یک روانشناس گفت:‌بهترین راه برای تفاهم میان والدین و فرزندان انطباق و سازگاری است.

پرتو رضاییان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: یکی از قوی ترین نیرو‌های تاثیر گذار در هر رابطه با انطباق و سازگاری است. انطباق یک فرآیند است برای سازگاری متقابل که طرفین مکمل یکدیگر می‌شوند.

 انطباق همان چیزی است که بین همسران موفق شکل می‌گیرد و زوجین به وسیله آن  فردیت خود را  کنار گذاشته و به یک زوج تبدیل می‌شوند. همانگونه که دو نفر زمانی که با هم قدم می‌زنند، سعی می‌کنند همگام و هماهنگ قدم بردارند.

وی در ادامه افزود: یک پدر و مادر و کودک هم به تدریج شبیه همسرانی می‌شوند که سال‌ها در کنار هم بوده‌اند و خود را با انتظارات و اخلاق یکدیگر هماهنگ کرده‌اند. به همین دلیل شاید نا پدری یا نا مادری بودن سخت باشد، مثلا کودک می‌آموزد والدینش چقدر جدی است یا چه وقت عصبانی است و والدین نیز می‌فهمند کی و چقدر می‌توانند به کودک خود فرصت بدهند، زیرا فهمیده و دریافته که حرف شنوی همیشه با کتک میسر نیست.

وی در ادامه با تاثیر بر تکنیک گوش دادن فعال تصریح کرد: تکنیک گوش دادن فعال و موثر در برقراری روابط سازگارانه و منطبق بر تمایلات موثر و امکان پذیر است و باید بدانید که غالبا اولین نشانه‌ای که حاکی از ثمر بخش بودن گوش دادن شماست، ابراز خشم و عصبانیت گوینده است، عکس العمل نشان ندهید و با خود تکرار کنید که شما ساسا این فرصت را به او داده‌اید تا خشم و احساسات آزار دهنده که او را رنج و عذاب می‌دهند، تخلیه کنید.


انتهای پیام/

برچسب ها: روانشناس ، تفاهم ، والدین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عبدالرضامصلی
۱۱:۴۸ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
بانظرات ایشان کاملا موافقم بسیارعالی است
آخرین اخبار