وزارت امور خارجه مصر تجاوزات اخیر رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه ار غیر قابل قبول خواند و محکوم کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ بدر عبدالعاطی سخنگوی وزارت امور خارجه مصر روز پنجشنبه در کنفرانسی مطبوعاتی گفت:: هرگونه تعدی اسرائیل علیه مردم فلسطین مردود و محکوم است. مصر موضع شفافی در موضوع فلسطین دارد. ما هوادار گروه خاصی در فلسطین نیستیم، حمایت مصر حمایت از مردم فلسطین است و غزه نیز بخشی از خاک فلسطین به شمار می آید.»
وی افزود:«‌مصر برای پایان دادن به تجاوزات اسرائیل تلاشهایش را آغاز کرده است و رایزنی ها همچنان ادامه دارد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه مصر در ادامه در هشداری جدید به تداوم ساخت سد النهضه در سواحل رود نیل در اتیوپی، امنیت آبی کشور را بخش جدا نشدنی از امنیت ملی کشور دانست و گفت:«درباره امنیت آبی اهل چانه زدن و امتیاز دادن نیستیم، به حقوق دیگران احترام می گذاریم و آنان نیز باید در مقابل به حقوق ما احترام بگذارند».

عبدالعاطی افزود:« در نشست شورای امنیت ملی کشور که به ریاست عدلی منصور رئیس جمهوری برگزار شد تاکید شد امنیت آبی بخش جدا نشدنی از امنیت ملی مصر است و در حوزه امنیت ملی نمی توانیم امتیاز دهیم یا چانه زنی کنیم.»
وی افزود:« مصر به اتیوپی پیشنهاد داده است تا در ساخت سد النهضه سهیم شود. مصر با کمبود آب مواجه است و سهم کنونی ما از نیل پاسخگوی این کمبود نیست زیرا نیاز ما در سال 80 میلیارد متر مکعب اما سهم ما 55 میلیارد متر مکعب است.»
عبدالعاطی تصریح کرد :« درها برای گفتگو باز است اما گفتگو باید جدی و با حسن نیت باشد. طرف مقابل باید این نکته را درک کند که تلاش برای قرار دادن مصر در برابر کار انجام شده بی تاثیر است».

وی درباره اتهام آمریکا به مصر مبنی بر وجود شکنجه در زندانها و بازداشتگاه های مصری گفت:« وزیر کشور به صراحت این اتهام را رد کرده است و شورای حقوق بشر نیز از زندان ها دیدن کرده است. شکنجه تحت هر عنوان و به هر روشی که باشد قابل قبول نیست و این یک مسئله حقوق بشری است که مسائل حقوق بشری نیز از اهداف مهم هر دو انقلاب اخیر مصر است».
سخنگوی وزارت امور خارجه مصر افزود:«‌ممکن است تخلفات وجودی داشته باشد اما مسئولان در پیگرد متخلفان کوتاهی نخواهند کرد.»
وی درباره درخواست شورای همکاری خلیج فارس از مصر برای پیوستن به این شورا گفت:« در این زمینه اطلاعاتی در اختیار ندارم».

بدر عبدالعاطی درباره روابط مصر و آمریکا گفت:« بارها وزیر امور خارجه روابط کشور با آمریکا را نامناسب خواند. در دولت آمریکا تصمیم ها یک جا گرفته نمی شود در نتیجه برخی از وزاتخانه ها با درک شرایط مصر و لحاظ کردن منافع مشترک میان دو کشور، از مصر حمایت می کنند اما هم زمان برخی سعی می کنند عقربه های زمان را به عقب برگردانند در نتیجه در پی امر و نهی و دیکته کردن خواسته هایشان به قاهره بر می آیند که این روش پذیرفتنی نیست. زبانی برای ما قابل پذیرش است که در آن احترام متبادل مشاهده شود.»


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار