پدیده تجردگرایی در حالی در میان جوانان ما رو به گسترش است که برخی از کارشناسان دلایلی غیر از مسائل اقتصادی را در بروز آن مطرح می‌کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، تاثیر الگوهای نامناسب از جمله تهاجم فرهنگ غربی، رفتار دوستان مجرد و تجربیات ناخوشایند دیگران باعث بی‌اعتمادی جوانان نسبت به جنس مخالف شده و زمینه تجردگرایی آنها را فراهم کرده است.

سیما فردوسی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران با اشاره به گرایش جوانان به الگو برداری از فرهنگ غربی آن را یکی از مهمترین علل بروز تجردگرایی نزد جوانان برشمرد و گفت: بسیاری از جوانان با نگاه کردن به زندگی جوانان غربی که ازدواج نمی‌کنند مشغول تفریح و سرگرمی هستند و وقت بیشتری را به خود اختصاص می‌دهند تمایل دارند مانند آنها رفتار کنند بنابراین دوست دارند در همه چیز شبیه آنها باشند مانند آنها مجرد زندگی کنند و ازدواج نکنند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در ادامه این روند تاثیر هم سن و سالها را هم یکی از دلایل انتخاب زندگی مجردی دانست و با توضیح اینکه این گروه بیشتر توجهشان به هم سن و سالهای مجردشان است افزود: وقتی جوانان می‌بینند آنهایی که ازدواج نکرده‌اند اوقات خوشی را می‌گذرانند و به سرگرمی و علایق شخصی خود می‌پردازند برای همین از ازدواج می‌گریزند. وی با بیان اینکه زمینه بی‌اعتمادی نسبت به جنس مخالف بین پسران و دختران کمی با هم متفاوت است گفت: اعتماد نکردن پسران را به دلیل تجربه‌های بدو تصورت غلط آنها درباره دختران است.

وی با توضیح بیشتر در این باره افزود: این دسته از مردها به دلیل آنکه خودشان روابط زیادی با دختران داشته‌اند همین تصور را درباره دختران نیز دارند و فکر می‌کنند همه آنها بدون استثنا با جنس مخالف ارتباط دارند معمولاً مردهای ایرانی دوست ندارند با دخترانی ازدواج کنند که تجربه‌های زیادی در ارتباطات جنس مخالف داشته است برای همین به این بهانه تن به ازدواج نمی‌دهند.

فردوسی با اشاره به تجربیات ناخوشایند دیگران و تاثیر آن بر روی دختران جوان نیز افزود: تجردگرایی در ختران نسبت بالایی با تجربیات منفی افراد دارد این تجربه‌ها یا درباره‌ی خودشان است و یا اینکه در اطرافشان دیده‌اند و یا شنیده‌اند و به دلیل جنبه‌های منفی زیاد در اطراف خود دیدگاه منفی درباره ازدواج پیدا کرده‌اند برای همین به مردها بی‌اعتماد هستند.

وی در ادام افراد مسولیت‌ناپذیر را هم به گروه تجردگراها افزود و اظهار داشت: فرار از مسولیت ازدواج یکی از دلایلی است که این افراد زیر بار ازدواج نروند زیرا در ازدواج افراد در برابر هم وظایفی دارند که باید آنها را انجام دهند وظایفی در برابر خود، همسر و فرزندان برای همین به دلیل ترس از عدم توانایی در انجام مسولیت خود ازدواج نمی‌کنند.

فردوسی در این باره با اشاره به نوع تربیت خانواده در نداشتن بلوغ و مسولیت اظهار کرد.
توجهات افراطی و محبت زیادی درباره جوانان بخصوص در خانواده‌هایی که پسر دوست هستند باعث می‌شود که پسران از حمایتهای روانی، عاطفی و همچنین مالی در خانواده برخوردار شوند. همچنین فردی نیازی نمی‌بیند که ازدواج کند و مسولیت آنرا بپذیرد.

وی در ادامه با بیان اینکه نمی‌توان نقش اقتصاد را در تجردگرایی جوانان نادیده گرفت افزود: خیلی از جوانان هستند که دوست دارند ازدواج کنند و بسیار هم مسولیت‌پذیر هستند ولی مشکلات اقتصادی به آنها اجازه ازدواج نمی‌دهد زیرا درآمد ندارند و قدرت تأمین هزینه خود و دیگران را ندارند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه بخشی از آسیب‌های اجتماعی ارتباط تنگاتنگی با تجردگرایی دارد گفت: افراد مجرد بیشتر آسیب‌پذیر هستند وقتی جوان مسولیت ندارد و کسی در خانه منتظرش نیست که بخواهد رفت و آمد او را کنترل کند درگیر خوش گذرانی و اتلاف وقت می‌شود و زمینه اکیپ‌های اجتماعی او فراهم می‌شود.

وی در پایان با اشاره به نیاز جامعه به جوانان مستعد خاطرنشان کرد: بسیاری از دلایل تجردگرایی در بین جوانان به دلیل تاثیر آنها از عوامل محیطی است بی اعتمادی نتیجه تاثیر گرفتن جوانان از الگوهای غربی و گسترش روابط به سبک آنها باعث شده بدبینی نسبت به ازدواج بالاتر رود.

از طرفی ضعف خانواده‌ها در آماده ساختن جوانان برای ازدواج این پدیده را افزایش داده است بنابراین با نگاه به دلایل بیان شده می‌توان گفت جامعه و عوامل درون آن نقش پررنگ‌تری در گرایش تجردگرایی در بین جوانان دارد.

انتهای‌پیام/

برچسب ها: تجرد ، ارمغان ، غربی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار