تغییرات آب و هوا و اقلیم علاوه بر مشکلاتی که برای ساکنان زمین ایجاد می‌کند، خسارت جبران ناپذیری بر حیات وحش دارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، گرم شدن روز افزودن کره زمین مشکلی است که این روزها توجه مجامع بین المللی را به خود جذب کرده است. تغییرات آب و هوا و اقلیم به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم به روی حیات وحش تاثیر می‌گذارد که این مسئله در دهه‌های بعد خسارات جبران ناپذیری بر حیات وحش وارد می‌کند.

علیرضا مهدوی کارشناس محیط زیست در این خصوص گفت: با گرم شدن هوا جمعیت لاک پشت‌ها ممکن است به صورت تماما ماده ظاهر شوند، چون جنسیت در تخم لاک پشت‌ها با دمای آب تعیین می‌شود. از سوی دیگر بالا آمدن آب دریاها، در نتیجه ذوب یخ‌های قطبی و از بین رفتن تخم و لانه لاک پشت‌ها در سواحل دریاها موجب انقراض آن‌ها می‌شود.

وی آثار مخبر تغییرات آب و هوایی را بر روی الگوی مهاجرت پرندگان موثر دانست و افزود: گاه به سبب تغییرات آب و هوایی، افراد یک گونه مهاجرت دسته جمعی را ترک می‌کنند و یا به مکان‌هایی مهاجرت می‌کنند که تا پیش از آن به عنوان مکان‌های عبور اتفاقی ثبت شده بود. به طور مثال پرنده‌های چون زنبور خوار اروپایی که قبلا در آلمان کمیاب بوده، اکنون به طور مداوم در این سرزمین زادآوری می‌کند.

همچنین گونه‌هایی که در زیستگاه‌های قطبی و کوهستانی یافت می‌شوند، بیش از سایر گونه‌ها از تاثیر مستقیم تغییرات آب و هوا رنج می‌برند.

 به طور نمونه می‌توان به خرس قطبی اشاره کرد که با گرم شدن قطب، زیستگاه اصلی خود را از دست داده است و جایی برای مهاجرت ندارند. بنابراین آب شدن یخ‌ها بقای خرس‌ها را به مخاطره می‌اندازد.

مهدوی با اشاره به اینکه در ایران اولین چیزی که از تغییرات اقلیمی متاثر می‌شود، پوشش گیاهی است، تصریح کرد: پوشش گیاهی، پایه و اساس هر زیستگاه است و در نهایت زیستگاه‌ها از تغییرات اقلیمی روی گونه‌ها و زیستگاه‌ها به مراتب خطرناک تر از اثرات مستقیم آن است.

 مثلا تغییرات دمایی باعث تغییر و شکوفایی گیاهان می‌شود. لارو حشرات نیز با این تغییر دما، زودتر از تخم خارج می‌شوند، اما گاهی بهار در زمان شروع زاد آوری پرندگان به همان شکل قبلی خود و در تاریخ و زمان مشخص انجام می‌شود.

 این اختلاف زمانی باعث می‌شود تا جوجه پرندگان در زمان تفریح(بیرون آمدن از تخم) و رشد حشره کافی برای تغذیه در اختیار نداشته باشند و یا یوزپلنگ آسیایی از گیاهخواران زیستگاهش تغذیه می‌کند.

 اگر گیاهخواران زیستگاه قادر به یافتن غذای مناسب و گیاهان برای تغذیه نباشند، با کاهش جمعیت روبرو می‌شوند و این کاهش، بر جمعیت یوزپلنگ نیز تاثیر می‌گذارد.

وی ادامه داد: گسترش بیشتر آفات و بیماری‌ها از اثرات دیگر تغییرات اقلیمی و گرم شدن زمین است، به طور مثال در چند سال اخیر تلفات بیماری مالاریا افزایش پیدا کرده است.

گفتنی است، برخی از الگو‌ها توانایی آن را دارند که در واکنش به گرمایش جهانی فراوانی و توزیع خود را تغییر دهند. برخی دیگر از گونه‌ها ممکن است فاقد این توانایی باشند و منقرض شوند.

مخاطره انقراض برای گونه‌هایی بیشتر است که دارای جمعیت‌های کوچک و متفرق بوده و نرخ تولید مثل پایینی داشته و همچنین بر سر راه مهاجرت آن‌ها موانعی وجود داشته و از تنوع ژنتیکی پایینی برخوردار باشند.

انتهای پیام/

برچسب ها: گرمایش ، خسارات ، حیات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار