هرساله در ايام تعطيلات عيد نوروز سرا موزه رهگشاي بادرود ميزبان صدها نفر گردشگر ،مسافران نوروزي و مسوولان استاني و كشوري است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران اصفهان، بانی سرا موزه رهگشاي با اشاره به بازديد سالهاي گذشته گفت: سال آینده نيز مانند سال هاي گذشته انتظار بازديد پانزده هزار نفر را در تعطيلات سال جديد داريم و تلاش مي كنيم مانند گذشته فرهنگ غني و اصيل باستاني نوروز را براي مهمانان تشريح كنيم.

دكتر محمد رهگشاي در ادامه گفت:در گذشته به جای واژه خانه كه امروز به محل خصوصی زندگی گفته مي‌شود از كلمه «سرا» استفاده مي‌شده است وسرا موزه رهگشای هم اكنون مكانی فرهنگی ،علمی و آموزشی است كه در خانه پدريم شادروان علی اكبر رهگشای ايجاد شده است و اين بنای تاريخی بر روی زمينی با مساحت تقريبی يك هكتار در اوايل قرن حاضر احداث شده كه بخش‌هايی از آن مرمت و احياء گرديده است و در بخش بلندای جنوب غربی شهر بادرود قرار دارد.
استاد دانشگاه شهيد بهشتي تهران بنای خانه رهگشای (سرا موزه) را از نظر كالبدی جزء خانه‌های تيپ اقليم خشك
دانست كه دانش معماری آن در تطابق و هماهنگی با اقليم بيابانی كاملا مشهود مي‌باشد، بگونه‌ای كه طی چهار فصل سال، براحتی مي‌توان از فضاهای آن استفاده نمودو اين سرا در «كوچه باغ» واقع گرديده كه به ورودی باغات سر سبز و با طراوت ختم مي‌شده و دليل وجه تسميه آن كوچه نيز مي باشد.

وی در پايان با اشاره به اينكه تعدادي از مسافران و گردشگران داخلي و خارجي علاقه مند هستند كه اين سرا موزه را بازديد كنند و از آن لذت ببرند گفت:دوستدداران محيط هاي گردشگري و باستاني مي توانند با ورود به سايت اين سرا موزه كه به نشانيwww.rahgoshaymuseum.ir با سه زبان زنده دنيا از سايت سرا موزه رهگشا ديدن نمايند./س


 

برچسب ها: اصفهان ، موزه ، بادرود
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.