شهرستان مرزی سردشت به دلیل وجود جاذبه های طبیعی و محیطی با داشتن پوشش جنگلی وسیع و منابع آب فراوان دارای جاذبه های بسیار زیادی است.

 

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران مهاباد، ترکیبی از دره ها، کوهها، دشت ها، چشمه ها، چمن زارها، بیشه ها، مراتع، چشم اندازهای طبیعی، آثار تاریخی و همچنین آداب و رسوم شهرستان سردشت،آن رابه یک محدوده جغرافیایی استثنایی تبدیل کرده است.

آبشار شلماش،آبشار رزگه،آبشار نیوه ژ،دشت وزنه،دشت مردواو(مرداب)،دشت باژار،کانی گراوان،رودخانه زاب،دره خدرآباد،بیوران،گردنه زمزیران ووجود800هکتارجنگل ازجمله جاذبه های طبیعی وگردشگری این شهرستان است.

آبشار شلماش این آبشاردردره ای درپنج کیلومتری جنوب شهر سردشت با پوشش جنگلی و دارای چشم اندازبسیارزیبایی است واز مهمترین آبشارهای حوزه زاب درمسیررودخانه شلماش قرارداردودرجهت شمال غربی(رودخانه پمو)به زاب می ریزد.

این آبشارمهمترین جاذبه توریستی شهرستان سردشت محسوب می شودوهمه ساله هزاران نفراز نقاط مختلف کشور از آن بازدید می کنند.

چشمه گراوان یا کانی گراوان نیزچشمه ای معدنی واقع در روستایی کانی گویز نزدیکی شهر ربط است که آب آن دارای املاح بوده و املاح آن پس ازخروج درمحل ته نشین شده به صورت تپه نارنجی رنگ بزرگ زیبایی درآمده است.

این چشمه معدنی وگازداراست که آب جوشان از آن بیرون می آیدوپس ازجاری شدن بر سطح زمین ازخود موادی برجای می گذاردکه روزبه روزبرحجم توده مخروطی شکل آن افزوده شده ویکی ازنادرترین وزیباترین جلوه های طبیعت رادرمنطقه وحتی کشوربه وجود آورده است.

آب این چشمه که املاح موجود در آن حداقل یک گرم در لیتر است برای درمان ناراحتی های پوستی مورد استفاده قرار می گیرد و خواص درمانی و بیوفیزیولوژیکی دارد.

غار آهکی روستای درمان آبادکه در جنوب غربی شهرسردشت واقع شده هنوز به صورت رسمی شناسایی و مسیریابی نشده است وفقط اهالی این روستاوتعدادی ازکوهنوردان منطقه به درون آن راه یافته اند.

دره گرژال درمسیر رودخانه زاب درامتدادجاده سردشت به پیرانشهرنیزجلوه های زیبای طبیعت را به نمایش می گذارند.

تپه شماره 2 ربط که باستان شناسان ازسال1384 با ایجاد چندترانشه،مطالعات لایه­های تاریخی آن را شروع کرده­اند،ازدوران ماقبل تاریخ تادوره اشکانی آثارتاریخی رادرخودداردو باستان شناسان باتأکیدبرهزاره اول تاریخی درپی کشف واکتشاف شهرتاریخی موساسیر بوده و آن شهر را در این محدوده فرض گرفته اند.

وجودچندین مجتمع تجاری وبازاروسایل وکالاهای خارجی هرساله پای هزاران مسافر و خریداررا به شهرستان سرسبزومرزی درجنوب آذربایجان غربی می کشاندوکمترکسی پیدا می شودکه هنگام بازگشت ازسردشت خرید نکرده باشد،حتی اگربه قصد فریح وگردش هم به این شهرستان سفرکرده باشد./س

برچسب ها: جاذبه های ، طبیعی ، سردشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.