"هگمتانه" پهناورترین تپه باستانی کشور است که باستان‌شناسان هنوز قادر به کشف انتهای این شهر تاریخی نشده‌اند.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران، قبل از اینکه هخامنشیان " هگمتانه " را به عنوان پایتخت تابستانی خود برگزینند، این شهر باستانی پایتخت " مادها" درزمان پادشاهی " دیااکو" بود که در اثر جنگهای پی درپی به کلی ویران شده و سرانجام " داریوش " بزرگ آن را مرمت نموده و بعنوان نخستین پایتخت حکومتی ایران قرار دارد.

" هگمتانه" به زبان باستانی به معنی محل تجمع و اجتماع بوده است که البته برخی مورخان آن را " اکباتان" نامیده‌اند.
 
" هگمتانه" یا همان " اکباتان" به لحاظ شرایط ممتاز آب و هوایی که تابستان خنک و ییلاقی دارد از همان ابتدا مورد توجه حکمرانان بوده و به همین دلیل قدیمی‌ترین پایتخت و شهر ایران لقب گرفته است و امروزه جزء شش شهرتاریخی وفرهنگی کشور شناخته می‌شود.

وجود کوههای رفیع الوند وچشمه سارهای متعددی که رود‌های سرکان رود، کوزان رود، گاماسیاب، قره چای، خرم رود و تلوار را پدید آورده‌اند، آب و هوایی دلپذیر و دشت‌های سرسبزی را در این شهر موجب شده که نه تنها برای پادشاهان باستانی ایران جالب و جذاب بوده بلکه هنوزهم پایتخت گردشگری ایران است.

طوری که کمتر گردشگری در داخل ایران است که از زیبا‌یی‌های این شهر باستانی دیدن نکرده باشد. بسیاری از گردشگران خارجی که هنوزهم همدان رابا نام " هگمتانه " جستجو می کنند در سفر به ایران از ابهت تمدن تاریخی در کنار آثار بکر و طبیعی آن شگفت زده می‌شوند.

چرا که " غار علیصدر" یکی از شاهکار‌های طبیعت ایران است که بدون دخالت دست بشر بوجود آمده است.

" نور الدین زید" گردشگر فرانسوی تونسی الاصل است که به همراه خانواده خود از ایران دیدن می‌کند. وی پس از سه روز اقامت در همدان، مجذوب جاذبه‌های تاریخی این شهر باستانی شده وبا هیجان می‌گوید: " قبلاً مطالعاتی در باره شهر " هگمتانه" ایران داشته‌ام، اما وقتی از نزدیک آن را دیدم مجذوب زیبایی‌های آن شدم.

فکر می‌کنم همین جاذبه‌های طبیعی باعث ماندگاری شاهان در این محل و پیشرفت آن در زمان قدیم بوده است".

" زید" ادامه می‌دهد": اگر می‌توانستم برای همیشه دراین شهرباستانی ساکن می شدم".

هر چند نام هگمتانه بیش از ایرانیان برای گردشگران خارجی شناخته شده است اما خیلی از گردشگران ایرانی نیز برای دیدن و لمس تاریخ و تمدن ایران باستان این شهر باستانی را انتخاب می‌کنند.

بر اساس این گزارش هنوز ابعاد کامل هگمتانه کشف نشده و طبق معمول بحران بی‌پولی و کمبود بودجهع همچنان مانع از ادامه کاوشهای باستانشناسی و کشف آن شده است.

با این حال باستان شناسان معتقدند "‌هگمتانه" دریایی از تاریخ وتمدن ناشناخته ایران است که کشف کامل آن به راحتی امکان پذیرنیست.

طبق گفته علیرضا ایزدی، رئیس میراث فرهنگی استان همدان، در بخشی از تپه باستانی هگمتانه، آثار تاریخی درعمق حدود دو متری زیرسطح اصلی قرار دارند و در صورت اختصاص بودجه می‌توان بخشهایی از این شهر تاریخی را کشف و به دنیا معرفی کرد.

تپه " هگمتانه" بیش از 400 هکتار وسعت دارد که البته علاوه بر کمبود بودجه از پیشروی و تملک برخی همسایگان نیز رنج می برد اما آوازه این شهر باستانی همچنان درذهن گردشگران داخلی و خارجی وهمچنین فعالان حوزۀ میراث فرهنگی بلند بوده و جلوتر از کاوشگران و باستان‌شناسان به دنبال کشف راز و رمز‌های این شهر بی‌انتها، یعنی هگمتانه هستند.


انتهای پیام/ اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار