غم پس از زایمان از شایع‌ترین حالات خلقی گذرای پس از زایمان بوده که بلافاصله در روزهای اول پس از زایمان شروع می‌شود و غالبًا از روز سوم شروع و در روز پنجم به اوج می‌رسد و اکثر زن‌ها (۷۵ %) در عرض ده روز و حداکثر تا دو هفته بهبود می‌یابند.

دکتر خلیل رحیم‌زاده عضو گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: از جمله مشکلات روحی، اختلالات روانی به دنبال زایمان است، بسیاری از زنان پس از تولد کودکشان طیف گسترده‌ای از تغییرات روحی را تجربه می‌کنند غم پس از زایمان از شایع‌ترین حالات خلقی گذرای پس از زایمان بوده که بلافاصله در روزهای اول پس از زایمان شروع می‌شود و غالبًا از روز سوم شروع و در روز پنجم به اوج می‌رسد و اکثر زن‌ها (۷۵ %) در عرض ده روز و حداکثر تا دو هفته بهبود می‌یابند. 

وی با بیان اینکه حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد به طرف افسردگی پس از زایمان پیشرفت می‌کنند، تصریح کرد: علل آن به تغییرات سریع هورمونی به دنبال زایمان (افت سریع استروژن و پروژسترون)، کاهش استراحت و خواب ناکافی و استرس‌های جسمی و روانی و.... نسبت داده می‌شود. برای درمان آن اکثراً اقدامات آموزشی و حمایتی زائو کافی بوده و به درمان تخصصی دیگری نیاز ندارد. 

وی عنوان کرد: حدود ۱۰ % از تازه مادران شکل شدیدی از افسردگی را به نام افسردگی پس از زایمان تجربه می‌کنند. هر چند که این اختلال عموماً ظرف ۱۲ هفته پس از زایمان شروع می‌شود ولی در هر زمانی در طی ۶ ماه اول پس از زایمان ممکن است بروز نماید، که در صورت عدم درمان می‌تواند یک سال یا بیشتر طول بکشد. 

وی خاطرنشان کرد: لازم است متخصصین زنان و مامائی و سایر فعالان در حوزه مراقبت سلامت زنان یک آشنائی پایه‌ای از این اختلالات داشته باشند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار