اتاق باطری یکی از بخش‌های ساختمان پست‌های انتقال نیروست که از ضروریات ساختمان کنترل محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛هدف از تهیه این استاندارد، ارائه معیارها و عوامل مرتبط با طرح‌های بهینه ساختمانی و پست‌ةای انتقال نیرو می‌باشد.

این استاندارد در پست‌های 230 و 400 کیلوولت کاربرد دارد.

3- بررسی ساختمان‌ها از نظر کاربری و مشخصه فضاها

بخش ساختمانی پست‌های انتقال نیرو شامل قسمت‌های ساختمان های (ابنیه) اصلی و جنبی، فونداسیون‌ها، تسطیح و محوطه‌سازی، دیوارکشی، کانال‌های کابل و سازه‌های مربوطه می‌باشد.

آن قسمت از ساختمان‌ها که عموماً تحت نام ساختمان کنترل متعارف گردیده و در واقع مهمترین و اصلی‌ترین ساختمان هر پروژه پست بشمار می‌آید با توجه به نوع کاربری آن،‌خود شامل چند قسمت است که عبارتند از:

- سالن کنترل و رله

- سالن تابلوها و تجهیزات فشار ضعیف AC و DC و شارژها (بطور مجزا و یا در اشتراک با سالن کنترل و رله).

- گالری کابل (برای پست‌هائی که دارای گالری کابل هستند).

- اطاق تجهیزات مخابراتی

- اطاق باطری‌ها

اطاق باطری‌ها با توجه به نحوه طراحی پست جهت استقرار یک یا دو سری باطری احداث می‌شود و از ضروریات مجموعه ساختمان کنترل می‌باشد. معمولاً اطاق باطری‌ها 110 یا 125 ولت که برای تغذیه مصرف حفاظت و کنترل مورد نظر می‌باشد و اطاق باطری‌های 48 ولت که مورد استفاده تجهیزات مخابراتی واقع می‌شود جدا از هم هستند. باطری‌ها معمولاً روی ردیف پایه‌های نگهدارنده ضد زلزله نصب می‌شوند و بوسیله کابل‌های مخصوص که معمولاً در ارتفاع نصب می‌شوند،‌ ارتباط بین تابلوهای باطری شارژ و باطری‌ها و همچنین ارتباط بین باطری‌ها و تابلوهای توزیع DC برقرار می‌گردد.

ابعاد این اطاق با در نظر گرفتن تعداد، نوع، ظرفیت و طرز استقرار باطری‌ها که بسته به نوع طراحی و تعداد فیدرها و اندازه پست متفاوت است،‌ تعیین می‌گردد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار