مشاور وزير علوم، تحقيقات و فناوري با اشاره به اینکه محور اصلی اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش بنیان است گفت: بازی در میدان نوآوری و فناوری در اقتصاد دانش بنیان، به همکاری همه جانبه همه بخشهای متولی و ارتباط مستمر و همفکری آنها نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، جعفر توفیقی مشاور وزير علوم، تحقيقات و فناوري  در پنجمین جشنواره پژوهش و فناوری صنعت نفت که دیشب در محل پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد، با اشاره به اینکه  محور اصلی اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش بنیان است اظهار کرد: نظام پژوهش و فناوری در کشور بایستی با محوریت  توسعه اقتصادی  به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت کند.
 
وی تصریح کرد: بازی در میدان نوآوری  و فناوری در اقتصاد دانش بنیان، به همکاری همه جانبه همه بخشهای متولی و ارتباط مستمر و همفکری آنها نیاز دارد.
 
توفیقی با بیان این که دغدغه امروز ما، تکمیل چرخه علم و ثروت و ارزش آفرینی در علم است، افزود: امروز، شرکتهای دانش بنیان، دغدغه ما شده اند؛ زمانی به فکر تولید مقاله بودیم و امروز در صدد ثبت اختراع و توسعه فناوری هستیم.

وی در خصوص سیاستهای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ایجاد تناسب میان عرضه و تقاضای علم و فناوری و تحریک اقتصاد و صنعت به سمت کاربردی کردن پژوهشها، اجتناب ناپذیر است و وزارت علوم برآن است که ارتباط همه جانبه صنعت و دانشگاه را تقویت و در نظام عرضه خود از آموزش گرفته تا تولید فناوری، بازنگری کند.
 
توفیقی با بیان این که متاسفانه بعضی پژوهشگاهها، نقش دانشگاه را تکرار می کنند افزود: پژوهشگاه باید عملکرد و اثرگذاری خاص خود را داشته باشد و در این میان، عملکرد پژوهشگاه صنعت نفت مطلوب است.
 
* پژوهشگاه صنعت نفت، پژوهشگاه تکنولوژی محور است


وی پژوهشگاه صنعت نفت را پژوهشگاهی تکنولوژی محور خواند و گفت: دغدغه اصلی این پژوهشگاه، توسعه تکنولوژی متناسب با نیازهای صنعت نفت است.
 
وي با اشاره به ورود دانشگاه هاي کارآفرين به عرصه علم ودانش، خاطر نشان کرد: در نظام برنامه ريز علمي به روش سنتي، از توسعه علم و آموزش شروع و به سمت تکنولوژي حرکت مي شود اما در نظام جديد و دانش بنيان اين حرکت کاملا معکوس بوده و از تحليل صنعت و تکنولوژي حرکت آغاز مي شود.
 
توفيقي خطاب به مسئولان پژوهشگاه هاي وابسته به صنعت گفت: بايد در نوع فعاليت ها و نگرش خود تجديد نظر کرده و تکنولوژي محور شويد تا عملکرد و فعاليت شما متناسب با نياز صنايع وابسته شما باشد.
 
وي تقويت پارک ها و مراکز رشد را از سياست هاي جديد وزارت علوم دانست و افزود: وزارت علوم قصد دارد از پژوهش ها و شرکت هاي دانش بنيان حمايت کند زيرا يکي از مولفه هاي مهم تجاري سازي، تکنولوژي است.
 
مشاور وزير علوم، تحقيقات و فناوري حرکت به سوي اقتصاد دانش بنيان را يک کار گروهي دانست و تصريح کرد: براي رسيدن به اين هدف  بايد از ابتدا کار گروهي را سرلوحه کاری خود قرار دهيم.  
 
این مقام مسئول با بیان این که جشنواره پژوهش و فناوری صنعت نفت می تواند سهمی بسزایی در تشویق و حمایت از فناوران و پژوهشگران داشته باشد، یادآور شد: چند سالی است کلیدواژه هایی مانند تجاری سازی، توسعه فناوری و شرکتهای دانش بنیان در ادبیات ما بیش از پیش رواج یافته و ابلاغ سیاستهای اقتصاد مقاومتی، حرکت را به سمت اقتصاد دانش بنیان سرعت بخشیده است.

*در رقابت بين بنگاه هاي اقتصادي، فناوري حرف اول را مي زند

 در ادامه محمدرضا مقدم معاون وزير نفت در امور پژوهش و فناوري گفت: در سال هاي 1960، بحث اصلي در اقتصاد، تجميع منابع مالي بود اما امروزه با توجه به جريان سيال مالي و جايگزيني مناسب اين منابع، ديگر نگرش قبل دنبال نمي شود و رقابت اصلي بين بنگاه هاي اقتصادي است.
 
معاون وزير نفت با اشاره به اين مطلب که عصر حاضر، تجميع دانش را به جاي منابع مالي قبول کرده است، افزود: در رقابت بين بنگاه هاي اقتصادي، فناوري حرف اول را مي زند و هر بنگاهي که از فناوري بهتري بهره گيرد، کالا و ثروت بيشتري را کسب مي کند.
 
وي تمام بخش هاي صنعت نفت از بالادستي تا پايين دستي را وابسته به فناوري دانست و تصريح کرد: اگر يک روز از فناوري در صنعت نفت  غافل، ديگر از توسعه در اين بخش خبري نخواهد بود.
 
انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار