شهرستان قیروکارزین از شهرهای استان فارس است که بزرگانی همچون مجدالدین فیروزآبادی از آن برخاسته اند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ شهرستان قیروکارزین از شهرستان­های جنوب غربی استان فارس است که از جنوب به شهرستان خنج، از غرب و شمال غرب به شهرستان فیروزآبا و از شمال و شمال شرق به شهرستان جهرم محدود می­باشد. این شهرستان با مرکزیت قیر دارای 3403 متر مربع وسعت و فاصله آن تا شیراز 170 کیلومتر است.

این شهرستان با وجود مقبره مطهر امامزاده­هایی چون سیدتاج­الدین محمد(ع)، پیرنو، میرشهدا (ع) و نیز زادگاه دانشمند بزرگ علم لغت مجدالدین فیروزآبادی از نظر علمی و مذهبی در خور اهمیت است. آب و هوای گرم قیروکارزین باعث به وجود آمدن طبیعت زیبائی گردیده که روییدن گلهای وحشی، گندم­زارها متعدد، نخل­های همیشه سبز در زمستان و عبور رودخان قره­آغاج بر جاذبه­های آن افزوده است.


آثار باستانی و طبیعی: نقش برجسته سرباز پارتی-قلعه گبری-قلعه شاه پریون-پل عروس-قلعه حمزه خانی-سر آسیاب-منطقه گردشگری هفت آسیاب-منطقه گردشگری نه تن-سد سلمان فارسی-چشمه های آب معدنی- مسجد و حمام قدیمی کارزین ، مقبره سیدتاج­الدین محمد (ع)، امامزاده سبزپوشان (ع)، قلعه شاه بربر و آب انبارهای متعدد

جاذبه های گردشگری شهرستان قيروكارزين

جاذبه هاي تاريخي

نقش پارتی

در فاصله 3 کیلومتری قیر و در سمت چپ جاده، در منطقه­ای به نام گردنه سُم دُلدُل، نقش برجسته یک سرباز پارتی با تیرو کمان کیده که تیردان و کمان و کلاه خود مربوط به دوره پارتی می­باشد. این نقش بر روی قطعه سنگی مکعبی به طول 240 و عرض 170 سانتی­متر حجاری شده است.

قلعه­گبری

در فاصله حدود 550 متری شهر قیر، در دامنه کوه مشرف به شهر، بقایای قلعه­ای به نام گبری برجاست. احتمالا قدمت آن به پیش از اسلام باز می­گردد. هنوز آثار پی­هایی از جنس سنگ و ساروج و یک دهانه چاه سنگی در آن وجود دارد.

مسجد کُردشول

درکنار روستای کُردشول، بقایای دیوارها و طاق­های مسجدی با ملات سنگ و ساروج باقی است. مسجد در روستای کردشول و در 6 کیلومتری شرق قیر قرار دارد.

پل عروس

این پل که بر روی رودخانه قره­آغاج در 17 کیلومتری جنوب قیر به طرف خنج قرار دارد، دارای 9 پایه ستون از سنگ­های مکعبی بزرگ است که با بست­های دم چلچله­ای به هم متصل هستند و از 8 دهانه درست شده­اند. ارتفاع پایه ستون­ها بین 8 تا 12 متر بوده و اکنون فقط چند پایه از پل باقی است.

قلعه پرگون (شاه پريون)

در ميان دشت قير، تپه بسيار بزرگي ديده ميشود كه بر روي آن قلعهاي از دوران قديم برجاي مانده است.

نقشبرجسته سرباز پارتی

در حدود 3 کیلومتری شهر قیر، بین گردنه گلومشک و گردنه سم دُلدُل و در کنار جاده قیر-فیروزآباد نقشبرجسته یک سرباز پارتی بر روی یک تخته سنگ بزرگ كندهكاري شده است. این نقش تنها نقشبرجسته موجود از دوران پارتها در استان فارس میباشد که صحنه تیراندازی یک سرباز با تیر و کمان و تیردان و کلاهخود است.

قلعه حمزهخاني

در بخش مركزي دهستان هَنگام، قلعه بسيار زيبايي از زمان قاجار برجاي مانده است كه استفاده نظامي داشته است.

چشمه آب معدني باروس

اين چشمه آب معدني در محور قير-جهرم قرار دارد و براي درمان بيماريهاي پوستي بسيار سودمند است. وجود باغهاي مركبات و نخلستان و كوهستان در اين منطقه، چشمانداز بسيار زيبايي را فراهم كرده است.

قیرو کارزین

قیر: نقش برجسته سرباز پارتی، قلعه گبری، قلعه شاه پریون، سرآسیاب، سد سلمان فارسی

بخش افزر: پل عروس، چشمه های آب معدنی، منطقه گردشگری هفت آسیاب، منطقه گردشگری نه تن

دهستان هنگام: قلعه حمزه خانی

منطقه نمونه گردشگری سرآسیاب:

در شرق شهر قیر قرار دارد با جویبارها و آبشارهای کوچک و هفت آسیاب تاریخی و درختان منحصر به فرد- که در کنار شهر قیر قرار دارد و دارای جاده آسفالت، آب و برق، سکوسازی جهت استراحت مسافران.

منطقه گردشگری هفت آسیاب:

در بخش افزر قرار دارد- در روستای هفت آسیاب که در حدود 25 کیلومتری شهر قیر به طرف خنج می باشد و دارای جاده آسفالت و آثار تاریخی هفت آسیاب می باشد و درختان، جویابرها و سکوهایی جهت استراحت مسافران و ...

منطقه گردشگری نه تن:

در بخش افرز روستای نه تن قرار دارد و دارای آثار تاریخی آسیاب، برکه و درختان، جویبار و سکو جهت استراحت- دارای امامزاده نه تن- دارای جاده آسفالت که در 30 کیلومتری شهر قیر قرار دارد.

منطقه گردشگری سد سلمان فارسی:

در کیلومتر 30 جاده قیر به فیروزآباد قرار دارد که بزرگترین سد قوسی و بتنی خاورمیانه می باشد- دارای دریاچه، جاده آسفالت و ...

منطقه گردشگری تنگ کازرون رودخانه قره آغاج:

در کیلومتر 15 جاده قیر- جهرم قرار دارد. دارای بیشه زارها، برکه های آبی و انواع پرندگان وحشی(لک لک، مرغابی، غاز و ...) و اثر تاریخی قلعه شاه بربر و درختان وحشی- دارای جاده آسفالت.

چشمه های آب معدنی(آب درمانی):

1- چشمه آب معدنی آبگرمک در کیلومتر 30 جاده قیر- خنج قرار دارد. دارای جاده اسفالت و چشم اندازهای طبیعی، باغات و نخلستانها و ....

2- چشمه آب معدنی باروس: در کیلومتر 30 جاده قیر- جهرم در شهر مبارک آباد روستای باروس قرار دارد. دارای چشم اندازهای طبیعی، باغات، نخلستان و دارای جاده آسفالت می باشد.

بقاع متبرکه و امامزاده ها: امامزاده واجب التعظیم سید تاج الدین محمد، از نوادگان امام موسی کاظم(ع) واقع در شهر قدیم قیر- دارای جاده آسفالت.

قلعه حمزه خانی: در بخش مرکزی دهستان هنگام- دارای جاده آسفالت.

صنایع دستی : گلیم، قالی، حصیر، جاجیم

غذاهای محلی:آش دوغ-رنگینک-شیر برنج-حلوای ترکی- خرما – لیمو/س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.