شیراز/

ذخیره آب باران در حوزه های آبخیز فارس

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس گفت: از ابتدای امسال تاکنون افزون بر 76 میلیون متر مکعب آب باران در حوزه های آبخیز استان ذخیره شده است.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ سید کاظم بردبار ادامه داد: در دو میلیون هکتار از عرصه های منابع طبیعی فارس طرح های آبخیزداری اجرا شده است.

وی بیان کرد: آبخیزداری در امور زیربنایی حوزه های آبخیز ، حفاظت خاک، کنترل فرسایش رسوب، مهار سیل، ارتقا پوشش گیاهی، حفاظت از منابع آب و خاک و کاهش عوارض خشکسالی اثرگذار است.
این مسوول افزود: حجم وسیعی از آب ها که به صورت سیلاب و روان آب بوده ، با ایجاد سدهای کوچک و طرحهای آبخیزداری جمع آوری شده است و این مهم از وقوع حوادث مخرب ناشی از سیل جلوگیری و به تغذیه سفره های زیر زمینی کمک می کند.

بردبار ادامه داد: اعتبارات اندک استانی در حوزه آبخیزداری، امکان مهار کامل حوزه های آبخیز را فراهم نمی کند، بنابراین طرحهای آبخیزداری به صورت موردی در برخی مناطق اجرا می شود.

وی بیان کرد: سالانه میلیاردها متر مکعب آب به صورت هرز آب و میلیاردها تن خاک از طریق فرسایش در کشور هدر می رود که توسعه آبخیزداری در مناطق مختلف می تواند در تغذیه سفره های آب زیرزمینی اثرگذار باشد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس گفت: در صورت تامین اعتبارات لازم، می توان در فارس سالانه در یک میلیون هکتار از عرصه های منابع طبیعی طرحهای آبخیزداری را اجرا کرد./س

انتهای پیام/

برچسب ها: ذخیره ، باران ، آبخیز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.