عضو هیات علمی مرکز تحقیقات منابع آب دانشگاه شهرکرد، ازخشکیدگی بخش عمده ای از پوشش گیاهی استان چهارمحال و بختیاری خبر داد.

عطاء الله ابراهیمی گفت: حدود 200 هزار هکتار از اراضی استان چهارمحال و بختیاری شامل گون زارها است که در تابستان پوشش دائمی بر خاک ایجاد می کند.
وی افزود: این گونه گیاهی به دلیل تغییرات اکولوژیک دچار خشکیدگی شده و این مشکل، زنگ خطری برای استان چهارمحال و بختیاری است.
ابراهیمی، با بیان اینکه پوشش گیاهی به ویژه در مناطق کوهستانی تاثیر زیادی در نگهداری و انباشت آب دارد اظهار داشت: بحران کم آبی در مناطق کوهستانی با از بین رفتن پوشش گیاهی چندین برابرمی شود.
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات منابع آب دانشگاه شهرکرد تصریح کرد: با توجه به اینکه در سال های خشکسالی از سال 87 عمق آب در هر یک سال تا 16 متر افت داشته است استان چهارمحال و بختیاری با بحران شدید کم آبی مواجه است.
ابراهیمی، ناهماهنگی بین عرضه و تقاضای آب و تغییر روند بارش ها را از علت های مشکل تامین آب در استان چهارمحال و بختیاری دانست.
وی تصریح کرد: برداشت آب در این استان حدود 80 تا 90 درصد از منابع زیر زمینی به ویژه از دشت شلمزار، جونقان، سفید دشت و فرخشهر جایی که تمرکز جمعیتی استان چهارمحال و بختیاری وجود دارد تامین می شود.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.