ضیاءالدین ترابی شاعر، نویسنده و مترجم آثاری چون آه این دریا و طبل های خزان را به رشته تحریر درآورده است.

به گزارش حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران؛ ضیاءالدین ترابی شاعر، نویسنده و مترجم در 25 بهمن ماه 1322 در شهر زنجان دیده به جهان گشود تا 18 سالگی در همان شهر زندگی می کرد و پس از آن به تهران مهاجرت کرد.

ترابی کارشناسی زبان و ادبیات انگلیسی خود را از دانشگاه اصفهان اخذ کرد و پس از آن درکارشناسی ارشد زبانشناسی در دانشگاه تهران به ادامه تحصیل پرداخت.

ترابی از سن 23 سالگی و همزمان با ورود به دانشگاه فعالیت های ادبی خود رابا انتشار کتاب هایش در زمینه شعر داستان و ترجمه آغاز کرد اولین مجموعه شعری وی با عنوان اضطراب در کعب دیواره های شیشه ای در سال 1349 به چاپ رسید.

ترابی علاوه بر عضویت در شورای شعر و موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با نشریات گوناگون حوزه های هنری مانند جنگ سوره، ادبیات داستانی، فصنامه شعر و دیگر مطبوعات و نشریات نیز همکاری کرد.

وی برگزیده جوایز ادبی چون مسابقات شعر نیما یوشیج، داستان جنگ در سال های 71 و 72، شعر دفاع مقدس در سال 82 را به خود اختصاص داده است کتاب سرخ از پرنده و پرواز ترابی توسط انجمن قلم ایران مورد تقدیر قرار گرفت.

از اشعار ترابی می توان مجموعه شعرهای اضطراب در کعب دیواره های شیشه ای، گلوی عطش از زخم های آیینه و چشم، از بیکرانه آبی، گزیده اشعار نیستان، سرخ از پرنده و پرواز، از نام های حک شده بر سنگ را نام برد.

از دیگر آثار ترابی در زمینه شعر کتاب های سبزتر از جنگل، آه این دریا(شعر مقاومت آسیا و اقیانوسیه) طبل های غران(شعر مقاومت آفریقا) راین و زنجیر(شعر مقاومت اروپا) چقدر خسته چقدر زخم(شعر مقاومت آمریکا) و غزال غزل های مولوی است.

کتاب های نقد ادبی او نیز نیمایی دیگر، سهرابی دیگر، فروغی دیگر، امیدی دیگر، پیرامون شعر شکوه شقایق، چهار پاره و چهار پاره سرایان است.

همچنین ترابی کتاب هایی با عنوان یکصد شعر از یکصد شاعر معاصر جهان، باغ گیلاس، شعر معاصر چین، شعر مقاومت جهان و منظومه سینوهه را ترجمه کرده است.


انتهای پیام/ اس
برچسب ها: ادبیات ، دریا ، طبل ها ، خزان ، ترابی ، شاعر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.