خانواده با توجه به اینکه مسئولیت اصلی تربیت کودکان را در سال‌های حساس اولیه زندگی برعهده دارد جایگاه ویژه‌ای در این زمینه دارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، کودک در ماه‌های اولیه زندگی خود قادر به تقلید صداها و حرکاتی است که می‌شنود و می‌بیند و این امر نشان ‌می‌دهد که مغز انعطاف پذیری خود را از بدو تولد آغاز می‌کند و اگر کنش متقابل و برخورد با دیگران وجود نداشته باشد کودک نمی‌تواند عملکرد طبیعی از خود نشان دهد و اجتماعی شدن را یاد بگیرد.  
 
در همه جوامع خانواده مهم‌ترین کار‌گزار اجتماعی شدن فرد است
 
یکی از دلایل این اهمیت، برعهده داشتن مسئولیت اجتماعی کردن کودکان در سال‌های حساس اولیه زندگی از جانب نماد خانواده است و از آن‌جا که روابط خانواده مبتنی بر تماس مستقیم و رو در رو است یکی از محوری‌ترین کارگزاران اجتماعی شدن است.  
 
در همین رابطه دکتر مهر‌نوش اشکانی‌زاده گفت: عزت نفس اولیه که والدین در سنین پایین به کودک منتقل می‌کنند باعث می‌شود که آنان به توانمندی‌های خود واقف شوند و نقاط ضعف و قوت خود را پیدا کنند، لازمه خودشناسی فرصت دادن به کودک است با این کار خانواده می‌تواند در حل موانع به کودک کمک کند.  
 
لازمه اجتماعی شدن اعتماد به نفس است. پدر و مادر در واقع می‌توانند حریم‌ها را مشخص کنند و با فرصت‌هایی که در  چارچوب این حریم‌ها در اختیار کودک می‌گذارند به اجتماعی شدن کودک کمک کنند.  
 
وی در پایان خاطر نشان کرد: از 3 سالگی به بعد کودکان به مهد کودک می‌روند و در گره همسالان خود قرار می‌گیرند در این شرایط و درگروه‌ها رفتارهایی مثل داخل صف رفتن، احترام گذاشتن به دیگران و رفتاری از این قبیل را یاد می‌گیرند.  
 
همچنین پارک رفتن کودک و بازی در محیط پارک با همسالان به رشد اجتماعی شدن کمک شایانی می‌کند.  
 
انتهای پیام/
برچسب ها: والدین ، کودک ، اجتماعی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار