یادمان شهدای نهر خین در منطقه شلمچه میزبان کاروان های راهیان نور و مسافران نوروزی است.

 به گزارش باشگاه خبرنگاران آبادان ؛ سنگرها، خاکریزها و کانال های خاکی کشیده شده تا نهر خین یاد رشادت های رزمندگان هشت سال دفاع مقدس را زنده می کنند.

حسینیه ای با استفاده از نی ، در این یادمان برای استراحت زوار ساخته شده است.

نهر خین محل تلاقی اروند رود و شط العرب است، که در منطقه عمومی شلمچه و نزدیک ترین مرز آبی با کشور عراق قرار دارد.

شهرکی به نام ولیعصر(عج) و روستایی به نام خین پیش از جنگ تحمیلی در کنار نهر خین وجود داشت که دارای بازار و نخلستان بود ولی اکنون فقط مسجد ولیعصر(عج) که مرکز و سنگر مقاومت در جنگ تحمیلی بود، از این شهرک و روستا باقی مانده است.

هادی نعمتی یکی از رزمندگان دوران دفاع مقدس و راوی یادمان شهدای خین در تشریح عملیات بیت المقدس گفت: نخستین تهاجم دشمن به خرمشهر با توجه به نزدیکی منطقه ولیعصر(عج) و نهر خین به این منطقه صورت گرفت.

وی افزود: چهار مرحله عملیات بیت المقدس منجر به آزادسازی خرمشهر در سوم خرداد سال 61 شد.

این راوی دفاع مقدس تصریح کرد: رزمندگان اسلام از 15 خرداد 61 تا 19 بهمن 64 در نهر خین مستقر بودند و در سه عملیات بزرگ وارد جزیره بوارین، جزیره ام الرصاص، جزیره بلجانیه، ام البابی و ابوالخصیب شدند.

وی به عبور لشکر 21 امام رضا (ع) در عملیات والفجر هشت از نهر خین اشاره کرد و گفت: این لشکر، جزیره بوارین تا ابتدای جزیره ماهی (فیاضیه) را تصرف کرد.

نعمتی این عملیات را عملیاتی فریبی خواند و افزود: دشمن بعثی تصور می کرد رزمندگان ایران به سمت بصره هجوم می برند و با این ترفند عملیات تصرف فاو با موفقیت انجام شد.

وی به انجام عملیات کربلای چهار در دی سال 65 در منطقه نهر خین اشاره کرد و گفت: دشمن توسط ماهواره های آمریکایی عقبه ما را شناسایی کرده بود ولی رزمندگان و غواصان دلیر مرد ایرانی از نهرها گذشتند و دژ دشمن را درهم شکستند.

این راوی دفاع مقدس خاطر نشان کرد: عملیات کربلای پنج اقتدار جمهوری اسلامی ایران را در دنیا نمایان ساخت.

یادمان شهدای نهر خین و شهرک ولیعصر(عج) در سه کیلومتری شهرستان خرمشهر در منطقه شلمچه قرار دارد./س



 

برچسب ها: یادمان ، شلمچه ، نوروز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.