آخرین تحولات افغانستان در روز سه شنبه به شرح زیر است:

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری شین هوا، دو انفجار در شهرکابل بوقوع پیوست. این دو انفجار در جاده دارالامان و درنزدیکی ساختمان وزارت توسعه روستایی و مرکز جلب و جذب نیروهای ارتش ملی بوقوع پیوست.

 سخنگوی پلیس کابل اعلام کرد « یک عامل انتحاری ساعت 11 و 35 دقیقه انفجاری را مقابل دفتر منطقه ای کمیسیون انتخابات در غرب کابل انجام داد.»
وی گفت: « چند نفر وارد این ساختمان شدند. آنها در حال تبادل آتش با پلیس هستند .»

مهاجمان مسلح تلاش کردند وارد ساختمان مرکز جلب وجذب نیروهای ارتش ملی شوند اما با نیروهای افغان درگیر شدند.

گفته می شود خانه اشرف غنی احمدزی نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نیز درنزدیکی محل انفجار قرار دارد.  یک افسر بلندپایه پلیس افغانستان روز سه شنبه از انفجار و تیراندازی در خانه اشرف غنی، از نامزدهای ریاست جمهوری این کشور خبر داد. 

این پلیس گفت : پس از ورود چهار نفر به خانه اشرف غنی، انفجار و سپس تیراندازی رخ داد.

بنا بر اعلام پلیس، اشرف غنی هنگام انفجار در خانه نبود. 

تاکنون گزارشی درباره تلفات و زخمی های احتمالی این انفجار دریافت نشده است. اشرف غنی، از مقامات سابق بانک جهانی است که عبدالرشید دوستم، فرمانده بانفوذ سابق ازبک را به عنوان معاون خود در انتخابات ریاست جمهوری انتخاب کرده است. 

نیروهای افغان از هرگونه رفت وآمد در محل درگیری و انفجار جلوگیری می کنند.

پلیس کابل همچنین درباره رعایت مسایل امنیتی به مهمانخانه های پایتخت افغانستان هشدار داد.

 محمد ظاهر فرمانده پلیس کابل اعلام کرد : همه مهمانخانه های شهرکابل برای تامین امنیت میهمانهای خارجی و افغان، محافظان امنیتی مجهز ومطمئن استخدام کنند درغیر این صورت ، این اماکن تعطیل می شوند. 

این درحالی است که در حمله مسلحانه به هتل سرینا درشهرکابل که شب نوروز بوقوع پیوست، نه نفر ازجمله چهارتبعه خارجی و دو کودک افغان کشته شدند.

نیروهای امنیتی افغان دو محافظ این هتل را به اتهام همکاری با تروریستها دستگیر کرده اند.

دولت افغانستان امروز سه‌شنبه سازمان اطلاعات پاکستان را به «دست داشتن در تدارک» حمله به هتل سرینا کابل که نه کشته بر جا گذاشت، متهم کرد.

سازمان اطلاعات افغانستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: تحقیقی که پس از این واقعه تلخ انجام شد نشان داد که سرویس‌های مخفی پاکستان در آماده‌سازی این حمله دست داشتند.

دفتر ریاست جمهوری افغانستان یکشنبه اعلام کرده بودسرویس‌های مخفی خارجی پشت این حمله هستند اما مستقیما نامی از پاکستان نبرده بود.

شورای ملی امنیت افغانستان که ریاست آن را حامد کرزای رئیس جمهور برعهده دارد، نیز اعلام کرد یک دیپلمات پاکستانی هنگام فیلم گرفتن از راهروهای هتل پیش از حمله پنجشنبه شب، دیده شده بود.

بیشتر محافظان هتل ها ومیهمانخانه های شهرکابل ، کارکنان شرکت های امنیتی خصوصی هستند.

درپی حمله مسلحانه به هتل سرینا درشهرکابل ، دو نهاد خارجی ناظران انتخاباتی خودرا از افغانستان خارج کردند.

انستیتو ملی دموکراتیک یا NDI و سازمان امنیت و همکاری اروپا اعلام کرده اند که ناظران انتخاباتی آنها از افغانستان خارج شده اند.

یک دیپلمات اروپایی گفته است که کارکنان سازمان امنیت و همکاری اروپا از افغانستان به ترکیه منتقل شده اند.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان انتظار دارد حدود سیصد هزار ناظر داخلی و خارجی بر روند انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای استانی این کشور که شانزدهم فروردین ماه برگزار می شود ، نظارت کنند.

در دیگر خبر، یکی از مقامات امنیتی افغانستان روز سه شنبه اعلام کرد دست کم دو مرد مسلح به یک بانک خصوصی در اسدآباد مرکز استان کونار در شرق افغانستان حمله کردند.

نیروهای امنیتی منطقه را محاصره کردند و تیراندازی هنوز هم میان مهاجمان و نیروهای امنیتی ادامه دارد.

در آخرین خبر مجلس نمایندگان افغانستان، به اکثریت آرا محمد یونس قانونی را به عنوان معاون اول رئیس جمهوری تعیین کرد.

حامد کرزای، رئیس جمهوری افغانستان، امروز یونس قانونی نامزد معاونت اولش را به مجلس نمایندگان معرفی کرد.

رای گیری برای تایید قانونی، به خواست بیش از ۱۵۰ تن از نمایندگان به شکل علنی صورت گرفت. آقای قانونی به اتفاق آرای نمایندگان حاضر به این پست انتخاب شد.

ریاست جمهوری افغانستان، یونس قانونی را با توافق رهبران جهادی به عنوان نامزد معاونت اول رئیس جمهوری تعیین کرد.

قانونی جانشین مارشال محمدقسیم فهیم می‌شود که روز هجدهم اسفند در گذشت. او تا ختم دوره ریاست جمهوری حامد کرزی در این مقام خواهد بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار