شهریورماه با آغاز فعالیت جدید دولت و بازار داغ انتصابات سینمایی همراه بود.

به گزارش خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران، سينما در شهریور ماهی كه گذشت به حاشيه هاي بسياري دامن زد كه مهم ترين آن ها به دعوا خانه سينما درخواست "حامد بهداد" از رئيس جمهور گله "پرويز پرستويي" و "خسرو سينايي" و ديدار وزير ارشاد با هنرمندان بر مي گردد.  

حامد بهداد بازیگر سینما با حضور در برنامه تلویزیونی «هفت» ضمن تبریک به رئیس جمهور جدید و وزیر فرهنگ، خطاب به حسن روحانی گفت: اگر جامعه سینمایی و مردم توقعی از شما دارند بی‌جا نیست. اکنون فضایی ایجاد شده که پر از سوء تفاهم است مثل ماجرای خانه سینما و این سوء تفاهم‌ها با پا درمیانی کسانی که بصیرتی دارند، برطرف خواهد شد. 

بهداد افزود: بخشی از این سوء تفاهم‌ها اقتصادی است. اگر پول در رگ‌های این سینما جاری شود اینقدر دوستان به هم نمی‌پرند. باید فیلم ساخته شود و هر تفکر و جناحی فرصت این کار را داشته باشند. 

در اين ماه اخباري از دوبله فيلم "گذشته" به كارگرداني اصغر فرهادي به گوش رسيد و دوبله‌ی این فیلم با مدیریت اصغر فرهادی در استودیو موسسه فرهنگی هنری «رها فیلم» و توسط مانی هاشمیان انجام گرفت و پس از پایان دوبله توسط ایرج شهرزادی صداگذاری شد. 

 در اين فيلم علی مصفا در نقش(احمد)، ساره بیات (ماری با بازی برنیس بژو)،علی سرابی (سمير با بازی طاهر رحیم) سحر دولت‌شاهی (لوسی با بازی پائولین بورلت)،آزاده صمدی (نعیما با بازی سابرینا وازانی)، بابک کریمی در نقش شهریار و بازیگران خردسال نیکی نصیریان (لئا)، دانیال آب‌دارباشی در نقش فواد و مانی حقیقی و برخی همکاران سینمایی دیگر نقش‌های کوتاه فیلم را گفتند.

اما ديگر خبر ماه بازي بي وقفه پرويز پرستويي در 3 شبانه روز بود كه این فیلم با عنوان «بیداری برای سه روز» به کارگردانی مسعود امینی و تهیه‌کنندگی مجید شیخ‌انصاری‌ به صورت مستند داستانی، سه روز پرویز پرستویی را بدون هیچ وقفه‌ای مقابل دوربین ثبت کرد و ديگر خبري كه به پرستويي اختصاص دارد سوء استفاده‌ از نام وي در فیس بوک است كه نسبت به اين موضوع ابراز گله کرد.

خانه اصناف سینمای ایران اعلام کرد که در جلسه معارفه علی جنتی، وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی شرکت نخواهد کرد.

به دنبال حضور نداشتن جامعه اصناف در معارفه علي جنتي، وزارت ارشاد نسبت به اين جريان اين گونه پاسخ داد تقاضای خانه سینمای ایرانیان (اصناف قانونی سینما) برای دیدار با وزیر محترم وقت ملاقاتی در هفته آینده برای بررسی و حل مشکلات آنان در تقویم کاری ایشان گنجانده شده است. طبیعی است که اختصاص زمان برای این دیدار در اولین هفته کاری با توجه به حجم بالای تقاضاها و فشردگی برنامه‌های ایشان ممکن نبود.

در اين ماه نامه ها و يادداشت هاي بسياري بعد از انتصاب رئيس سازمان سينمايي به حجت الله ایوبی در خصوص مديريت جديد مطرح شد كه يكي از آن ها  اسداله نیک‌نژاد بود كه طي یادداشتی با اشاره به انتصاب رییس‌ جدید سازمان سینمایی از همه فعالان در این حوزه خواست که «بدون کینه‌ورزی و لجاجت‌های سیاسی و یا هنری یکدیگر را یاری دهیم».

همچنين در پی انتخاب حجت‌الله ایوبی به سمت ریاست سازمان سینمایی،‌ پرویز پرستویی در یادداشتی تاکید کرد:«اگر وحدتمان را حفظ کنیم‌، می‌رویم سینمای خوب و پرباری را داشته باشیم».

حجت‌الله ایوبی رئیس جدید سازمان سینمایی با همراهی قائم مقام وزارت ارشاد اتاق خود را در ساختمان این وزارتخانه در بهارستان تحویل گرفت و ضمن خسته‌نباشید به جواد شمقدری رییس پیشین سازمان سینمایی‌ کار خود را در عرصه مدیریت سینمایی کشور آغاز کرد.

به بهانه اكران آخرين فيلم تحريمي جشن اکران شش فیلم تحریمی حوزه هنری با حضورهنرمندان سینمای ایران برگزار شد.

«ساکن طبقه وسط» اولین ساخته‌ی سینمایی شهاب حسینی در مقام کارگردان که در این ماه در مرحله انتخاب بازیگر قرار گرفت و خود شهاب حسینی نقش اصلی را بازی خواهد کرد و به زودی نیز پس از انعقاد قرارداد با دیگر بازیگران، اسامی را اعلام می‌کند.

ریاست سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  در اين ماه سينمايي درباره‌ی آخرین وضعیت بازگشایی خانه‌ی سینما گفت: درباره‌ی موضوع خانه‌ی سینما با آقای جنتی (وزیر ارشاد)، جلسات متعددی را برگزار کردیم و این روزها بررسی‌ها و رایزنی‌ها با گروه‌های مختلف در حال انجام است تا بنده گزارشی را خدمت آقای جنتی ارائه کنم و ایشان تصمیم نهایی را بگیرند.

همچنين علي جنتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در خصوص خانه سينما اظهار داشت: طي روزهاي آينده مجمع خود را تشكيل خواهند داد و در يك انتخابات آزاد مدير و هيئت مديره خود را انتخاب مي‌كنند اما در مقابل اين اظهارات حبيب الله كاسه ساز اين چنين اعلام كرد:  بهترين روش اين است كه پيش از برگزاري مجمع عمومي به تعامل و گفتگو ميان سينما گران نيازمنديم تا از اين طريق به تعامل برسيم.

سرانجام خانه سینما، مقارن با روز ملی سینما به دست وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و "حجت الله ایوبی" معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی و با همراهی جمعی از چهره های صاحب نام سینمای ایران بازگشایی می شود.

اما در اين ماه بازار انتصابات و حاشيه هاي آن بسيار داغ بود طوريكه  حجت‌الله ایوبی رییس سازمان سینمایی اولین حکم را در زیر مجموعه‌ی مدیریتش برای سمت مدیر کلی امور بین‌الملل به آرش امینی صادر کرد   و بعد از ان نيز "علیرضا رضاداد" به عنوان مشاور ارشد سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری رضا بشر دوست" مدیر کلی حراست سازمان سینمایی و لادن طاهری" " به عنوان مدیر کل فیلمخانه ملی ایران و محمد رسول صادقي به عنوان روابط عمومي سازمان سينمايي منصوب شدند.

معاون های دیگر سازمان سینمایی نیز معرفی شدند و براین اساس محمد احسانی که پیش از این در صداوسیما مشغول به کار بود به عنوان معاون آثار سینمایی منصوب شد همچنین سید محمد مهدی طباطبایی نژاد به عنوان رئیس مرگز گسترش و مستند سینمایی جایگزین شفیع آقامحمدیان شد.

در این روزها هیئت انتخاب اسکار سینماگران به بررسی مولفه ها و معیارهای فیلم برگزیده اسکار پرداختند و هریک مولفه های ایرانی بودن و بهترین بودن را برگزیدند. 

البته از بحث خانه سینمای نیز باید گفت که سرانجام تاریخ برگزاری مجمع عمومی مشخص شد و در روز 15 مهرماه این مجمع با حضور صنوف سینمایی برگزار می شود که باز هم به تعویق افتاد. 

همچنین با نزدیک شدن به فصل پاییز فیلم های روی پرده با تغییرات جدیدی روبه رو شدند به طوری که در این ماه  فیلم های "کلاس هنرپیشگی"، "به خاطر پونه" و دو فیلم "دربند" و "گناهکاران" اکران شدند.




انتهای پیام/اق

برچسب ها: سینما ، حاشیه ، سالنامه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.