واژه یارانه به معنی حمایت رایگان دولت از قشر خاص در زمان‌های معین به منظور تامین رفاه اجتماعی از طریق کاهش هزینه‌ها است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، واژه یارانه به معنی حمایت رایگان دولت از قشر خاص در زمان‌های معین به منظور تامین رفاه اجتماعی از طریق کاهش هزینه‌هاست.

حکومت صفویه اولین دوران شکل گیری یارانه  در ایران بود به صورتی که جهت حفظ قدرت خرید مردم از تخفیف مالیاتی استفاده و پس از آن با اعطا رایگان نهاد‌های کشاورزی یارانه وارد بخش تولید کشور شد.

اولین برنامه توسعه اقتصادی و اجتماعی ایران پس از جنگ تحصیلی و در سال‌های 68-72  در قالب پرداخت یارانه به مردم جنگ زده در بودجه دولت قرار گرفت.
 
در خلال این سال‌ها یارانه پرداخت دولت سالانه قریب به 25 درصد رشد کرده به نحوی که در پایان  برنامه اول بر حسب قیمت‌های سعی یارانه پرداخت 100 درصد افزایش یافت.
 
 در برنامه دوم و با توجه به پیشنهادات صندوق بین ‌المللی پول، مبنی بر انجام سیاست‌های تعدیل اقتصادی در ایران رشد یارانه‌ها در بودجه دولت شتاب کمتری یافت تا بر انجام که در خلال برنامه دوم به سال 90 درصد رسید.

 بر اساس این گزارش: با آغاز برنامه سوم 79-83 نگاه کاهش یا حذف یارانه‌ها جای خود را به سیاست هدفمند سازی یارانه‌ها داد.

البته در مرداد سال 80 مجلس دولت را مکلف به بررسی و مطالعه کارشناسی شده پیرامون هدفمند سازی یارانه ها کالا‌های اساسی وحامل های انرژی جهت تحقق اهدافی هم چون، حمایت از تولید داخلی کالاهای یارانه‌ای، سرمایه گذاری زیر بنایی و محرومیت زدایی از کشور جهت ایجاد اشتغال و تعیین قیمت عادلانه و منطقی کالا ها و سوخت جهت جلوگیری از قاچاق و نیز مصرف بهینه آنها نمود.
 
هر چند که دولت در سال های برنامه بودجه به دلیل عدم دستیابی به آمارهای دقیق در خصوص دهک های درآمدی موفق به تدوین هدفمندی یارانه ها نشد اما دولت در خلال این سال ها با اقداماتی هم چون افزایش صد درصدی سهمیه شیر خانوارها ، افزایش سهم اقشار آسیب پذیر از طریق افزایش جمعیت مشمول از 10 میلیون به 15 میلیون نفر و تعیین سهمیه ای خاص از اقلام اساسی برای اولین بار در سال 82 جهت مدد جویان کمیته امداد امام، سازمان بهزیستی، اتحادیه‌های کارگری، کارمندی و نیرو‌های مسلح، تلاش‌هایی را جهت بهره‌مندی بیشتر اقشار آسیب پذیر از یارانه ها به اجرا در آمد.
 
 
این گزارش می‌افزاید: یارانه‌ها در برنامه چهارم جهت استقرار عدالت و ثبات اجتماعی و کاهش فقر و توانمند سازی فقرا از طریق تخصص کار آمد و هدفمند منابع تامین اجتماعی ماده 95 پیش بینی و انجام این سهم به وزارت رفاه و تامین اجتماعی واگذار شد.
 
پس از بحث‌های فراوان، بالاخره در سال 88 قانون هدفمند سازی یارانه ها تصویب و بر اساس آن مقرر شد در آمد حاصل از افزایش قیمت ها از این حمل به خزانه واریز و بدین شرح توزیع شود.
 
 این گزارش می‌افزاید: عاقبت در آذر سال 89 هدفمندی یارانه ها با واریز 45 هزار و 500 به حساب هر نفر از گروه های  هدف آغاز و متعاقب آن یارانه انرژی اعم از بنزین ، نفت ، گاز، گازوئیل، نفت، کوره برق یارانه آب و آرد حذف گردید فاز دوم هدفمندی یارانه ها.
 
بهمن ماه 1392 پس از کش و قوس‌های فراوان مجلس تبصره21 مربوط به فاز دوم هدفمندی را به تصویب رساند.
 
 بر این اساس و با اعلام قبلی دولت قرار شد فاز دوم از ابتدای فروردین سال 93 اجرا شود اما با توجه به ایجاد تغییراتی در آن هم چون ثبت نام مجدد و حذف قطعی اقشار پر در آمد از دریافت یارانه، زمان دقیق اجرای فاز دوم مشخص نیست.
 
به گزارش باشگاه خبرنگاران، به گفته برخی از نمایندگان مجلس به دلیل زمان بر بودن ثبت نام مجدد ، ممکن است دولت تا خرداد ماه 93 برای پرداخت آخرین یارانه دریافتی همگانی صبر کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: یارانه ، هدفمندی ، صفویه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار