در کشور یونان نخست‌وزیر ریاست دولت را بر عهده داشته و بر کابینه نظارت می‌کند، نقش رئیس‌جمهور در اداره این کشور کم‌رنگ است و بیشتر اختیارات را نخست‌وزیر دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، حکومت یونان دموکرات و بر پایه مجلس است، رئیس حکومت در آن رئیس‌جمهور بوده و با رای اعضای مجلس برای دوره‌ای پنج ساله انتخاب می‌شود.
 
نخست‌وزیر ریاست دولت را بر عهده داشته و بر کابینه نظارت می‌کند، نقش رئیس‌جمهور در اداره یونان کم‌رنگ است و بیشتر اختیارات را نخست‌وزیر دارد.

قوه مجریه

نظام حكومتي يونان بر اساس جمهوري پارلماني بوده و در قانون اساسي يونان بر تفكيك قوا و استقلال قواي سه گانه تاكيد شده است.

 با توجه به سيستم حكومتي يونان (جمهوري پارلماني )قدرت اجرائي در دست نخست وزير مي باشد، رهبر حزبي كه حائز اكثريت در پارلمان شود بعنوان نخست وزير، اعضاء كابينه را از ميان نمايندگان منتخب حزب خويش معرفي مي نمايد.

متعاقب ناکامی‌ها در عرصه سیاسی و اقتصادی دولت پاسوک که با ریاست "جرج پاپاندرئو" از سال 2009 بر سر کار آمده بود ناگزیر به کناره‌گیری از قدرت شد و "پاپادیموس" سیاست‌مدار و اقتصاددان کهنه‌کار با 255 رای موافق در برابر 38 رای مخالف از مجموع 293 نماینده حاضر در پارلمان یونان بعنوان رئیس دولت موقت برای یک دوره شش ماهه انتخاب شد تا با تشکیل دولت ائتلافی مرکب از احزاب پاسوک ، نئودمکراسی و لائوس ضمن تصویب توافقات اجلاس 26 اکتبر سران حوزه یورو در خصوص بخشودگی 50 درصدی بدهی‌های یونان و دریافت کمک‌های جدید ، زمینه برگزاری انتخابات پارلمانی در فوریه 2012 را نیز فراهم آورد .

بر این اساس انتخابات زودرس پارلمانی در فوریه 2012 برگزار شد که نئودمکراسی بعنوان برنده این انتخابات موفق به تشکیل دولت نشد و مجددا انتخابات در ماه مارس 2012 برگزار شد که به تشکیل دولت ائتلافی متشکل از سه حزب نئودمکراسی ، پاسوک و چپ دمکراتیک با نخست وزیری ساماراس ( رئیس حزب نئودمکراسی ) منجر شد .

چپ دمکراتیک در سال 2013 و به دنبال برخی اختلاف نظرهای سیاسی از دولت ائتلافی کناره گرفت و در حال حاضر دولت ائتلافی متشکل از نئودمکراسی و پاسوک می‌باشد .

رئیس جمهور

نامزد رياست جمهوري توسط نخست‌وزير به پارلمان معرفي مي‌شود كه پس از احراز اكثريت آراء نمايندگان پارلمان (دوسوم كل آراء) براي يك دوره پنج ساله انتخاب و به عنوان حلقه اتصال سه قوه عمل خواهد کرد.

"كارلوس پاپولياس" رئيس‌جمهور یونان در سال 2005 با کسب 279 رای از 300 نماینده پارلمان یونان ( کاندیدای مشترک دو حزب عمده يونان - پاسوك و نئودموكراسي) براي يك دوره 5 ساله به رياست جمهوري انتخاب شد.

 پس از پایان دوره 5 ساله ریاست جمهوری نیز پاپولیاس رئیس‌جمهور یونان، پیشنهاد رهبران احزاب در خصوص ادامه مسئولیت خود به مدت 5 سال دیگر در مقام ریاست جمهوری را پذیرفت و هم‌اکنون رئیس‌جمهور یونان می‌باشد .

قوه مقننه :

پارلمان يونان مركب از 300 نماينده مي‌باشد كه با راي مستقيم مردم براي يك دوره چهار ساله انتخاب مي‌شوند ، لازم به ذكر است كه از اين تعداد 288 نماينده پارلمان از طريق حوزه‌هاي انتخاباتي به مجلس راه يافته و 12 تن ديگر غيرمنتخب و از طريق سيستم خاصي که به نسبت آراء به هريك از احزاب تعلق مي‌گيرد ، برگزیده می‌شوند .

سيستم انتخاباتي يونان به گونه‌اي است كه در آن از احزاب بزرگ، نمايندگان بيشتري در مقايسه با آراء بدست آمده انتخاب مي‌شوند و اين موضوع به زيان احزاب كوچكتر مي‌باشد، آخرين انتخابات پارلمان، سال 2012 برگزار شد و در نتيجه حزب نئودمکراسی با اکتساب اکثریت آراء دولت ائتلافی کنونی را تشكيل داد.

قوه قضائیه :

در يونان دادگاه‌ها مستقل مي‌باشند و توسط قضات حرفه‌اي اداره مي‌شوند، وظائف و اختيارات و مسئوليت‌هاي دادگاه‌ها و قضات در قانون‌اساسي پيش‌بيني گرديده است و قضات در خلال انجام وظيفه خود منحصرا" از قانون اساسي پيروي مي‌نمايند.

رياست دادگاه عالي يونان با پيشنهاد وزير دادگستري و تصويب نخست وزير برگزيده مي‌شود.

احزاب سیاسی مهم در یونان :

 در يونان محدوديتي براي تشكيل احزاب سياسي وجود ندارد، هر حزب بايد به هنگام تشكيل، نشان و نام خود را به دادگاه عالي اطلاع دهد و تعهد نمايد با هر اقدامي كه منجر به نابودي نظام حاكم در يونان گردد ، مخالفت نمايد .

در حال حاضر در اين كشور صدها گروه و سازمان سیاسی وجود دارند كه بسیاری از آنها از قدرت و فعاليت سياسي چنداني برخوردار نمي‌باشند .

مهم‌ترين احزاب يونان به ترتیب اکثریت آرای اکتسابی در انتخابات سال 2012 عبارتند از : حزب نئودمکراسی 66/29 درصد، ائتلاف چپ 89/26 درصد ، پاسوک 28/12 درصد ، یونانیان مستقل 51/7 درصد ، خریسی آوگی 92/6 درصد ، چپ دمکراتیک 25/6 درصد ، کمونیست 5/4 درصد
 
 
انتهای پیام/

منبع: سفارت ایران در یونان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۵:۵۵ ۰۴ دی ۱۳۹۵
ممنونم
آخرین اخبار