به گزارش
خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران ؛ "هواپیمای شاهین" نام یک "بوئینگ ۷۰۷" متعلق به" نیروی هوایی شاهنشاهی ایران" بود که "محمدرضا پهلوی" شاه مخلوع ایران و "فرح دیبا" از آن برای سفرهای داخلی و خارجی استفاده میکردند. برخی منابع آن را بوئینگ ۷۲۷ دانستهاند. رنگ این هواپیما آبی و داخل آن به شکل مجللی تزئین شده است. خلبان اصلی آن در سالهای اولیه فردی آمریکایی به نام "بلو منستین" و سپس سرهنگ "بهزاد معزی" بود.
1001،شاهین سابق
"محمدرضا پهلوی" در ۲۶ دی ۱۳۵۷ با این هواپیما از کشور خارج شد. در اسفند همان سال، "سرهنگ معزی" به همراه بخشی از کارکنان و خدمه شخصی شاه با همین هواپیما به کشور بازگشتند.
پس از انقلاب اسلامی، این هواپیما به "۱۰۰۱" تغییر نام داد و در شرکت هواپیمایی "معراج" به پرواز ادامه میدهد. این هواپیما ترابری مقامات ردهبالای کشورمان منجمله رئیسجمهور را عهدهدار است و تعمیر و نگهداری آن بر عهده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران میباشد.
شاه دو فروند هواپيما به نام هاي " شاهين " که يک بوئينگ ۷۰۷ بود و " شهباز " که بوئينگ ۷۲۷ است ، داشت که برای سفرهای درون و برون مرزی از آنها استفاده میکردند، این هواپیما در زمان خود به واسطه تزئینات داخلی به کاررفته در آن یکی از گرانقیمتترین پرندههای ساخت بشر محسوب میشد.
هواپیمای شهباز
بوئینگ 707 (هواپیمای شاهین) هواپیمای اول خانواده سلطنتی
این هواپیما هنگام عبور از کنار آشیانه جمهوری اسلامی در "فرودگاه مهرآباد" قابل مشاهده است و درحال حاضر دولت ایران برای سفرهای خود از آن استفاده می کند . "محمدرضا پهلوی" که سراسر عمرش را در تجملات حرام و نامشروع گذرانده بود، گویا در آخرین حضورش در ایران نیز باید این عمل را به اثبات همگان میرساند. این هواپیما که "شاهین" نام داشت، یکی از گرانترین هواپیمای جهان بود که در آن زمان حدود ۸۰۰ میلیون تومان قیمت داشت.
چون دارای ۳۰۰ میلیون تومان تجهیزات اضافه و دارای ۱۵ میلیون تومان اشیا زینتی طلایی و مجهز به سیستم ارتباطی تلفن و تلکس به ارزش ۴۰ میلیون تومان بود؛ به طوری که شاه از داخل هواپیما میتوانست با هر منطقه از جهان تماس تلفنی برقرار نماید. همچنین مشروبات الکلی داخل آن از گرانترین مشروبات جهان بود.
علاوه بر این، شاه دو هواپیمای دیگر مشابه "شاهین" به نام "میترا" و "شهباز" به اضافه ۲ هواپیمای "جت دستار" داشت و کلاً ارزش هواپیماهای خصوصی شاه در آن موقع بیش از ۳ میلیارد تومان بود. اين هواپيما 6 توالت دارد که 5 توالت در قسمت عقب متعلق به همراهان و يکی به شاه و همسرش تعلق داشت. در سالن ناهارخوری هواپيما يک ميز 40 تکه وجود دارد که 6هزار ساعت منبتکاری شده، روی آن تعبیه شده و ارزش آن ميليونها تومان است. اتاق خواب آن رويايی و ديدنی است و میتوان آن را يک موزه کوچک دانست. قصری که در داخل بويينگ بنا شده قيمت هواپيما را تا 800ميليون تومان بالا برده بود.
از اين قصر طلايی پرنده ، همواره 20 دژبان نگهداری میکردند و ورود به آن مستلزم داشتن کارت مخصوص بود. در ضمن معرف پروازی اين هواپيما " BLUE FLIGHT 1" بوده است.
آشنایی با هواپيمای شاهين
در اواخر رژیم پهلوی و همزمان با افزایش روز بروز قیمت نفت و درست در زمانی که روابط دولت ایران با شرکتهای آمریکایی بسیار بهتر از رابطه با دولت آن کشور بود دولت ایران که همواره برای سفرهای برد بلند خود دچار مشکل بود و سفر با 727های 100 برای مسیرهای بلند را در شان خود نمیدید و همچنین به رقابت با ریاست جمهوری آمریکا و 707 تشریفاتی معروف آن اقدام به سفارش یک جت 707 پیشرفته و مجلل نمود.
"رجیستر EP-HIM" در گذشته معانی زیادی داشت وقتی پرندهای این نام را میگرفت به معنی اختصاص قطعی یک پرنده به یک شخص خاص یعنی شاه ایران را داشت و از آنجا که قبل از سفارش دادن این پرنده این نام بر روی آن گذاشتهشده بود، شرکت بوئینگ این پرنده را کاملا سفارشی و متفاوت ساخت و علاوه بر امکانات مدرنتر ناوبری و تجهیزاتی به مبلمان و تزئینات مدرن و زیبا با طراحی فوق مدرن هم مجهز شد؛ همچنین بوئینگ هزینه و وقت زیادی را برای رنگآمیزی خارقالعاده آن کرد.
این پرنده بر خلاف تمامی هواپیماهای ایرانی به رنگ آبی تیره بسیار مرغوب و همچنین سیلور بسیار درخشان در زیر بدنه رنگآمیزی شد که البته بعدها کلیه این رنگآمیزیها پاک شد.
مجسمهها و وجود یک میز بار با منبتکاری بینظیر استفاده از آب طلا بر روی تمامی فلزات بکار گرفته شده در آن و همچنین فرستندهها و اخلال گرهای(اخطار زود هنگام) پیشرفته آن ،این پرنده را به گران قیمتترین پرنده عصر خود تبدیل کرد . شاه مخلوع ایران فرصت استفاده زیادی از این پرنده را پیدا نکرد و شاید تلخی آخرین سفر وی به مصر لذت پرواز با این پرنده را به کام وی تلخ کرد.
"EP-HIM" یا "شاهین" ایران ،بعد از فرار شاه به مصر توسط "کاپیتان معزی" به تهران بازگشت در بازگشت این پرنده به ایران اخبار متفاوتی وجود دارد؛ "معزی" و خدمه ادعا میکردند به تصمیم خود و با نارضایتی شاه ایران این هواپیما را بر گرداندهاند، اما این مسئله با توجه به قرابت و دوستی "انورسادات" با شاه و بدون اجازه فرودگاه قاهره بسیار بعید به نظر میرسد و همچنین این پرنده رسما متعلق به نیروی هوایی ارتش بود و شاه ایران بعد از برکنار شدن مطابق قوانین بین المللی حق استفاده از آن را نداشت و نگهداری آن کمکی به وی نمیکرد.....با ورود به ایران به پارکینگ برده شد و بعد از تخلیه لوازم گرانقیمت آن مدتها در گوشهای از مهرآباد زمینگیر بود؛ طبق گزارشات در طول جنگ هم چند ماموریت نظامی توسط آن انجام شده بود.
در سال 1986 نام آن به "EP-NHY" تعییر کرد و رنگآمیزی اولیه آن هم عوض شد و کلیه مسئولیت آن به "ایران ایر" واگذار شد تا در سال 1999 در پی بازنشستگی ناوگان 707 "ایران ایر" ،این شرکت این پرنده را به نیروی هوایی بازگرداند و مجدد با نام "1001" روی آن نقش بست.
شروع پروازهای این پرنده را باید از ابتدای هزاره سوم یعنی سال 2002 دانست که این پرنده به طور گسترده به آسمان کشورهای دنیا بال گشود و در چند سال اخیر به پرکارترین پرنده دولت تبدیل شد؛ این پرنده در بین علاقمندان 707 در جهان بسیار شناخته شده میباشد و در هر سفر ریاست جمهوری عکاسان علاقه زیادی به تصویربرداری از این جت تاریخی دارند.
با تمام تعاریفی که از این پرنده شنیدیم برای اطلاع از طراحی داخلی آن کنجکاو میشویم؛ اما متاسفانه غیر از چند تصویر تایید نشده که در ذیل خواهید دید ،تصویر دقیقی از داخل این جت موجود نیست و باید به 707 های VIP مشابه اکتفا کرد ؛در جهان فقط 2 فروند 707 موجود است که نقشه طراحی آن کپیبرداری شده از شاهین است ؛ اولی "1002" پرندهای سوخت رسان که توسط مهندسین داخلی سعی شده از طرحی مشابه شاهین در آن استفاده شود و دومی پرندهای به نام N88ZL که از نوع 707-330B است و در سال 1984 از روی طراحی شاهین مبلمان شد این پرنده در حال حاضر مطابق تمامی قوانین جهانی استانداردسازی شده و برای پروازهای تشریفاتی مورد استفاده قرار میگیرد.
در همین رابطه امیر سرتیپ دوم خلبان بازنشسته "سید اسماعیل موسوی" معاون عملیات اسبق نیروهای مسلح در گفتگو با خبرنگار امنیتی دفاعی باشگاه خبرنگاران در رابطه با وضعیت فعلی و موارد استفاده این هواپیما بعد از انقلاب گفت : این هواپیما در حال حاضر در آشیانه جمهوری که تحت نظر آقای "زنگنه" قرار دارد، نگهداری میشود و از آن برای پروازهای مقامات درجه یک کشور به صورت VIP استفاده میگردد.
"سرتیپ موسوی" در رابطه با شایعه به کار رفتن طلا برای تزئین محیط داخلی این هواپیما اظهار داشت: اینها شایعاتی هستند که ما نیز شنیدهایم ،اما در حد همین شایعه باقیخواهند ماند چون هرکسی که از ساختار هواپیما باخبر باشد و کمی در مورد پرواز و قوانین پروازی اطلاع داشته باشد میداند که آن اندازه طلا تا چه میزان میتواند مانع پرواز این پرنده شود.
معزی که بود؟
سرهنگ "بهزاد معزی" خلبان مخصوص شاه بود که در بیشتر پروازها و مسافرتهای شاه مخلوع ، خلبان هواپیمای اختصاصی وی بوده است .او خلبان همان هواپیمایی بود که در روز 26 دی 1357 شاه از ایران فرار کرد. او بعد از این جریان هواپیما را به ایران باز گرداند و به دلیل بازگرداندن یک هواپیما بوئینگ ،آنهم در دوران جنگ به کشور به یک قهرمان بدل شد . ولی چند سال بعد وقتی که وی "بنی صدر" رئیسجمهور فراری و "مسعود رجوی" سرکرده گروه منافقین را با هواپیمای دیگری از ایران فراری داد، چهره واقعی این خیانتکار نمایان شد.
سید احمد موسویانتهای پیام/
هم خدا به خیر بگذرونه.
مرگ بر شاه خائن
لعنت به خاندان نحس پهلوی
دورود بر رهبر عزیزم امام خامنه ای و مردم قهرمان ایران
حقیقت ها و جنایت ها آشکار میشن.
تاریخ فراموش نخواهد کرد...