فرمانده نیروی زمینی ارتش افغانستان اعلام کرد: نیروهای ارتش ملی این کشور برای تامین امنیت انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای استانی به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، ژنرال "مراد علی مراد"  روز سه‌شنبه در یک نشست خبری در کابل با تاکید بر توانایی نیروهای ارتش ملی برای تامین امنیت انتخابات افغانستان گفت: حضور گسترده مردم در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای استانی افغانستان اهمیت زیادی دارد.

وی با اشاره به استقرار نیروهای ارتش ملی در استانهای افغانستان افزود : یکصد هزار سرباز افغان در مناطق حساس مستقر شده‌اند تا در صورت نیاز ، تحرکات مخالفان مسلح را سرکوب کنند.
ژنرال مراد گفت: قشرهای مختلف مردم افغانستان برای همکاری با نیروهای افغان اعلام آمادگی کرده‌اند که قابل تقدیر است.

سخنگوی وزارت دفاع افغانستان نیز در این نشست خبری تاکید کرد: پیام وزارت دفاع افغانستان ، حضور گسترده مردم در انتخابات است.

ژنرال "محمد ظاهر عظیمی" گفت: وقوع چند حمله تروریستی در افغانستان ، مردم را برای شرکت در انتخابات مصمم تر کرده زیرا صفوف طولانی برای دریافت کارت رای‌دهی گویای این مساله است.
وی با اشاره به بسته بودن ده درصد ستادهای انتخاباتی گفت: تنها علت این مساله مشکلات امنیتی نیست بلکه مشکلات آب و هوایی نیز یکی دیگر از دلایل تعطیل بودن ستادها است.

از سوی دیگر رییس کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران در کابل گفت: دو نفر از متخلفان به علت استفاده از امکانات دولتی در تبلیغات انتخاباتی ، اعمال فشار بر مردم برای حضور در تبلیغات انتخاباتی و توهین به یک نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری به جریمه نقدی محکوم شدند.

"عبدالستار سعادت" افزود: "زلمای رسول" به علت اعمال فشار بر مردم استان پکتیا برای حضور در تبلیغات انتخاباتی و استفاده از امکانات دولتی در استان قندهار به پرداخت دویست هزار افغانی همچنین "گل آقا شیرزی" به علت توهین لفظی به یک نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری به یکصد هزار افغانی جریمه محکوم شدند.

وی گفت: "عبدالله عبدالله "، "عبدالرب رسول سیاف" ، "قطب الدین هلال" و "داود سلطان زوی"  چهار نامزد دیگر ریاست‌جمهوری افغانستان به علت نصب پوسترهایشان در اماکن عمومی و تاخیر در ارسال گزارش هزینه‌های مالی تبلیغات خود ، متخلف شناخته شدند.

نمایندگان این شش نامزد که از سوی کمیسیون شکایات انتخاباتی متخلف شناخته شده‌اند ، این حکم کمیسیون شکایات انتخاباتی را غیرقابل قبول دانستند.

براساس دستورالعمل تبلیغات انتخاباتی ، نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان باید از نصب پوسترهای خود در اماکن عمومی و املاک مردم اجتناب کنند و گزارش هزینه‌های مالی تبلیغات خود را در موعد معین به کمیسیون انتخابات ارائه کنند.
۷۴۸ مرکز انتخاباتی از مجموع 1171 مرکز به علت مشکلات امنیتی و جوی در روز انتخابات تعطیل خواهد بود.

نیروهای پلیس افغانستان یک محموله 22 تنی مواد منفجره را چهار روز قبل از برگزاری انتخابات سراسری در این کشور، کشف و ضبط کردند. مقامات افغان اعلام کردند این محموله برای استفاده در بمب گذاریها وارد این کشور شده است. گروه طالبان نیز تهدید کرده است حملاتی را در آستانه برگزاری انتخابات این کشور انجام خواهد داد.
این محموله در دهها جعبه پلاستیکی در استان تخار و هنگام عملیات بازرسی نیروهای پلیس این کشور برای حفاظت از کاندیداها، دست اندرکاران و رای دهندگان افغان، کشف شده است.
وزارت کشور افغانستان روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: این محموله بیست و دو تُنی در شهر «تالقان» مرکز استان تخار کشف شده که معمولا برای ساخت بمب‌های کنار جاده‌ای کاربرد دارد.
به گفته یک سخنگوی وزارت کشور افغانستان تحقیقات درباره اینکه این محموله چگونه به این کشور وارد شده است، ادامه دارد.
دولت افغانستان قول داده است غلیرغم خروج تدریجی نیروهای آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از این کشور، امنیت انتخابات را تامین خواهدکرد.
نیروهای پلیس ملی و ارتش این کشور امنیت انتخابات را تامین خواهند کرد این در حالی است که نیروهای خارجی در افغانستان نیز اعلام کرده اند در صورت لزوم به نیروهای افغان کمک خواهند کرد.

گفتنی است، انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای استانی افغانستان روز شنبه شانزدهم فروردین برگزار می‌شود و شمار واجدان شرایط رای دهی ، دوازده میلیون نفر اعلام شده است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار