سیاست بایکوت رژیم صهیونیستی سال‌هاست جریان دارد. این بار تحریم‌ها علیه این رژیم غاصب به اروپا و آمریکا کشیده شده‌ است. طی سه سال اخیر،کشورهای اروپایی هم رژیم صهیونیستی را بایکوت کرده‌اند و این امر افت مالی و اقتصادی برای این رژیم در پی داشته‌است و از نظر استراتژیک جایگاه این رژیم را به مخاطره انداخته‌است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی، دانشگاهی، تجاری و کشاورزی گروه‌های غیردولتی در آمریکا و اروپا بر اسرائیل در حال گسترش است.حال رژیم صهیونیستی تلاش دارد این مسئله را بایکوت خبری کرده و یا آن را محدود به گروه‌های اندکی از مخالفان اسرائیل نشان دهد.

"جاناتان روزنهد" عضو کمیته دانشگاه‌های فلسطین و تحلیلگر سیاسی انگلیسی در مصاحبه با "پرس تی‌وی" می‌گوید: اقدام انجمن مطالعات آمریکا در تحریم موسسات آکادمیک اسرائیل، یک تحول مهم و یک تلاش بین‌المللی برای منزوی کردن "اسرائیل" است.


فلسطین اسرائیل را فلج خواهد کرد

سایت خبری "دهیل"(the hill ) در مورد افزایش تحریم‌ها علیه "رژیم صهیونیستی" با اشاره به سخنان وزیر خارجه آمریکا در "کنفرانس مونیخ" اشاره می‌کند؛ جایی‌که "جان کری" گفت: "اسرائیل اگر فشارهایش را بر فلسطینیان کم نکند ،ریسک بزرگ بین‌المللی را متحمل می‌شود و این ریسک‌ها انزوای این رژیم را به دنبال خواهد داشت". وزیر خارجه آمریکا با افتخار گفت سه دهه است که از اسرائیل و مواضع آن حمایت می‌کنیم.

"وال استریت ژورنال" با مطرح‌بودن گزینه اعمال تحریم‌های احتمالی آمریکا علیه اسرائیل با اشاره به سخنان وزیر خارجه آمریکا نوشت: "کری" چالش‌های بالقوه پیش روی اسرائیل را در بحبوحه شهرک‌سازی و تلاش برای کسب مشروعیت مطرح کرد و گفت صحبت‌هایی درباره تحریم مطرح است. این روزنامه در گزارش خود ،تهدید به اعمال تحریم اقتصادی و انزوای بین‌المللی اسرائیل را مسئله‌ای حساس برای این رژیم  دانست.

اما طی سه سال اخیر،  کشورهای اروپایی هم رژیم صهیونیستی را بایکوت کرده‌اند و این امر افت مالی و اقتصادی برای این رژیم در پی داشته‌است و از نظر استراتژیک جایگاه این رژیم را به مخاطره انداخته‌است.

اظهارات "جان کری" اما واکنش‌هایی را در سرزمین‌های اشغالی به همراه داشت. "بنیامین نتانیاهو" در واکنش به این اظهارات "کری" بدون اشاره به نام وزیر امور خارجه آمریکا در نشست کابینه، صحبت‌ها درباره اعمال تحریم علیه اسرائیل را غیراخلاقی و غیرقانونی توصیف کرد و گفت: " هیچ فشاری نمی‌تواند من را به کنار گذاشتن منافع اصلی اسرائیل وادار کند."

  

 در این ارتباط وزیر اقتصاد اسرائیل در مصاحبه با روزنامه صهیونیستی "جرزالم پست" ،با "دوست‌" خواندن کشورهای اروپایی از آنها تقاضا کرده که کشورهای دوست در کنار رژیم صهیونیستی بایستند و از بایکوت رژیم جلوگیری کنند، هرچند ما از گذشته و حال می‌دانیم که چگونه قوی باشیم و مقتدرانه عمل کنیم.

در همین ارتباط "یائیر لاپید" وزیر دارایی اسرائیل نیز به "نتانیاهو" برای پیشبرد گفتگوهای صلح فشار آورده و هشدار داده است، اقدامات اسرائیل باعث ضربه‌زدن به صادرات، افزایش بیکاری و نرخ تورم می‌شود.




کالاهای اسرائیل خریداری نمی‌شود

سایت "اینوویشن مایند"(invision mind) که سایت خبری برای اطلاع رسانی در مورد روند بایکوت‌های اسرائیل است، با اشاره به موفقیت‌های سال 2013 و سالیان گذشته عنوان می‌کند: ما مسلمانانی که در کشور انگلیس زندگی می‌کنیم از این موقعیت توانستیم بهره ببریم تا گوشه‌ای از ظلم و جنایات اسرائیل را پاسخ دهیم. در ادامه این گزارش به یهودیانی که دین "موسی (ع)" را شریعت خود می‌دانند اشاره شده که حتی آنان نیز از رفتارهای ظالمانه حکومت اسرائیل ناراضی هستند. در این گزارش اشاره شده  که کمپین تحریم محصولات رژیم صهیونیستی توانسته تا حد قابل‌توجهی محصولات اسرائیل را بایکوت کنند.

روندی که این کمپین در راستای مقابله با رژیم صهیونیستی اتخاذ کرده‌است شامل ،عدم حضور در نشست‌های اجتماعی این رژیم،عدم مصرف محصولاتی از جمله خرمای "مِد جول"(Medjool) و (Hadiklaim) و میوهای شرکت‌هایی همچون (Tesco و Jaffa)، بنزین شرکت‌های اسرائیل و ... همچنین برپایی راهپیمایی‌های ضد اسرائیلی به خصوص در روزهای "قدس" و روز به اصطلاح استقلال رژیم اسرائیل، بخشی از فعالیت‌های است که تاکنون علیه این رژیم اعمال شده است.


"نیویورک تایمز" نیز در گزارشی به دلایل ترس اسرائیل از روند بایکوت محصولاتش پرداخته و انزوای اجتماعی و سیاسی را ره‌آورد آن دانسته و در ادامه می‌گوید: در دنیای امروزی به نظر می‌رسد که اسرائیل در وضعیت وحشتناک بایکوت‌های رهبران و حامیان فلسطینی قرار گرفته است؛ در این گزارش آمده که روزانه به تعداد افراد حامی و تبلیغ کننده "Boycott, Divestment and Sanctions) "BDS ) افزوده می‌شود.

در ادامه این گزارش به تغییر نگاه کشورهای دنیا به این رژیم اشاره شده و آمده: رژیم اسرائیل با جنگ افزارهای پیشرفته‌اش نتوانسته جلوی حرکت خودجوش و مردمی را بگیرد ؛حرکت خودجوشانه (BDS) تا حد زیادی قلب اقتصادی این رژیم را هدف قرار داده و به آن آسیب‌های فراوانی رسانده است.

در سایت "بایکوت اسرائیل" آمده نه تنها فلسطینی‌ها و مسلمانان بلکه یهودیان و شهروندان سرزمین‌های اشغالی نیز به درخواست شرکت در کمپین تحریم‌های ضد اسرائیلی لبیک گفته‌اند و آن‌ها نیز این رژیم را مورد بایکوت قرار داده‌اند.

در این سایت که بیانیه‌های مختلف بایکوت علیه اسرائیل را مطرح می‌کند از اعضا درخواست شده است که ایده‌های جدید و راهکارهای مقابله با این رژیم اشغالی و راه‌های بایکوت کردن اسرائیل را مطرح کنند و به اشتراک بگذارند و در صورت اثبات کارایی و عملی بودن ، این ایده‌ها را به مرحله اجرا برسانند. در همین راستا گردانندگان این کمپین به این نکته اشاره می‌کنند که ممکن است اطلاعات داده شده خام باشند و سطحی، اما آنها این ایده‌ها را جمع‌آوری و به طور اصولی دسته‌بندی می‌کنند و در نهایت آنها به صورت بخشنامه‌ای درمی‌آیند و از همراهان در این کمپین و مسلمانان سراسر جهان و حامیان طرح (BDS) درخواست خواهد شد که آن را اجرا کنند.

کشاورزی اسرائیل در آستانه تعطیلی

کشاورزی که یکی از مهمترین بخش‌های اقتصادی  رژیم اشغالگر قدس محسوب می‌شود و اقتصاد اسرائیل به آن وابسته است. سیاست بایکوت محصولات اسرائیل ضربه سختی به این بخش استراتژیک از ساختار اقتصادی این رژیم وارد ساخته است. "دویچه وله"  در این باره می‌نویسد: بایکوت‌ محصولات تجاری، اسرائیل را در منگنه قرار داده است؛ تاجران اسرائیلی خود را در خطر می‌بینند و وضعیت صادرات در هاله‌ای از ابهام است و می‌افزاید: هر لحظه احتمال این که محصولات تاجران و کارخانه‌های اسرائیلی با تحریم‌های خودجوش همراه شود هست. در این گزارش "دوچه‌وله"  به نقل از یک کشاورز ساکن سرزمین‌های اشغالی آمده است، بازار و مارکت اسرائیل کوچک‌تر از مزارع ما است و کشاورزی ما به بازارهای جهانی نیاز دارد که در آن‌ها بتوانیم محصولاتمان را عرضه کنیم و اگر اروپا بخواهد سیاست بایکوت‌ را علیه ما ادامه دهد ،با مشکلات متعددی روبه‌رو می‌شویم. آن‌گاه می‌بایست یا تولیدات را متوقف کنیم و یا شاهد از بین رفتن محصولات باشیم و مجبور به دور ریختن آن‌ها شویم.

در همین ارتباط روزنامه صهیونیستی "جرزالم‌پست" به نقل از وزیر اطلاعات این رژیم می‌نویسد: اتحادیه اروپا خواستار اعمال بایکوت‌ها علیه اسرائیل و کالاهای اسرائیلی بود که خوشبختانه به دلیل اینکه رئیس‌ پارلمان اروپا روابط نزدیک و دوستانه با رژیم اسرائیل دارد ، طرح پیشنهادی تحریم محصولات رژیم صهیونیستی را رد کرد.

"یووال اشتاینتیز" (yuval steinitz) وزیر امور راهبردی رژیم صهیونیستی و عضو حزب محافظه‌کار "لیکود" مدعی شد که با این بایکوت‌ها،عوامل و سران این کمپین که باعث تحریک‌ مردم برای عملی‌کردن بایکوت‌ها می‌شوند، برخورد خواهد شد و پاسخ کوبنده‌ای به آنان خواهیم داد!

وزیر امور راهبردی اسرائیل اعلام کرد اظهارات کری "مضر" و "غیرقابل قبول" است.وی گفت:" نمی توان انتظار داشت اسرائیلی با تفنگی بر روی سرش درباره موضوعاتی وارد مذاکره شود که مهمترین منافع ملی ما را تشکیل می دهد."



در واکنشی دیگر به سخنان "جان کری" ، "یوری آریل" وزیر مسکن اسرائیل از حزب حامی شهرک‌های صهیونیست‌نشین خانه یهود گفت: اظهارات کری غیرمسئولانه و غیرمتوازن است. وی گفت: من فکر می‌کنم ما به میانجی‌گری عادلانه‌ای نیاز داریم!  "نفتالی بنت" وزیر اقتصاد اسرائیل نیز در صفحه فیس‌بوک خود درباره اظهارات کری گفت: " ما انتظار داریم دوستان ما در سراسر جهان در کنار ما و علیه تلاش‌های یهودستیزانه بایستند نه اینکه عاملی برای تقویت این تلاش‌ها باشند."



مدارک تحصیلی اسرائیل بی‌ارزش می‌شود

از دیگر دستاوردهای این کمپین ضد صهیونیستی بی‌ارزش ساختن مدارک تحصیلی اخذشده در دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و عدم مقبولیت مدارک آنها در مجامع بین‌المللی است. در گزارشی که چندی قبل "پرس تی وی" در این باره منتشر ساخته است، بیش از 120 موسسه تحصیلی ایرلندی مدارک تحصیلی اسرائیل را فاقد اعتبار دانسته‌اند. مسئولین ایرلندی دلیل این کار را واکنشی درقبال دخالت‌های" تلاویو" در قوانین جهانی از جمله زیرپاگذاشتن "حقوق بشر" عنوان کرده‌اند.در ادامه این گزارش آمده است از وقتی که"جان کری" وزیر خارجه آمریکا درباره بایکوت‌ها علیه اسرائیل سخن گفته،بسیاری از کمپین‌های تحریم علیه اسرائیل فعالیت‌های خود را دو چندان کرده‌اند و مردم در شبکه‌های اجتماعی هر روز شاهد افزایش این کمپین‌ها هستند.

"تایمز آو اسرائیل" با صحه گذاشتن بر این واقعیت که برخی از موسسات تحصیلی و اعتبار دهنده آمریکایی ،دانشجویان اسرائیلی را مورد تحریم قرار داده‌اند، از جلوگیری و عدم اهدای بورس تحصیلی به این دانشجویان خبر داد.

در گزارش دیگری در این رابطه تایمز آو اسرائیل با تائید این موضوع ،از تلاش‌های این رژیم برای مقابله با این تحریم‌ها خبر داده و می‌نویسد: پس از رایزنی‌های فراوان با برخی از سران کشورهای اروپایی توانستیم علیه بایکوت‌ها وارد عمل شویم و جلوی این بایکوت‌ها را بگیریم.

"اری لیزر" (Ari Lesser)  ،خواننده رپ اسرائیلی که همواره رژیم صهیونیستی را مورد سرزنش قرار می‌دهد،خواستار تشدید بایکوت‌ها شده و در ترانه‌های خود از این بایکوت‌ها حمایت کرده و خواستار تشدید آن‌ها شده است.

"واشنگتن پست" راه رهایی اسرائیل از این بایکوت‌ها را احترام به حقوق شهروندان فلسطینی‌ دانست و افزود: اسرائیل تا زمانی که به مردم مسلمان فلسطین ستم روا می‌دارد و آنها را از حقوق برابر محروم می‌سازد، باید منتظر واکنش‌هایی مثل تحریم‌ها و بایکوت‌ها را باشد.

موفقیت کمپین "بایکوت اسرائیل" یادآور جمله معروف امام خمینی(ره) است که فرمودند: اگر مسلمین جهان مجتمع بودند و هر کدام یک سطل آب در اسرائیل می‌ریختند، آن را آب می‌برد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار