نظام تربیتی خانواده و نقش مناسب والدین در پرورش و افزایش خلاقیت کودکان تاثیر دارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران: خانواده یکی از عوامل بسیار مهم در رشد و پرورش خلاقیت کودکان محسوب می‌شود.
محیط کلامی، رفتاری و نظام تربیتی خانواده مستعدترین محیط برای شکل دهی وپرورش عنصر انگیزشی خلاقیت کودکان است.

از آنجا که کودکان و نوجوانان اوقات زیادی را در محیط خانواده سپری می‌کنند بنابراین طبیعی است که بیشترین تاثیر را از آنان بپذیرند پس محیط مناسب خانوادگی، شیوه و نگرش صحیح فرزند پروری در رشد و شکوفایی خلاقیت کودکان سهم مهمی را دارد .

بر این اساس مریم ملک صالحی روانشناس و مشاور در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: شایسته است که والدین تا جایی که امکان دارد کودکان خود را مستقل بار آورده و در ایجاد اعتماد به نفس آنان را یاری کنند و دستاوردهای آنها را با روی خوش پذیرا بوده و به هنگام شکست به جای سرزنش، راهنما و راهگشای مشکلات کودکان باشند تا آنها بتوانند احساس ارزشمندی در انجام کارها داشته و راه‌حلهای غیر معمول ، جدید و دوراز ذهن را نیز بیازمایند زیرا که چنین کارهایی می‌تواند پایه اصلی خلاقیت آنها باشد.

وی متذکر شد: والدین، باید محیط خانواده را به صورتی مهیا کنند که در آن فعالیت، بازی و خنده به مقدار زیادی وجود داشته باشند با تشویق و فراهم آوردن زمینه‌های مساعد و تدارک بازی‌های دلخوه و بی‌خطر برای کودکان ، قدرت تخیل و خلاقیت کودکان را تقویت کنید.
این روانشناس خاطر نشان کرد: بهترین زمان برای اطلاع از خلاقیت کودکان تماشای آنها به هنگام بازی است.
خلاقیت عامل مهم بازی است کودک را در حالی که به راحتی و فارغ البال با اسباب‌بازی‌هایش سرگرم بازی است تماشا کنید کودکان خلاق برای هر یک از وسایل بازی خود موارد استفاده متفاوتی دارند و قبل از اینکه از وسیله‌ای به سراغ وسیله دیگری بروند از آن به انواع مختلف استفاده می‌کنند.

وی درادامه بیان نمود: والدین کودکان خلاق در رفتار خود هماهنگی بیشتری نشان می‌دهند و کودکان راهمان‌گونه که هستندپذیرفته و آنها را به کنجکاوی در رابطه با اشیا و امور تشویق می‌کنند و کودکان خود را در انتخاب موضوع‌های مورد علاقه آزاد می‌گذارند البته کارها و برنامه‌های آنان راتحت نظر قرار داده و پی‌گیری می‌کنند.

گفتنی است که والدین با فراهم آوردن محیط مناسب در خانواده و احترام گذاشتن به شخصیت آنها و در اتخاذ رفتار صحیح و مناسب می‌توانند روزه به روز در افزایش خلاقیت کودکان اثر بگذارند .

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار