خود هیچ اختیاری نداشتند.



انتهای پیام  /
برچسب ها: عربستان ، گزینه ، ایران ، اتحاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار