مدیر دفتر محیط زیست و توسعه پایدار سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌ شرقی گفت: توان تولید و باروری خاک از فرایندهای فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی خاک است.

احمد بایبوردی در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز ضمن اشاره به اینکه توازن پایدار این فرآیندها به همراه مدیریت مناسب بهره‌برداری از خاک موجب تداوم باروری می‌شود، افزود: هرگونه اقدام برای برهم زدن این تعادل اثراتی جبران‌ ناپذیر به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه افزایش جمعیت با نرخ بیش از دو درصد در درازمدت شرایطی ناپایدار به وجود خواهد آورد، افزود: در بسیاری از کشورها، برای 50 تا 100 سال آینده تولیدات کشاورزی، دست کم سالانه سه درصد رشد در نظر می‌گیرند.

مدیر دفتر محیط زیست و توسعه پایدار سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌ شرقی از مدیریت پایدار منابع گفت و یادآور شد: کاربرد فناوری مناسب در ارتباط با بهره‌وری از منابع آب و خاک و منابع غذایی باید به گونه‌ای باشد که هدف فوق تحقق یابد.

وی اظهار داشت: سازمان جهادکشاورزی استان، سیاست‌های اصولی خود را در راستای گسترش کشاورزی پایدار با کاهش مصرف کودهای ازته و فسفاته به میزان 20 درصد در یک سال گذشته و ترویج مصرف کودهای زیستی و آلی متمرکز کرده که این امر ضمن افزایش حاصلخیزی خاک موجب افزایش محسوس ماده آلی در خاک‌های استان شده است و سالیانه بر شمار کشاورزان علاقه‌مند به تولید محصول ارگانیک افزوده می‌شود.

بایبوردی با اشاره به اینکه برای تحقق این اهداف نیاز به بهره ‌برداری بیشتر از مواد غذایی خاک دارد، گفت: مشکل اساسی رسیدن به این مقدار رشد در تولیدات کشاورزی است که در آن کمیت منابع محیط و ظرفیت تولید اراضی و منابع آبی باید حفظ شود./س
 
 
 
برچسب ها: فرآیند ، فیزیکی ، خاک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.