حکمرانی و مدیریت فناوری در سطح ملی در هر بعدی به صورت خاص است.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران؛ ناصر باقری مقدم دبیر کمیسیون شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری در نشست اساتید برجسته اقتصاد دان در محل معاونت علمی گفت: باید با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در "اقتصاد مقاومتی" نقش خود را مشخص کنیم و الزامات راهبردی در اقتصاد دانش بنیان را تعیین و مرور کنیم.

وی گفت: زمینه‌ای که فناوری‌ها در آن قرار می‌گیرند، اقتصادی است که به اقتصاد دانش بنیان معروف شده است و باید به طور صحیح مدیریت شود.

وی افزود: اقتصاد دانش بنیان اقتصادی است که بر اساس تولید و توزیع و دانش کامل شکل گرفته باشد و منابع مورد نظر باید در آن مورد توجه قرار بگیرند و فناوری‌های کسب شده در این اقتصاد مصرف شود.

وی عنوان کرد: اقتصاد دانش بنیان شرایط لازم را فراهم می‌کند که با سرمایه گذاری به تولید محصولات جدید برسیم و برای حکمرانی کردن فناوری‌ها در سطح ملی باید تلاش کرد.

وی گفت: حکمرانی و مدیریت فناوری در سطح ملی در هر بعدی به صورت خاص است و باید در حوزه فناوری‌ها منتظر رشد سریع بازار شد و دولت نیز باید نقش حمایتی برای تجاری سازی داشته باشند.

وی در خصوص نقش دولت گفت: نقش دولت تنظیم بازار است و اینجاست که بانک‌ها و موسسات عالی حضور خود را مطرح می‌کنند و بر اساس این مشکل در هر مرحله فرآیند توسعه و حاکمیت نقش مهمی را ایفا می‌کند.

دانش فنی نباید شانسی انتخاب شود

در ادامه مسعود درخشان عضو هیات علمی دانشکده فنی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: دانش فنی قبل از هر چنز دانش بشری است اما قبل از هر تولیدی به ابزار احتیاج است.

وی گفت: نهادها نباید تفاوت‌ها بین تکنولوژی و تکنیک خصوصا در بحث‌های اقتصادی قائل شوند.

وی اظهار داشت: رشد دانش فنی موجب رشد دانش محض می‌شود و امروز باید ابزار باشد تا رشد دانش صورت گیرد به طوری که بدون سه ابزار اندازه گیری، مشاهده و تحلیل رشد صورت نمی‌گیرد.

وی عنوان کرد: دولت نقش مهمی در تولید دانش فنی بازار دارد و هر پیشرفت فنی نیازهای جدیدی پیدا می‌کند.

وی در ادامه توضیح داد: انتخاب دانش فنی نباید شانسی باشد و بعد مهارت لیاقت را بررسی کرد تا در تولید به کار گرفت.

اختصاص 24 درصد بودجه تحقیقاتی کشور به دانشگاه‌ها

درخشان افزود: از هشت هزار و سیصد و چهل میلیارد تومان بودجه تحقیقاتی کشور، بیست و چهار درصد آن به دانشگاه‌ها اختصاص دارد، به طوریکه در لایحه بودجه کشور دانشگاه‌ها نقش کمتری دارند، در صورتی‌که دانشگاه‌ها نقش اصلی را در اقتصاد دانش بنیان دارند.

مشاوره از نقاط ضعف کشور است
در ادامه کرمانشاه رئیس سازمان مدیریت صنعتی گفت: پرداخت کمتر کشور به این حوزه از ضعف کشور است و ابعادی از حوزه و اقتصاد و بخش دغدغه‌های فناوری را باید بررسی کرد.

وی گفت: سازمان مدیریت صنعتی بیش از پنجاه سال است که با هدف ظرفیت‌سازی در کشور از طریق آموزش و پژوهش مشاوره ایجاد می‌کند.

وی گفت:‌سازمان مدیریت صنعتی در بخش پژوهش، آموزش و مشاوره در بحث نوآوری اقتصادی فعالیت می‌کند، در حالی که مشاوره از نقاط ضعف کشور است.

وی خاطرنشان کرد: سازمان مدیریت صنعتی بنا دارد تا با مشاوره صحیح در اقتصاد دانش بنیان سهیم باشد و نقطه ضعف کشور را برطرف سازد.

پژوهش باید بر حسب نیاز باشد نه توان

امید ناصر اخوان، عضو هیات علمی دانشکده علوم و فناوری دانشکده مدیریت دانشگاه امیرکبیر نیز گفت: مشتری به دنبال منافع خود است، نه منافع ملی.

وی عنوان کرد: تحقیق تولید ملی با تجاری سازی نتایج پژوهش منجر به تولید ملی می‌شود و پژوهشگران باید مسیر خود را مشخص کنند و هدف پژوهشگران باید حرکت در مرز‌های دانش علم باشد.

اخوان افزود: پژوهش باید بر حسب نیاز و نه بر حسب توان باشد و با استفاده از تکنولوژی به تولید ثروت بپردازیم.

وی خاطرنشان کرد: "معاونت علمی و فناوری" باید فقط روی تجاری سازی متمرکز شود تا مشکلات پژوهش و تولید ثروت حل شود.

وی در پایان افزود: باید سعی بر این باشد تا دانش را به درآمد و پول تبدیل کنیم، به طوری که بدون تجاری سازی یک محصول پژوهش‌ها معنایی ندارد و در حقیقت پروژ‌ه‌ای که به بازار نباید، هیچ ارزشی ندارد.

انتهای پیام/




برچسب ها: پژوهش ، معاونت ، علمی ، فناوری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار