کولیت زخمی که یکی از بیماری‌های مزمن و آزار دهنده است با علائمی شامل اسهال، خونریزی از روده و درد شکم خود را نشان می‌دهد.

شهرام آگاه فوق تخصص گوارش و کبد در گفتگو با خبرگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: کولیت اولسروز از بیماریهای مزمن و آزار دهنده است به طوریکه مطالعات اخیری که در سطح کشور صورت گرفته نشان می‌دهد یکی از بیشتری میزان بروز کولیت اولسروز در آسیا متعلق به جامعه ایرانی است.

وی ادامه داد: کولیت زخمی با علائمی شامل اسهال، خونریزی از روده و درد شکم یا مجموعه این عوامل خود را نشان می‌دهد باید دانست اسهال‌های طول کشیده بیش از 3 هفته،به ویژه اگر همراه با خون یا دل درد باشند در این صورت باید به فکر کولیت اولسروز افتاد. به دلیل خونریزی بیماران دچار کم خونی می‌شوند که این مورد برای بیمار می‌تواند آزار دهنده باشد.

وی اذعان داشت: علت زمینه واحدی برای کولیت زخمی شناخته نشده گرچه عواملی مانند ژنتیک، بعضی از عفونت‌ها، استرس و رژیم غذایی موثر است. تشخیص اصلی این بیماری بعد از انجام آزمایشهایی که کولونوسکوپی است چرا که کولونوسکوپی زخم یا التهاب را که ممکن است قسمتی از روده بزرگ یا تمام آن را در برگیرد نشان می‌دهد. 

وی بیان کرد: باید دانست کولیت زخمی داروی اختصاصی دارد که ترکیبات خاص سولفا (سولفا سالازین) که به دلیل نداشتن جزء سولفا عوارض کمتری دارد، برای بیمار توصیه می‌شود با توجه به مزمن بودن کولیت اولسروز طول مدت درمان بیماریِ، طولانی و بعضا دائمی است. 

وی اظهار داشت: بعضی از بیماران با مصرف شیر یا سبزیجات که حاوی فیبر زیاد بوده حال وخیم‌تری پیدا می‌کنند بنابراین در کنار توصیه به مصرف دارو قطع نکردن آن بدون اجازه پزشک توصیه به رژیم غذایی مناسب نیز می‌شود چرا که در درمان بیماری بسیار تاثیر گذار است. 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.