"تماشاخانه ایرانشهر" با دو سالن نمایشی استاد ناظر زاده کرمانی و استاد سمندریان، در طول سال 1392 میزبان 19 اثر نمایشی بوده است.

به گزارش حوزه  تئاتر باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل تماشاخانه ایرانشهر، با توجه به آثار زیادی که در دو سالن تماشاخانه ایرانشهر به اجرا در آمده اند، در سالن استاد سمندریان نمایش "یرما" کاری از «علی رفیعی» با 8652 تماشاگر و در سالن استاد ناظر زاده کرمانی نمایش "سنگ ها در جیب هایش" کاری از «پارسا پیروزفر» با 12271 تماشاگر پر مخاطب ترین آثار بوده اند.

  به طور کل در میان آثار روی صحنه رفته در این تماشاخانه، نیز نمایش "سنگ ها در جیب هایش" کاری از «پارسا پیروزفر» با 12271 تماشاگر در 50 اجرا و نمایش "باغ آلبالو" کاری از «حسن معجونی» با 12016 تماشاگر در طول 38 اجرا دو اثر نمایشی پرمخاطب سال جاری بودند.

نمایش "باغ آلبالو" کاری از «محمد حسن معجونی» از 18 فرودین تا 31 اردیبهشت ماه در طول 38 اجرا در سالن استاد ناظر زاده کرمانی توجه 12016 تماشاگر را به خود جلب کرد. نمایش "قرارداد با مرگ" کاری از «داریوش مودبیان» از 18 فروردین تا 26 اردیبهشت ماه با 33 اجرا در سالن سمندریان میزبان 1112 تماشاگر بوده است. نمایش "سه گانه اورنگ" کاری از «محمد حاتمی» از 20 فروردین تا 26 اردیبهشت ماه در سالن استاد سمندریان روی صحنه رفت که با 36 اجرا میزبان 2916 تماشاگر بود.

نمایش "یرما" کاری از «علی رفیعی» از 1 خرداد تا 26 تیر ماه در طول 48 اجرایی که در سالن استاد سمندریان داشت، میزبان 8652 تماشاگر بوده است. نمایش "مردبالشی" کاری مشترک از «آیداکیخایی» و «محمد یعقوبی» از 5 خرداد تا 26 تیرماه در سالن استاد ناظرزاده کرمانی به اجرا در آمد که با 43 اجرا میزبان 10015 تماشاگر بوده است.

 نمایش "شام با دوستان" کاری از «آیدا کیخایی» از 7 خرداد تا 26 تیرماه در طول 41 اجرایش در استاد ناظرزاده کرمانی 9122 مخاطب را به تماشاخانه ایرانشهر کشاند. نمایش "نام همه مصلوبان عیسی است" کاری از «ایوب آقاخانی» از 2 مرداد تا 15 شهریور ماه در سالن استاد ناظرزاده کرمانی اجرا شد که با 34 اجرا میزبان 2654 تماشاگر بود. نمایش "کابوس های خنده دار برای شب و چندتایی هم برای روز" کاری از «رضا حداد» در طول 40 اجرایی که از 11 مرداد تا 17 شهریورماه داشته است، 7499 تماشاگر را به سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر کشاند. نمایش "سنگ ها در جیب هایش" کاری از «پارسا پیروزفر» از 21 شهریور ماه تا 10 آبان ماه در سالن ناظرزاده کرمانی در طول 50 اجرا، 12271 مخاطب داشته است. نمایش "شایعات" کاری از «رحمان سیفی آزاد» با 39 اجرا در سالن استاد سمندریان از 2 مهر تا 10 آبان ماه رضایت و توجه 8001 تماشاگر را به خود جلب کرده است.

 بر اساس اعلام دفتر هماهنگی تماشاخانه ایرانشهر، نمایش "شیش و هشت" کاری از «نیما دهقان» از 5 مهر ماه تا 10 آبان ماه در سالن استاد سمندریان 31 اجرا و 3722 مخاطب تئاتر داشته است. نمایش "بی سرزمین تر از باد" کاری از حسن باستانی با 17 اجرایی که از 14 آبان تا 8 آذرماه در سالن استاد سمندریان داشته است میزبان 1291 تماشاگر بوده است. نمایش "بیچاره مکبث" کاری از «پیام عزیزی» نیز از 3 آذرماه در سالن استاد ناظر زاده کرمانی روی صحنه رفت که با 11 اجرایی که تا 15 آذرماه داشت 955 تماشاگر را به خود اختصاص داد.

 نمایش "در شوره زار" کاری از «حسین کیانی» از 14 آذر تا 27 دی ماه 31 اجرا در سالن استاد سمندریان داشته است که میزبان 3800 تماشاگر بوده است. نمایش "شمشیر و آفتاب" کاری از «محمد رضا مداحیان» 19 آذر تا 12 دی ماه 25 اجرا در سالن استاد ناظر زاده کرمانی داشته است که در این ایام 4572 مخاطب تئاتر داشته است. نمایش "محاق" کاری از «رادمهر کشانی» از 14 تا 20 دی ماه 6 اجرا در سالن استاد ناظرزاده کرمانی داشته است، که 236 مخاطب  را به خود اختصاص داده است. نمایش "هراکلس 5" کاری از «ناصر حسینی مهر» از 19 بهمن تا 17 اسفند ماه 1154 تماشاگر را به سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر کشاند.

همچنین نمایش "هیپوفیز" کاری از «کوروش نریمانی» که اجرایش از 16 بهمن ماه  در سالن استاد ناظرزاده آغاز شده است و تا 26 اسفند ماه روی صحنه رفت، پس از 37 اجرا 4490(تا 16اسفند) و نمایش "بازگشت پسر نافرمان" کاری از «علی راضی» که اجرایش از 9 اسفند ماه آغاز شده آخرین اثر نمایشی سال جاری است که در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به اجرا در آمده و پس از 25 اجرا میزبان 1356 مخاطب (تا 16اسفند) بوده است.

در بخش متون نمایشی خارجی، دو نمایش "هیپوفیز" که برگرفته از نمایشنامه "دختر یانکی" است و "شایعات"، آثاری هستند که از «نیل سایمون» در تماشاخانه ایرانشهر به اجرا در آمده اند.

در بخش نمایشنامه های ایرانی  نیز در سال جاری دو نمایش "کابوس های خنده دار برای شب و چندتایی برای روز" و "بازگشت پسر نافرمان" از «محمد چرمشیر» و نمایش "شیش و هشت " و نمایش "هیپوفیز" با قلم و بازنویسی «کوروش نریمانی» روی صحنه رفته اند.

در بخش کارگردانی «آیدا کیخایی» کارگردان دو نمایش "شام با دوستان" و "مردبالشی" پرکارترین کارگردان سال جاری تماشاخانه ایرانشهر بوده است.

از میان بازیگران زن، «رویا میرعلمی» و «فهیمه امن زاده» باحضور در دو نمایش "شایعات" و "در شوره زار" و «نگار عابدی» با نقش آفرینی در دو نمایش "شایعات" و "هیپوفیز" پرکارترین بازیگران سال جاری تماشاخانه ایرانشهر بودند.

همچنین در بخش بازیگران مرد «احمد ساعتچیان» بازیگر نمایش های "شام با دوستان"، "در شوره زار" و "شایعات" پرکارترین بازیگر مرد تماشاخانه ایرانشهر بوده است. در این میان «رضا بهبودی» با بازی در دو نمایش "سنگ ها در جیب هایش" و "باغ آلبالو"، «مجید صالحی» با حضور در دو نمایش "شایعات" و "در شوره زار"، «سعید چنگیزیان» با نقش آفرینی در دو نمایش "شایعات" و "باغ آلبالو"، «هوتن شکیبا» با بازی در نمایش های "هیپوفیز" و "باغ آلبالو"، «بهرام افشاری» با نقش آفرینی در نمایش "هیپوفیز" و "شایعات"و «پیام دهکردی» با نقش آفرینی در دو نمایش "سه گانه اورنگ" و "مرد بالشی" از جمله نقش آفرینان فعال سال جاری بوده اند.

در بخش طراحی صحنه «منوچهر شجاع» با طراحی صحنه 4 نمایش "شیش و هشت"، "شایعات"، "هیپوفیز" و "شام با دوستان" و «محمد حسن معجونی» با طراحی صحنه دو نمایش "باغ آلبالو" و "مرد بالشی" طراحان فعال سال جاری ایرانشهر هستند.

در بخش نورپردازی و طراحی نور «علی صفری» نورپرداز نمایش های "یرما"، "در شوره زار"، "شمشیر و آفتاب"، "هیپوفیز" و "سنگ ها در جیب هایش" بوده است.

در طراحی لباس آثار نمایشی به اجرا در آمده در تماشاخانه ایرانشهر، «گلناز گلشن» طراحی لباس بازیگران سه نمایش "شیش و هشت"، "شایعات" و "بازگشت پسر نافرمان" و «پریدخت عابدین نژاد» طراحی لباس بازیگران نمایش های "سه گانه اورنگ" و "شام با دوستان" را برعهده داشته است.
در بخش پوستر «امیر اسمی» طراحی پوسترهای دو نمایش " شام با دوستان" و "مرد بالشی" را برعهده داشته است.

همچنین در بخش موسیقی نیز «بهرنگ بقایی» به دلیل آهنگسازی دو نمایش "شام با دوستان" و "مرد بالشی" پرکارترین هنرمند این حوزه بوده است.

گفتنی است: تماشاخانه ایرانشهر از 28 دی تا 12 بهمن ماه سال جاری میزبان 25 اثر نمایشی سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر بود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.