معاون آمادگی و مقابله با پیشگیری مدیریت بحران کشور به تشریح اهم اقدامات و فعالیت‌های این اداره در سال 92 پرداخت.

مرتضی اکبرپور در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران در خصوص تجهیز 15استان به شبکه بی‌سیم مدیریت بحران در سال 92 اظهار داشت: این مراکز مجهز به جدیدترین و به روزترین سیستم‌های ارتباطی از قبیل رادیویی و ماهواره‌ای است که ارتباط رادیویی مستمر و موثر با مراکز مدیریت بحران مرکز استان‌های کشور را برقرار می‌سازد.

وی افزود: این مراکز بی‌سیم سازمان مدیریت بحران کشور دارای ارتباط رادیویی مستمر با سایر ارگان‌های امدادی و کارگروه‌های 14گانه سازمان مدیریت بحران کشور از طریق سیستم‌های رادیویی جداگانه است و همچنین این مرکز نرم‌افزار اعلام برخی از موسسات ژئوفیزیک کشورهای معتبر را دارا است.

وی تصریح کرد: در این شبکه خودروی ارتباطات رادیویی جهت برقراری ارتباط منطقه حادثه دیده با ستاد فرماندهی و سایر ارگان های امدادی ذیربط، تجهیز و آماده کار شده است که در صورت وقوع حادثه این خودرو به منطقه اعزام و با مدرن‌ترین ابزارها شامل سیستم‌های رادیویی، ماهواره‌ای اقدام به برقراری ارتباط با سازمان مدیریت بحران کشور می‌نمایند.

اکبرپور در خصوص اولین مانور شبیه‌سازی زلزله با مشارکت سازمان ملل در سال 92 بیان داشت: اولین مانور شبیه‌سازی زلزله به مدت دو روز در استان کرمان با مشارکت سازمان ملل متحد، وزارت امور خارجه و سازمان مدیریت بحران کشور همزمان با هفته ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی برگزار شد.

وی افزود: این مانور اولین مانور در نوع خود بوده که در سطح کشور با مشارکت استان‌های معین کرمان برگزار شد.

معاون آمادگی و مقابله با پیشگیری مدیریت بحران کشور در خصوص هدف از برگزاری این مانور اظهار داشت: هدف از برگزاری این مانور هماهنگی و تعامل در چگونگی ایفای نقش دفاتر سازمان ملل در ایران به هنگام وقوع بلایای طبیعی است و هدف دیگر این مانور نقش دستگاه‌های داخلی و همکاری با سازمان‌های بین‌المللی بوده است.

وی تصریح کرد: در برگزاری مانور شبیه‌سازی زلزله علاوه بر سازمان ملل و وزارت امورخارجه کارگروه‌های تخصصی استانی و ملی نیز حضور داشتند.

اکبرپور در خصوص آمار مرکز مدیریت اطلاعات و حوادث گفت: مناطقی همچون داخل کویر لوت و بخش‌هایی از خوزستان، زنجان و بخش‌های جنوبی استان آذربایجان غربی از جز مناطقی هستند که کمترین زمین لرزه در آنها ثبت شده است.
وی افزود: براساس آمار زمین لرزه کشور که توسط مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران ثبت و رصد می‌شود بالای 90درصد از مناطق کشور لرزه خیز هستند.

وی به خسارات سیل در سال 92 اشاره کرد و بیان داشت: در 6ماهه نخست امسال 24حادثه سیل در کشور به وقوع پیوست که متاسفانه علاوه بر خسارت به تاسیسات زیربنایی، منازل مسکونی و زمین‌های کشاورزی، منجر به فوت 13تن و مجروح شدن 3نفر از هموطنان شد.

وی تصریح کرد: آمارنشان می‌دهد در 50سال گذشته نزدیک به 7هزار گزارش سیل در کشور ثبت شده است،‌ با وجود طرح‌های سدسازی،‌ آب خیزداری بیش از 45درصد این تعداد در 10سال منتهی به سال 92 اتفاق افتاده است.

وی اظهار داشت: در طول 6ماهه نخست سال 92 در مجموع 23 مورد آتش‌سوزی از ادارات کل مدیریت بحران استانداری‌های کشور گزارش شده که پراکندگی آن مربوط به استان چهارمحال بختیاری، فارس، سمنان، خوزستان، مازندران، کرمان، لرستان وکهکیلویه و بویراحمد بوده است.
اکبرپور تصریح کرد: بیشترین آتش‌سوزی به ترتیب در شهریور و تیر ماه سال 92 به وقوع پیوسته است.

معاونت آمادگی و مقابله با پیشگیری مدیریت بحرا کشور گفت: از مجموع 415 شهرستان کشور تعداد 115 شهرستان در سطح 1 خطرپذیری بالا و تعداد 300 شهرستان در سطح 2 خطرپذیری پایین قرار دارند.

اکبرپور در خصوص افزایش تعداد ایستگاه‌های لرزه نگاری کشور از 70به 105 ایستگاه بیان داشت: در راستای اجرای قانون سازمان مدیریت بحران در کشور در سه سال گذشته با همکاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران ایستگاه‌های لرزه‌نگاری کشور از 70 به 105 ایستگاه افزایش یافته است.
وی خاطرنشان کرد: علاوه بر اقدامات انجام شده تجهیزات لازم برای ایجاد 50ایستگاه دیگر تامین شده است.

انتهای‌پیام/
برچسب ها: عنلکرد ، گذر ، تشریح ، اقدامات ، رادیو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار