زیر امورخارجه پیشین آمریکا در دوران ریاست جمهوری "بیل کلینتون" تصریح کرد اقدامات پوتین در اوکراین سبب انزوای روسیه می شود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان، "مادلین آلبرات" وزیر امورخارجه پیشین آمریکا در دوران ریاست جمهوری بیل کلینتون در گفتگو با "کریستین امانپور" مدعی شد: باید از دیپلماسی استفاده کرد. امیدوارم اوکراین به سمت تجزیه نرود. موقعیت جغرافیایی اوکراین بسیار حساس است. مردم اوکراین خواهان تغییر هستند زیرا دیده اند که با گرایش به سمت غرب، چه وضعی برای همسایگانش به ویژه مردم لهستان پیش آمده است. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه بازی با حاصل جمع صفر را درباره اوکراین دنبال می‌کند که نباید اینطور باشد. تبلیغات شدید روسها درباره اوکراین در جریان است. در این تبلیغات گفته می شود که منطقه کریمه یا باید به روسیه ملحق شود. 

این مقام سابق آمریکایی که اصالتا متولد جمهوری چک و اسلواکی سابق است در ادامه ادعا کرد: روسیه نیروهای خود را در منطقه کریمه اوکراین مستقر کرده است. ما تعداد این نیروها را نمی دانیم. عده ای نیز در منطقه کریمه با روسها همکاری می‌کنند. این افراد جزء ستون پنجم روسیه در اوکراین هستند. فکر می کنم در نهایت این افراد مجازات خواهند شد. روسیه با این اقدامات خودش را منزوی می کند و بجای آنکه سبب افزایش همکاری های اقتصادی و دیپلماسی با مسکو شود، به سمت انزوا می رود. روسیه نمی تواند چندان به اهرم انرژی خودش در بلندمدت متکی باشد زیرا بازار انرژی جهانی در حال تغییر است و نوعی انقلاب در عرصه انرژی در حال رخ دادن است. باید توجه داشت که آمریکا در حال رایزنی با ایران درباره سازوکاری متفاوت است. ممکن است ایران به صادرات نفت مبادرت کند. ممکن است آمریکا برخی از مقررات صادرات نفت ایران را تغییر بدهد ( با رفع تحریمها، صادرات نفت ایران را افزایش بدهد). روسیه در بلندمدت ، مشکل بزرگی بوجود آورده است. امیدوارم دیپلماسی در این زمینه نتیجه بخش باشد. راه حل دیپلماتیک برای اوکراین این است که به موقعیت جغرافیایی پیچیده اوکراین توجه شود. اوکراین می تواند با غرب رابطه داشته باشد و این روابط در حوزه های مختلف با اتحادیه اروپا و صندوق بین المللی پول باشد. مسئله اصلی مطرح این است که آیا پوتین خواهان راه حل است یا خیر. 

وی گفت: جنگ سرد پایان یافت. آمریکا در جنگ سرد برنده نشد اما روسیه در این جنگ بازنده شد. اتحاد جماهیر شوروی سابق از درون تجزیه نشد. 

وی مدعی شد: این کار غرب نبود بلکه نظام اقتصادی شوروی سابق کارایی نداشت و به فروپاشی شوروی منجر شد. ریشه مشکلات نیز همین مسئله بود. 

آلبرایت ادامه داد آمریکا از روسیه برای شرکت در اجلاس گروه هشت دعوت کرد و خواهان ایفای نقش آن در مجامع مختلف بین المللی شد. اما مشکل مطرح به وضع سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) مربوط می شود. گسترش ناتو اصلا اشتباه نبود و کاملا درست بود. ما به مقامات روسیه اطمینان خاطر داده بودیم که ناتو دیگر ناتوی قدیمی نیست و ناتوی جدیدی بوجود آمده است و ناتو به ضرر روسیه جدید نیست و روسیه جدید نیز می تواند بخشی از این ائتلاف باشد. 

وی در ادامه افزود: من واقعا بر این باور هستم که می توان مسئله اوکراین را حل کرد. از ترکیبی از ابزارها برای این منظور می توان استفاده کرد. ابزار مدنظر من ابزارهای دیپلماتیک هستند. فقط آمریکا نباید در این زمینه فعال باشد. این کار باید با همکاری با متحدان اروپایی آمریکا انجام شود. باید خود اوکراینی ها هم در این مذاکرات حضور داشته باشند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار