شهر آنکارا دومین شهر بزرگ کشور ترکیه پس از استانبول است، این شهر پایتخت سیاسی سرزمین ترک‌ها و از جمله نقاط گردشگر‌‌پذیر این کشور به شمار می‌آید.

به گزارش باشگاه خبرنگاران،"آنکارا"، پایتخت ترکیه و دومین شهر بزرگ این کشور پس از استانبول است، این شهر قلب سیاسی سرزمین ترک‌هاست و از جمله نقاط گردشگر پذیر ترکیه به شمار می آید.
 
این شهر جدید و نسبتا مدرن است که ترک‌ها ، استانبولی و کردهای زیادی در خود جای داده  و می‌تواند مقصد خوبی برای توریست‌های ترکیه باشد.
 

موقعیت جغرافیایی
 

این شهر از شمال با استان‌های چانکیری و بلو، از غرب با اسکی شهیر، و از شرق با استان کیرشهیر هم مرز است.





شرایط آب و هوایی

 
وضعيت آب وهواي آنكارا مانندبيشتر شهرهاي تركيه است، در تابستان گرم و در زمستان سرد و برفي است.

اين شهر درميان 4كوه واقع شده كه "كراي گودي" در جنوب،"ادريس" در شرق،"ايلماداغ" در شمال و "چال" در جنوب شرقي قرار دارند.

در ميان قسمت جنوب شرقي3 رودخانه در جريان است، دماي هواي آنكارا در مركز منطقه فلات تركيه از ميانگين صفردرجه سانتيگراد در ماه ژانويه به ميانگين 23 درجه سانتيگراد در ماه ژوئيه تغيير مي‌يابد.


 
مقبره آتاتورک

مقبره آتاتورک آنکارا ،بنیانگذار جمهوری ترکیه، واقع بر روی یک تپه خیره کننده در بخش "آنیتپ" شهر، در سال 1944 بنا شد و در 1953 کامل شد.

یک هم‌جوشی شگفت‌انگیز بین ایده‌های معماری باستانی و مدرن است و به عنوان یک دستاورد معماری مدرن ترکیه بدون رقیب باقی مانده ، بنایی است ساده که حیاط بزرگی پوشیده با کفپوش‌های موزاییکی دارد.
 



حمام رومی

حمام رومی بنایی که سمبل استقلال آتاتورک و مردم ترک در مبازرات استقلال‌طلبانه است، در قسمت شمالی میدان اولتوس و در خیابان چانکری قرار گرفته است.

این‌ها حمام‌هایی تاریخی هستند که قدمت آنها به قرن سوم بعد از میلاد مسیح می‌رسد، اطاق سرد ،اطاق خنک و یک اطاق گرم که در زمان امپرطور Caracalla،به افتخار آسلپیوس ،خدای طب ساخته شد.

امروزه شما می‌توانید سیستم گرمایش قدیمی و اطاق مخصوص پوشیدن لباس‌ها را ببینید.
 






مسجد حاجی بایرام


این مسجد در محله اولوس بعد از معبد آگوستوس قرار دارد و در اصل در سال 28-1427 ساخته شده و در کنار آرامگاه صوفی نامدار حاجی بایرام ولی ( بنیان‌گذار فرقه بایرامی) واقع شده است.

این مسجد توسط معمار سینان در قرن 16 و توسط یکی از نوه‌های "حاجی بایرام ولی" در سال 1714 ساخته شده ، امروز این مسجد مشخصات مساجد قرن 17 و 18 را نشان می‌دهد.




 
آب‌های گرم و معدنی شهرستان " هایمانا"

آب‌های گرم و معدنی شهرستان " هایمانا" در جنوب آنکارا نیز یکی دیگر از منابعی است که پیشینه تاریخی داشته و در دوران رومی‌ها، بیزانسیون، سلجوقیان و عثمانیان همواره مورد استفاده بوده است.

نام سابق شهرستان "هایمانا" یعنی " یابان حامامی " و نیز فعالیت‌هایی که در قرن نوزدهم برای انتقال بخشی از این آب‌های شفا‌بخش به آنکارا انجام گرفته است، اهمیت زیاد این منابع را نشان می‌دهد.
 




معبد آگوستوس

این معبد در بخش( Ulus اوموس) این شهر قرار دارد، این مکان توسط پادشاه غلاطیه‌ای (Pylamenes- پیلامنس)  به یادبود آگوستوس ساخته و در قرن دوم توسط رومی‌ها بر روی دژ باستانی آنکارا باز‌سازی شد.

 اهمیت این مکان به خاطر وجود (Monument Ancyranum) مقبره انکیرانوم است، روحی که از پیمان سیاسی آگوستوس که جزئیات دستاورد‌های او را شرح می‌دهد و به زبان‌های لاتین و یونانی بر دیوارهای معبد حک شده، محافظت می‌کند، در قرن پنجم این معبد توسط رومی‌های شرقی به یک کلیسا مبدل شد.
 





ارگ آنکارا

این ارگ بر روی تپه‌ای در قلب آنکارا واقع است و یکی از نمادهای پایتخت به شمار می‌رود،با گشتی درون این کاخ می‌توانید نگاهی به ترکیه باستان داشته باشید.

دیوارهای این بنا که به طول 14-16 متر هستند شما را شگفت‌زده خواهند کرد، زیربنای این ارگ توسط غلاطیه‌ای‌ها بر روی یک رخنمون گدازه مهم بنا شد و توسط رومی‌ها تکمیل گردید.

 رومی‌های شرقی و سلجوقی‌ها، بازسازی‌ها و الحاقاتی را انجام دادند، ناحیه اطراف و داخل ارگ که قدیمی‌ترین بخش آنکارا است، حاوی بسیاری از نمونه‌های ظریف معماری سنتی می‌باشد، همچنین نواحی سرسبزی برای استراحت  نیز وجود دارد.





مسجد اهی‌الوان

یکی از قدیمی‌ترین مساجد در شهر آنکارا بر روی شیب یک صخره در بخش (اولوس Ulus) نزدیک ارگ یافت شده در سال 1382م  (در طول اواخر قرن 14 و اوایل قرن 15 ساخته و به پایان رسیده است)، با ظاهری ساده ساخته شده که در محله "کویون پازاری" قرار دارد.

سلطان محمد اول در سال 1413 این مسجد را بازسازی کرد، این مسجد که بدون منبر ساخته شده، ویژگی‌های مساجد دوره سلجوقیان را دارد و ستون‌های آن متعلق به دوره رومی‌ها و بیزانس می‌باشد، این 12 ستون چوبی بصورت نامنظم بر زیر یک سقف چوبی کار گذاشته شده است.
 



موزه تمدن آناتولی


این موزه از اولین جاذبه‌های آنکارا برای کسانی است که به دیدن بناهای تاریخی و تاریخ ترکیه باستان علاقه‌مند هستند، این موزه در بازاری متعلق به قرن پانزدهم که به خوبی بازسازی شده واقع است، بهترین صنایع دستی به دست آمده از حفاری‌های ترکیه را در این موزه می‌توان دید.




مراکز خرید
 
بازدید‌کنندگان آنکارا معمولا مایل هستند از فروشگاه‌های قدیمی در "چیکریکچیلار یوکوشو" نزدیک به اولوس دیدن کنند،خیابان مسگران يا باکیرجیلار چارشیسی محبوبیت خاصی دارد و بسیاری از اشیای جالب قدیمی و جدید را ،علاوه بر اشیای مسی، می‌توان در اینجا یافت، مانند جواهرات، فرش، لباس، عتیقه‌جات و کارهای سوزن‌دوزی شده و غيره.
 
با رفتن به بالای تپه به سمت دروازه ارگ، می‌توانید مغازه‌های جالب بسیاری را ببینید که ادویه‌جات، میوه‌های خشک شده، آجیل و هر نوع محصول دیگری را می‌فروشند.
 
اینجا مجموعه‌ای است بزرگ و بسیار تازه، مراکز خرید مدرن بیشتر در کیزیلای و در خیابان تونالی هیلمی واقع در چانکایا یافت می‌شوند، این منطقه شامل بازار مدرن کاروم و همچنین برج آتاکوله در چان کایا می‌باشد.

از بالای آتاکوله در ارتفاع 125 متری، منظره با‌شکوهی بر فراز تمام شهر وجود دارد، رستوران چرخانی نیز وجود دارد که در آن می‌توان به شکل آسوده‌تری از کل چشم‌انداز لذت برد.

"گالریا" در اومیت کوی ، مرکز بیل کنت ، "آرمادا" در سوگوت اوزو ، "میگروس آك کپرو" و کارفور در باتی كنت سایر فرصت‌ها برای یک خرید مدرن هستند.


انتهای پیام/

منبع: تور آنکارا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار