برگزاري رقابت‌هاي جام ملت هاي اروپا 2012 به ميزباني مشترك اوكراين و لهستان به شيوه اي جديد اما و اگرهايي نيز با خود داشت كه مسئولان يوفا را دچار ابهاماتي كرده است.

به گزارش خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران چهاردهمين دوره مسابقات فوتبال جام ملت هاي اروپا موسوم به يورو 2012 به ميزباني مشترك اوكراين و لهستان برگزار شد و با قهرماني مجدد اسپانيا به پايان رسيد.
 
در اين پيكارها يوفا تصميم گرفت همچون رقابت هاي سال گذشته اروپايي از سيستم جديد براي داوري رقابت ها استفاده كند.
 
استفاده از دو داور در پشت دروازه براي تشخيص عبور توپ از روي خط دروازه و اعلام يا رد گل از برنامه هايي بود كه يوفا آن را پيش از مسابقات يورو نيز بهره برده بود و اين بار نيز با تاكيد بر استفاده از داوران پشت دروازه براي جلوگيري از خطاهاي احتمالي اين سيستم مورد استفاده قرار گرفت هرچند كه چندان هم موفقيت آميز نبود.
 
هنوز اختلاف نظرهاي يوفا و فيفا براي ورود تكنولوژي به فوتبال وجود دارد و تصميم گيري نهايي در خصوص آن انجام نشده است.
 
فوتبال به عنوان چهارمين صنعت بزرگ دنيا با وجود خبرسازترين و يكي از پردرآمدترين رشته ها كه علاقمندان زيادي نيز دارد مورد توجه قدرت هاي سياسي و اقتصادي است.
 
در جام چهاردهم استفاده از داوران چهارم و پنجم پشت دروازه هم نتوانست اوكراين ميزبان را راهي مرحله يك چهارم نهايي كند.
 
در بازي سوم گروهي اوكراين مقابل انگليس توانست توپي را وارد دروازه حريف كند كه با وجود داور دروازه باز هم گل سالم اوكراين ها مورد قبول واقع نشد و همين مسئله مسئولان يوفا را به فكر فرو برده است هر چند كه پس از چند روز تيم داوري رسما از تيم ملي اوكراين عذرخواهي كرد.
 
اما اين اشتباره باعث حذف اوكراين و صعود انگليس به عنوان تيم نخست گروه چهارم به دور دوم رقابت ها شد در آن بازي انگليس يك بر صفر اوكراين را مغلوب كرد.
 
با اين اشتباه حال صحبت از ورود توپ هاي جديد به فوتبال اروپا است. با وجود اشتباهات داوري با افزايش داوران در فوتبال قاره سبز يوفا به دنبال استفاده و آزمايش از توپ ها و دروازه هاي سنسور دار براي اعلام گل هاي مشكوك است.
 
هر چند استفاده از تكنولوژي در فوتبال امروز موافقان و مخالفان بسياري را دارد اما به نظر مي رسد اين طرح جديد هم به زودي وارد بازار خواهد شد.
 
موافقان به فكر سودآوري از ورود تكنولوژي و كاهش اشتباهات هستند و مخالفان همواره آن را مانع جذابيت فوتبال و كاهش تماشاگران فوتبال سنتي مي دانند.
 
به هر صورت استفاده از تكنولوژي جديد دير يا زود وارد فوتبال مي شود و با وجود هزينه  هاي بسيار آن سود سرشاري را نصيب متوليان آن خواهد كرد و به نظر نمي رسد يوفا بخواهد مانع فعاليت هاي اقتصادي آن شود.

انتهاي پيام/
 

برچسب ها: رقابت ، یوفا ، فوتبال ، تکنولوژی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار