شماری از تونسی‌ها در مخالفت با جنگ تحمیلی به سوریه در شهر تونس تظاهرات کردند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی المنار،هزاران تونسی در مخالفت با جنگ تحمیلی به سوریه در شهر تونس تظاهرات کردند.

 "عبد الخالق جباهی" خبرنگار شبکه المنار در گزارشی گفت: در تونس طوایف متعددی وجود ندارد و از قبیله گرایی نیز تقریبا خبری نیست.

وی با اشاره به تصاویر تظاهرکنندگان که پرچمهای تونس و سوریه و حزب الله را به دست داشتند گفت: اینها قشرهای گسترده ای از تونسی ها هستند که جنگ تحمیلی به مردم سوریه را محکوم می کنند و خواهان آشتی ملی مبتنی بر تعالیم قرآن کریم و سنت حضرت محمد (ص) هستند.

یکی از تظاهرکنندگان گفت: «باید این را بدانیم که این یک توطئه صهیونیستی ، ترکیه ، آمریکایی ، اروپایی و غربی است. جهانیان و ملتهایی که عرب نیز نیستند باید این را بدانند و در مقابل حکام و نظامهایشان بایستند تا حق ظاهر شود. حق که بیاید باطل از بین می رود. باطل رفتنی است.»

در این تظاهرات از ملیتهای مختلف عربی حضور داشتند و از توطئه گران علیه سوریه خواستند در محاسبات خود بازنگری کنند.

تظاهرکنندگان از نظر سیاسی نیز خواستند دولت برای بازخواست تونسی هایی که از جبهه های نبرد در سوریه باز می گردند آماده شود.

از نظر دیپلماتیک نیز تظاهرکنندگان بر درخواست خود برای برقراری مجدد روابط بین تونس و سوریه تأکید کردند.

دعوت به مبارزه با طائفه گرایی و فتنه ای که علیه مسلمانان به راه انداخته شده است از خواسته های مردم در این تظاهرات بود.

یکی از زنان تظاهرکننده گفت: «ما تروریسمی را که ملت حلب گریبانگیر آن شده است محکوم می کنیم. امپریالیسم آمریکایی و صهیونیسم و وهابیت در این توطئه دست دارند.»

یک سوری مقیم تونس گفت: «همه به آغوش کشور بازگردند تا سوریه اهل مقاومت و پایدار را بسازند.»

یک تظاهرکننده گفت: «خدا به برادران ما که با اسرائیل می جنگند طول عمر بدهد خدا به سید حسن نصرالله (دبیرکل حزب الله لبنان) عمر بدهد.»

مسئولان جبهه خلق که بزرگترین حزب مخالف در تونس است با نخست وزیر این کشور دیدار کردند و از او خواستند روابط را با دمشق ازسربگیرد و بر لزوم مقابله با خطری که از ناحیه بازگشت جوانان جنگجوی تونسی از سوریه وجود دارد تاکید کردند.

مسئولان این جبهه از تظاهراتی که برگزار شد حمایت کردند و پنج حزب و تعدادی از سازمانهای مردم نهاد در این تظاهرات شرکت کرده بودند.

یکی از تظاهرکنندگان گفت: «سوریه عامل شکل گیری قطب جدید جهانی است که در مقابل آمریکا و غرب و صهیونیسم ایستادگی کرده است. نظام موقت در تونس و دولت باید به این ائتلاف ملحق شوند و از ائتلاف استعمارگر صهیونیستی مرتجع خارج گردند.»

خبرنگار شبکه گفت: تظاهرکنندگان درخواست کردند سوری‌ها زیر پرچم وطن جمع شوند زیرا سوری‌ها بیش از هر زمان دیگری به آشتی ملی نیاز دارند که وحدت را به میان سوریها بازگرداند.


از سوی دیگر ادامه جنگ سوریه در سومین سال متوالی، دهها فعال حقوق بشر را در حمایت از مردم این کشور در پاریس و استانبول گردهم جمع کرد.

دهها نفر از فعالان حقوق بشر روز شنبه در مقابل برج ایفل در پاریس جمع شدند تا به ادامه درگیری های خونبار در سوریه برای سومین سال متوالی اعتراض کنند.

"ژنویو کاریگاس" رئیس سازمان عفو بین الملل در فرانسه در این اجتماع اعتراضی گفت:«ما در اینجا برای اعلام همبستگی با مردم سوریه و همچنین درخواست از دولت خودمان و نیز دولت سوریه، شورای امنیت سازمان ملل و آمریکا جمع شده ایم که اطمینان یابند کمک های بشردوستانه به دست مردم در شهرهای محاصره شده سوریه می رسد و تلاش کنند به وحشت، شکنجه، آدم ربایی، اعدام ها و بمباران مردم خاتمه داده شود».

این فعالان در کنار اعضای جامعه سوری های فرانسه این مراسم را برگزار کردند. 

در همین حال در شهر استانبول ترکیه نیز صدها معترض به خیابان ها آمدند تا علیه جنگ ادامه دار در سوریه اعتراض کنند. تظاهرکنندگان گفتند باید کاملا از معترضان حمایت شود حتی اگر این کار به معنای ارسال سلاح برای آنها باشد. 

نیسا نور ایار یکی از این معترضان گفت:«ما همه با معترضان هستیم. ما فکر می کنیم باید نیازهای آنها حتی اگر سلاح باشد، تامین شود».
درگیری های سوریه که به جنگ داخلی تمام عیار تبدیل شده است، تا کنون بیش از 140 هزار کشته داشته و 2 میلیون نفر را نیز به پناه جستن در کشورهای همسایه واداشته است.

انتهای پیام/

برچسب ها: تظاهرات ، تونسی ، مخالفت ، جنگ ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار