کابوس در واقع رویارویی بد و ناراحت کننده است که بیشتر به خاطر عوامل ترسناک بروز می‌کند.

مهرنوش اشکانی‌زاده در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: کابوس در واقع رویارویی بد و ناراحت کننده است که بیشتر به خاطر عوامل ترسناک که در روز بروز می‌کند این عوامل می‌تواند از جانب والدین، تماشای تلویزیون و اضطراب‌های خاص کودکانه باشد. همچنین تحقیرشدن کودک در سن 3 تا 5 سالگی، کم شدن و پیدا نکردن راه خانه، ازدست دادن عشق مادرعلل مهم کابوس شناخته شده است.

وی در ادامه افزود: کابوس تقریبا نزدیک صبح که زمان خواب عمیق است دیده می‌شود بیشتر از چند دقیقه طول نمی‌کشد و کودک با حالت جهشی و ترس از خواب می‌پرد در این زمان بچه کاملا نسبت به پدرومادر و محیط پیرامون آگاهی دارد، می‌تواند اشیا را شناسایی کند اما با جیغ و گریه و اضطراب از خواب بیدار می‌شود. نسبت به خواب چیزهایی که دیده، آگاهی دارد و آنها را به یاد می‌آورد. در این باره باید به کابوس پس ضربه‌ای هم اشاره کرد. به این معنی که کودک در دوره‌ای از زندگی در شرایط وحشتناکی مثل آتش‌سوزی، تصادف و... قرار داشته که بعدها همان صحنه‌ها را در خواب می‌بینند. کابوس‌های کودکانه اگر تا دوران بلوغ ادامه یابد. نشان دهنده مشکلات درون خانواده است.

این روانشناس در پایان خاطر نشان کرد: وقتی کودک با اضطراب از خواب بیدار می‌شود پدر و مادر باید ترس او را از بین ببرند و به او آرامش دهند و لزومی ندارد تا از او بپرسند چه چیزهایی در خواب دیده است. اما مهم‌ترین عامل، کم شدن مشاجرات خانوادگی است چرا که این مسائل عوامل تهدید کننده ذهن است به علاوه باید تلویزیون دیدن فرزندان نیز کاملا کنترل شود و اصلا تصاویر ناراحت کننده و خشن نبیند.

انتهای پیام/
برچسب ها: کابوس ، کودکان ، خطر ، ادامه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار