لی ککیانگ نخست وزیر چین روز پنجشنبه اعلام کرد پکن و واشنگتن اختلافاتی با یکدیگر دارند و این دو اقتصاد بزرگ جهان باید به منافع مهم یکدیگر احترام بگذارند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از رویترز ، واشنگتن و پکن درباره شماری از مشکلات با یکدیگر مناقشه دارند از جمله حقوق بشر، حملات سایبری ، مناقشات تجاری و افزایش عملیات نظامی چین در مناطق دریایی مورد مناقشه با همسایگانش.

نخست وزیر چین در کنفرانس خبری گفت: البته، چین و آمریکا از نظرتاریخی و فرهنگی با یکدیگر متفاوت هستند و سطح توسعه این دو کشور نیز با یکدیگر متفاوت است از این رو درباره برخی موضعات اختلافاتی وجود دارد. نخست وزیر چین در سخنان خود به موضوعی مشخص در روابط چین و آمریکا اشاره نکرد.

این در حالی است که آمریکا درباره آنچه که آن را تلاش چین برای افزایش کنترل بر آبهای منطقه آسیا-اقیانوس آرام می نامد، ابراز نگرانی می کند.

چین در کانون مناقشات ارضی با ژاپن - هم پیمان آمریکا - در باره گروهی از مجمع الجزایر در دریای چین شرقی قرار دارد.

چین همچنین با فیلیپین ، ویتنام، تایوان، مالزی و برونئی در دریای چین جنوبی مناقشات ارضی دارد، دریایی که 10 درصد از شیلات جهان از این منطقه تأمین می شود و همچنین معاملات تجاری به ارزش پنج تریلیون دلار از طریق دریای چین جنوبی انجام می شود. پکن همچنین درباره رویکرد « چرخش » نظامی آمریکا به سوی منطقه آسیا ابراز نگرانی کرد.با وجود این تنش ها، دو طرف منافع مهمی در ارتباط با حفظ سلامت اقتصاد جهان دارند.

 ، نخست وزیر چین گفت:« تا زمانی که ما به یکدیگر و به منافع مهم و نگران های اصلی یکدیگر احترام بگذاریم بتوانیم بر اختلاف هایمان کنترل داشته باشیم و رایزنی هایی برابر برگزار کنیم و همچنین تا زمانی که به گسترش منافع مشترک توجه ویژه ای داشته باشیم در آن صورت ، قادر خواهیم بود سطح روابط دو جانبه بین خود را افزایش دهیم.»



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار