یک کارشناس سیاست خارجی با اشاره به اختلاف‌های داخلی در مصر گفت: ابتدا میان اخوان‌المسلمین و مجموعه‌‌های سیاسی سنتی مصر همچون حزب "شعب" که مخالف "حسنی مبارک" و از گروه‌های دارای نفوذ بود، اختلاف به وجود آمد.

"مصیب نعیمی" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ در خصوص تحولات مصر و نقش اخوان المسلمین گفت: تحولات مصر از چند جنبه قابل ارزیابی است؛ در مرحله‌ی سقوط "حسنی مبارک" و پیروزی انقلاب مصر یک روند نسبتاً دموکراسی اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: گروه اخوان المسلمین در پارلمان مصر اکثریت آراء را کسب کردند و در ریاست جمهوری به قدرت رسیدند.

نعیمی افرود: ابتدا میان اخوان‌المسلمین و مجموعه‌‌های سیاسی سنتی مصر همچون حزب "شعب" که مخالف حسنی مبارک و از  گروه‌های دارای نفوذ بود، اختلاف به وجود آمد.
 
این کارشناس سیاست خارجی بیان کرد: با توجه به عملکرد اخوان‌المسلمین در طول یک سال، آنها توانستند مردم را به خیابان فرا بخوانند و سرانجام منجر به سرنگونی "محمد مرسی" که کاندیدای اخوان المسلمین بود شود.
 
وی تصریح کرد: آنها پس از به قدرت گرفتن جناح سیاسیون سنتی و حامیان نظامیان آنها، بحث دموکراسی را مطرح کردند که اخوان المسلمین آن را نپذیرفت و نامشروع دانست و شرایط به گونه‌ای رقم خورد که اخوان‌المسلمین و مجموعه‌های سیاسی سنتی مصر رو در روی یکدیگر قرار گرفتند.

نعیمی در خصوص انتخابات قانون اساسی در مصر گفت: پس از انتخابات قانون اساسی با توجه به اینکه بیش از 38 درصد در این انتخابات شرکت نکردند جناح حاکم آن را قانونی دانست.
 
وی در ادامه گفت: با ارزیابی اینکه گروه اخوان المسلمین 30% در مصر طرفدار دارند و تاریخ 80 ساله فعالیت این گروه نشان دهنده‌ این است که حذف و یا نادیده گرفتن این گروه نمی‌تواند منطقی باشد و قطعاً تنش‌ها ادامه پیدا خواهد کرد.

این کارشناس سیاست خارجی افزود: با توجه به سیر دولت جدید برکناری "محمد مرسی" و غیرقانونی دانستن گروه اخوان‌المسلمین و تروریستی خواندن این گروه تا جلب نظر "الازهر"  که نقش مهمی در بعد مذهبی و دینی در مصر دارد، تمام شرایط را برای بقاء و تثبیت خود فراهم کردند.
 
نعیمی بیان کرد: افرادی که در انتخابات مصر شرکت خواهند کردند اکثریت آراء را به سمت "ژنرال السیسی" خواهند برد.

این کارشناس سیاست خارجی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به شرایطی که در منطقه حاکم است و سرگرم شدن قدرت‌های بزرگ به مسائلی همچون سوریه، فلسطین و لبنان مجموعه ائتلافات سیاسی و نظامی، مصر امیدوار است در لوای تنش‌های به وجود آمده در منطقه و کم‌توجهی به امور مصر این فرصت را دارد تا این مرحله آزمون سخت و دشوارخود را طی کند.

انتهای پیام/
برچسب ها: اخوان ، مصر ، حزب ، شعیب ، السیسی ، مبارک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار