"گیسک" روستایی خالی از سکنه با خانه های ساخته شده از خاکی سرخ و سنگ که جزو آثار ملی به ثبت رسیده، این روزها گردشگران نوروزی را به سوی خود فرا می خواند.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان ،از مرکز استان که به سمت شمال غرب حرکت کنید، بعداز طی 75 کیلومتر به شهرستانی می رسید با آب و هوای معتدل و محصولاتی متنوع و مردمانی مهمان نواز که چهره شان مثل پسته خندونه و لهجه و رفتارشون مثل "سوهان زرندی"شیرین.

شمیم روح بخش امامزاده عبدالله مطهرآباد ،سلطان سید ابراهیم داهوئیه ،حمزه زرندوئیه،بهاالدین خالق آباد ، قدمگاه علی ابن ابیطالب (ع) ،به این شهرستان حالی روحانی بخشیده است.

همچنین در کنار بازار تاریخی زرند ، مسجد 700 ساله حسینیه قلعه،برج زرندوئیه ، چهار برج یزدان آباد و دیگر آثار و بناهای تاریخی ، طبیعت بکر مناطق سرتخت ، جرجافک ، باب هویز ، بادیز ،حتکن ،سربنان ،دشتخاک ،گردشگران زیادی را در ایام نوروز به سوی خود می کشاند .

در این میان روستای گیسگ یکی از زیباترین مناطق زرند در شمال این شهرستان است که در 10 کیلومتری محور زرند ،راور قرار گرفته است.

گیسک را به عنوان اکو موزه روستائی استان کرمان می شناسند که طبیعتی بکر ، آبشارهای دیدنی و چشم اندازی زیبا دارد .

مسئول نمایندگی ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري شهرستان زرند ،قلعه فتح آباد،خانه و قلعه اصفهاني،بازار زرند،قلعه بهاء آباد،مسجد قلعه و قلعه دشت خاك را از جمله آثار به ثبت رسيده عنوان می کند.

محمد اسلامی خاطرنشان كرد: بناهایی از جمله مسجد جامع باب هويز،ارگ ابراهيم آباد،حمام احمد آباد،عمارت خاني، قلعه ختم برای ثبت ،مستند سازي شده اند.

وی با اشاره به اینکه روستای تاریخی گیسک ، به ثبت ملی رسیده است افزود : نوع معماری، رنگ بندی، شکل و استقرار روستا بسیار حائز اهمیت است.

اسلامی، معروفترین سوغات زرند را پسته و سوهان برشمرد و گفت : مستندسازی سوهان زرندی برای ثبت ملی انجام شده و به زودی سوهان زرندی که یکی از مرغوب ترین و ناب ترین شیرینی های اصیل ایرانی و از برترین سوغات های استان کرمان به شمار می رود، به ثبت ملی می رسد.

معاون فرماندار شهرستان زرند نیز از برپایی 3 ایستگاه راهنمای مسافران در مبادی ورودی شهر زرند و همچنین اختصاص 45 خوابگاه برای اسکان مسافران نوروزی خبرداد.

علی صادق زاده افزود: سالن هلال احمر ، آستان مقدس امامزاده عبدالله مطهر آباد و زائرسرای آن آماده پذیرایی از میهمانان نوروزی است./س

گزارش از: علی نجف پور
برچسب ها: کرمان ، موزه ، گردشگران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.