این آرامگاه در کنار میدانی به نام احمدی در شهر شیراز قرار دارد. آرامگاه سیدمیرمحمد برادر سیدمیراحمد نیز در نزدیکی شاهچراغ است.
پیشینه
شاهچراغ آرامگاه «میر سید احمد» ملقب به شاهچراغ، پسر موسی کاظم امام هفتم شیعیان است.
این بنا در دوره اتابکان فارس در سده ششم هجری قمری ساخته شدهاست و گنبد و بارگاه آن دارای کاشی کاریهای زیبایی است.
دوسالانه امیرمجلس عشق
جشنوارهای هنری دانشجویی و دوسالانهاست که جهت بازتاب تجلی وجود حضرت
سید امیر احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ(ع) برگزار میشود. این جشنواره در
رشتههای مختلف هنرهای تجسمی توسط جهاد دانشگاهی واحد استان فارس برگزار
میشود.
توسعه حرم شاهچراغ
آستان احمدبنموسی شاهچراغ که در طول تاریخ مرکزی برای رشد معارف شیعه
در جنوب کشور به شمار میرفت، اما در چند سال اخیر به دلیل واقع شدن در
بافت تاریخی و فرهنگی شیراز مورد غفلت قرار گرفت و با ناهنجاریهای مختلفی
روبرو شد تا آنجا که داد برخی از مقامات استان فارس را برآورد. اخیرا طرح
جامع توسعه حرم مطهر شاهچراغ(ع) و سیدعلاءالدین حسین(ع) در شیراز تصویب شده
تا با اجرای آن بسیاری از معضلات اطراف و محدوده حرمین در شیراز برچیده
میشود. این طرح جامع در محدودهای به وسعت ۵۵ هکتار تصویب شده تا برای
نخستین مرتبه، این دو آستان مقدس دارای یک طرح جامع و کامل برای توسعه،
بازسازی و عمرانی شوند. در این طرح بحثهای مهمی از جمله حل معضل ترافیک
عبوری، احداث ساختمانهای خدماتی، زائرسرا، مجموعههای فرهنگی، مذهبی و
زیارتی مورد نیاز پیشبینی شدهاست. در قدم نخست و بنا به دستور وزیر مسکن و
شهرسازی قرار است ۳۰ هکتار زمین برای این امر اختصاص یافته و مابقی
زمینهای مورد نیاز که در طرح اولیه نیز تعریف شدهاست در مراحل بعدی
اختصاص مییابد. همچنین به دستور آیت الله خامنهای، رهبر ایران، هیأت
امنای این آستان متشکل از برخی افراد با سابقه و زیر نظر نماینده وی در
استان فارس همزمان با آغاز فعالیتها برای توسعه حرم تشکیل شد.
مشخصات ساختمان
درون حرم را با به کار بردن آئینههای ریز رنگین، به سبکی هنرمندانه، آئینه کاری کرده و انواع خطهای زیبای فارسی و عربی، تزیین کننده نمای اطراف آینهها و کاشیها است.
بنای حرم، مشتمل بر ایوانی در جلو و حرمی گسترده در پشت ایوان است که در چهار جانب حرم، چهار شاه نشین قرار گرفته و مسجدی نیز در پشت حرم (سمت غرب) ساخته شدهاست. ضریح آن در شاه نشین زیر گنبد قرار دارد و از نقره ساخته شدهاست.
حیاط شاه چراغ دارای دو در اصلی ورودی است که در سمت جنوب و شمال حرم از زیر دو سر در بزرگ کاشی کاری
شده گذشته و وارد حیاط وسیع حرم میشویم. در میان حیاط، حوض بزرگ فواره
داری ساخته شده و در اطراف حوض درختکاری شدهاست. حرم شاهچراغ در سمت غرب
حیاط و حرم سید میر محمد- برادر شاه چراغ - در سمت شمال شرقی حیاط قرار
دارد.
غیر از دو در اصلی، دو در فرعی دیگر نیز وجود دارد که یکی به بازار حاجی
و دیگر به مسجد جامع عتیق میرود درگاه مانندی نیز از ضلع شمال حیاط وارد
بازار شاه چراغ میشود.
در دور تا دور حیاط، اتاقهایی دو طبقه ساخته شده که در پیشانی و جرزهای
جلو آنها کاشی کاری شدهاست. ستونهای آهنی ایوان حرم به وسیله چوبهای
نفیس پوشش داده شده و در سقف مسطح آن نیز چوب منبت کاری شده به کار
رفتهاست. امکانات وسیعی مثل پاسگاه انتظامی، دفتر پست و مخابرات، کتابخانه
و موزه در این حیاط وسیع برای رفاه مردم ایجاد شدهاست.
تاریخچه آرامگاه احمدبن موسی
در سال ۷۴۵ (ه. ق) مادر شاه شیخ ابواسحاق اینجو پادشاه فارس، ملکه تاشی
خاتون اقدامات نیکویی بر بارگاه او انجام داد. این بانوی نیکوکار، اقدام
به بهسازی بارگاه کرد و در عرض ۵ سال از سال ۷۴۵ تا ۷۵۰ (ه. ق) آرامگاهی
وسیع و گنبدی بلند بر آن ساخت. همچنین در جنب آرامگاه، مدرسهای وسیع بنا
کرد. او همچنین تعداد زیادی از مغازههای بازار نزدیک حرم و ملک میمند فارس
را وقف بر این آستان مقدس کرد.
ابن بطوطه جهانگرد مراکشی که در سال ۷۴۸ (ه. ق) برای بار دوم به شیراز
سفر کرده، در سفرنامه خود درباره اقدامات ملکه تاشی خاتون و توصیف آرامگاه،
چنین نوشتهاست:
این آرامگاه در نظر شیرازیها احترام تمام دارد و
مردم برای تبرک و توسل به زیارتش میروند. تاشی خاتون، مادر شاه ابواسحاق،
در جوار این بقعه بزرگ، مدرسه و زاویهای ساختهاست که در آن به اطعام
مسافران میپردازند و عدهای از قاریان پیوسته بر سر تربت امامزاده، قرآن
میخوانند شبهای دوشنبه، خاتون به زیارت آرامگاه میآید و در آن شب قضات و
فقها و سادات شیراز نیز حاضر میشوند. این جمعیت در بقعه جمه میشوند و با
آهنگ خوش به قرائت قرآن مشغول میشوند. خوراک و میوه به مردم داده میشود و
پس از صرف طعام، واعظ، بالای منبر میرود و تمام این کارها در بین نماز
عصر و شام انجام میگیرد.خاتون در غرفه مشبکی که مشرف به
مسجد است، مینشیند. در آخر هم (به احترام این بقعه) همانند سرای پادشاهان طبل و شیپور و بوق مینوازند.
در سال ۹۱۲ (ه. ق) به دستور شاه اسماعیل صفوی، بهسازی گستردهای بر آرامگاه انجام گرفت. ۸۵ سال بعد بر اثر
زلزله سال ۹۹۷ (ه. ق)، نیمی از
گنبد آرامگاه ویران شد که دوباره در سالهای بعد بازسازی گردید.
در سال ۱۱۴۲ (ه. ق) نادرشاه افشار بهسازی گستردهای بر این آرامگاه
انجام داد و به دستور او قندیل بزرگی در زیر سقف و گنبد آویزان کردند.
نادرشاه پیش از گرفتن شیراز و غلبه بر افغانها، پیمان بسته بود که اگر در
جنگ پیروز شود، بهسازی شایستهای بر این بقعه انجام دهد. بنابراین پس از
پیروزی بر افغانها و تسلط شیراز، ۱۵۰۰ تومان پول آن زمان را صرف بهسازی
شاه چراغ کرد و قندیل او ۷۲۰ مثقال وزن داشته که از طلای ناب و زنجیر
نقرهای ساخته بودهاند. این قندیل تا سال ۱۲۳۹ (ه. ق) همچنان آویزان بود.
در زلزله سال ۱۲۳۹ (ه. ق) شیراز با خاک یکسان شد و این آرامگاه نیز به
کلی مخروبه گردید، نویسنده تذکره دلگشا که خود شاهد این زلزله بودهاست
چنین مینویسد:گنبد بقعه (شاه چراغ) که از غایت ارتفاع، آفتاب جهان
تاب هر روز در نیم روز خود را در سایه آن کشیدی به یک دفعه چنان بر زمین
خورد که زمین شکافته و در اعماق خاک فرو رفت... و آن عمارات عالی... تو
گویی همیشه ویران بوده....
پس از زلزله، قندیل اهدایی نادرشاه را فروختند و صرف بازسازی آرامگاه کردند.
در سال ۱۲۴۳ (ه. ق) به دستور فتحعلی شاه قاجار، حسینعلی میرزا
فرمانفرما، پی گیر شد تا کف بقعه را یک متر از سطح زمین بلندتر بسازد. این
کار صورت گرفت و به جای استفاده از سنگ و ساروج، آن را از سنگ و آجر و گچ
بنا کردند و در آخر ضریحی نقرهای بر گور نصب کردند. در سال ۱۲۶۹ (ه. ق) بر
اثر زلزله، گنبد آرامگاه شکست و فرو ریخت. در همان سال محمدناصر
ظهیرالدوله آن را نوسازی کرد.
در سال ۱۲۸۹ (ه. ق) مسعود میرزا ظل السلطان دری
نقره ای بر ورودی
حرم نصب کرد و در سال ۱۲۹۲ (ه. ق) شاهزاده ظل السلطان، ساعت زنگ دار بزرگی بر برج جنوبی بقعه نصب کرد.
در سال ۱۳۰۶ (ه. ق) آینه کاری مفصلی بر دیوارهای داخل حرم انجام گرفت.
در سال ۱۳۳۶ خورشیدی، آخرین گنبد قدیمی آرامگاه برچیده شد و اولین گنبد
با بتون آرمهای توسط انجمن آثار ملی و اداره باستانشناسی فارس به همت
هنرمند فقید سید احمد رضازاده ساخته شد.
در سال ۱۳۶۰ خورشیدی با حکمی از سوی خمینی سید محمد مهدی دستغیب به تولیت آستان احمدی و محمدی منصوب شدند.
بعد از انقلاب
از نخستین سالهای پس از انقلاب اسلامی، تاکنون کارهای زیر انجام گرفتهاست:
- توسعه مجموعه فرهنگی مذهبی حرم در زمینی به مساحت ۱۰۰ هزار متر مربع.
- ایجاد ۱۶۲ حجره در دور تا دور حیاط در دو طبقه که پیشانی و تاق نمای این حجرهها تماماً کاشی کاری شدهاست.
- نصب سنگ مرمر در کف حرم و دیوارهای اطراف.
- سنگ فرش کردن حیاط وسیع آرامگاه.
- ساخت سر در جنوبی که اسکلت این در، بتون آرمهاست و قسمتی از وصیت نامه امام بر روی کاشی معرق به خط نستعلیق
زینت بخش فضای درونی آن است. دو لنگه در وروردی آن از چوب ساج تهیه شده و به وسیله ورق و قبههای هشت پر برنزی آراسته شدهاست.
- در غرب حرم، سالنی زیبا ساخته شده که کف آن و دیوارهای اطراف تا
ارتفاع ۱٫۵ متر سنگ مرمر شده و اسامی الهی با خط زیبا و به رنگ طلایی بر
سطح آن نوشته شده اتس. پنجرههای مشبک چوبی و شیشههای رنگی در شکل مختلف،
زیبایی آن را دوچندان کردهاست. آینه کاری و گچ بری آن به سبک سنتی انجام
گرفتهاست.
- ساخت گلدسته جنوبی، این گلدسته شبیه و قرینه گلدسته شمالی است. کاشی
کاری آن دارای رنگ طبیعی است. اگر چه بدنه آن و نوشتههایش شبیه گلدسته
شمالی است اما سطح گلدسته شمالی به نامهای خداوند مزین شده و حال آن که بر
بدنه این گلدسته،
نامهای امامان و لقبهای آنها با هنرمندی خاصی نوشته شده ا ست.
- در سقف ایوان، چوب ساج به کار رفته و اسامی الهی و ائمه اطهار با چوب نارج و افرا بر آن نوشته شدهاست.
- حوض بزرگی در میان حیاط با الهام از سبک مذهبی ساخته شدهاست. سنگهای
بزرگ این حوض از جنس چینی است و از معادن نی ریز فارس تهیه شدهاست.
- در دور تا دور آرامگاه، خارج از محوطه، بازارهایی دوطبقه ساخته
شدهاند. ساختمان این بازارها اگر چه با مصالح نوین ساخته شده، اما در ساخت
آن، شیوه سنتی و معماری اصیل ایرانی محفوظ ماندهاست.
روز شاهچراغ
در سال ۱۳۸۶ شورای فرهنگ عمومی استان فارس نامگذاری یک روز به نام
بزرگداشت شاهچراغ مطرح شد و متولیان امر تصمیم گرفتند که روز تولد آن حضرت
را به عنوان مراسم بزرگداشت انتخاب کنند. لذا برای مشخص شدن روز دقیق تولد،
مورخان و محققان تحقیقات خود را آغاز کردند اما پس از بررسیهای به عمل
آمده کارشناسان به این نتیجه رسیدند که روز تولد شاهچراغ بدرستی مشخص نیست و
در این خصوص نقلهای متفاوتی وجود دارد. از این رو تصمیم بر این شد که در
دهه کرامت یعنی حدفاصل تولد حضرت معصومه و امام رضا یک روز به عنوان روز
بزرگداشت حضرت احمد بن موسی «شاهچراغ» تعیین شود.شورایعالی انقلاب فرهنگی در تاریخ ۲۴ شهریور ۱۳۸۸ روز ششم ذیقعده یعنی
پنجمین روز از دهه کرامت را به نام روز بزرگداشت احمدبن موسی شاهچراغ جهت
ثبت در تقویم مناسبتهای ملی- اسلامی کشور تصویب کرد.
انتهای پیام/